ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اطلاعات جدید از قربانیان واناکرای

| يكشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۲:۴۰ ب.ظ | ۰ نظر

با گذشت یک هفته از حملات شدید باج افزار واناکرای، بررسی‌ها نشان می‌دهد تقریبا تمامی قربانیان باج افزار مذکور از سیستم عامل ویندوز ۷ استفاده می‌کنند.

به گزارش فارس به نقل از ورج، داده های منتشر شده توسط شرکت امنیتی کاسپراسکای حاکی است حدود 98 درصد از رایانه‌های آلوده به واناکرای از یکی از نسخه های ویندوز 7 استفاده می کنند و کمتر از یک درصد از آنها مجهز به ویندوز ایکس پی هستند. ویندوز 2008 آر 2 هم کمتر از یک درصد از آلودگی های مذکور را به خود اختصاص داده است.

ویندوز 7 کماکان محبوب ترین نسخه از ویندوز است و چهار برابر بیشتر از ویندوز 10 در سراسر جهان کاربرد دارد و همین امر رمز آلودگی گسترده آن به باج افزار واناکرای محسوب می شود. همچنین با کاهش استفاده از ویندوز ایکس پی سهم آن از آلودگی واناکرای نیز به شدت کاهش یافته است.

مایکروسافت قبلا برای مقابله با آسیب پذیری هایی که منجر به نفوذ باج افزار واناکرای شده، وصله هایی عرضه کرده بود، اما تعلل کاربران و عدم نصب وصله های مذکور باعث موفقیت باج افزار یاد شده و توزیع سریع و گسترده آن گردید. به تازگی برخی ابزار رایگان هم برای مقابله با واناکرای عرضه شده که اطلاعات مربوط به یکی از آنها از آدرس https://github.com/aguinet/wannakey در دسترس است.

 

کره شمالی اتهام تولید باج افزار واناکرای را رد کرد

مقامات کره شمالی می‌گویند طرح اتهام طراحی و انتشار باج افزار واناکرای به این کشور مسخره است و این موضوع را رد کردند.

به گزارش فارس به نقل از آسین ایج، در حالی که باج افزار یاد شده با قفل کردن فایل‌های رایانه‌ای کاربران به بیش از 300 هزار رایانه در 150 کشور جهان آسیب زده، رسانه های غربی کره شمالی را عامل اصلی طراحی واناکرای می دانند.

در این شرایط نماینده کره شمالی در سازمان ملل تصریح کرد این کشور دخالتی در نگارش و توزیع باج افزار مذکور نداشته است. واناکرای با قفل کردن فایل های ذخیره شده در رایانه های کاربران از آنها برای رمزگشایی از این فایل ها 300 دلار باج طلب می کند و در صورت عدم پرداخت این مبلغ فایل های قفل شده را بعد از یک هفته پاک می کند.

کیم این ریونگ که در یک کنفرانس خبری با همین موضوع شرکت کرده بود، افزود:  مرتبط کردن حملات سایبری واناکرای به دولت کره شمالی مسخره است. هرگاه اتفاق عجیبی رخ می دهد روش کلیشه ای امریکا و نیروهای متخاصم تبلیغات پرسروصدای بر ضد کره شمالی است.

چندی قبل شرکت های سمانتک و کاسپراسکای مدعی شدند که کدهای مورد استفاده در طراحی باج افزار واناکرای شباهت ها و اشتراک هایی با برنامه های هکری گروه Lazarus Group دارد که گروهی وابسته به دولت کره شمالی دانسته می شود.

در همین حال یک سخنگوی هیات ایتالیایی حاضر در سازمان ملل که ریاست کمیته تحریم کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد از هک شدن رایانه یک عضو ناظر کمیته مذکور خبر داد. هر چند جزییات بیشتری در این زمینه افشا نشده است.

 

روش ابتکاری محققان فرانسوی برای مقابله با باج افزار «واناکرای»
محققان امنیتی در فرانسه به روشی ابتکاری برای قفل گشایی از فایل های رمزگذاری شده توسط باج افزار واناکرای دست یافته اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فری مالیزیاتودی، باج افزار واناکرای که از روز جمعه بیش از ۳۰۰ هزار رایانه را در ۱۵۰ کشور جهان آلوده کرده، فایل های رایانه ای ذخیره شده شخصی کاربران را قفل کرده و برای بازگرداندن آنها به حالت عادی درخواست دریافت ۳۰۰ دلار باج می کند. اما محققان می گویند می توان بدون پرداخت باج فایل های قفل شده را بازیابی کرد.

یوروپل می گوید ابزار مذکور توسط مرکز جرائم سایبری اروپا مورد آزمایش قرار گرفته اند و در شرایطی خاص قادر به احیای اطلاعات رمزگذاری شده بوده اند.

طراحان ابزار مذکور خود نیز می گویند تنها در صورتی می توان از این روش به خوبی استفاده کرد که رایانه های آلوده شده مجددا راه اندازی نشده باشند و فایل های ذخیره شده توسط هکرها به طور دائم قفل نشده باشند. طراحان باج افزار واناکرای یک هفته بعد از قفل کردن فایل های رایانه ای آنها کاملا قفل و پاکسازی می کنند.

ابزار یاد شده که wanakiwi نام دارد به رایگان در اینترنت در دسترس بوده و با ویندوزهای ۷، ۲۰۰۳ ، ویستا، ۲۰۰۸ و ایکس پی سازگاری دارد. طراحان این ابزار عبارتند از Adrien Guinet متخصص امنیتی مستقل، Matthieu Suiche یک هکر مشهور بین المللی و Benjamin Delpy کارمند Banque de France.

  • ۹۶/۰۲/۳۱

wannacry

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">