ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اعتیاد اینترنتی، دامنگیر چین

| چهارشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۵:۳۶ ب.ظ | ۰ نظر

چین از کشورهای پیشرفته جهان در عرصه نواوری های تکنولوژی و ارتباطی از جمله تلفن همراه است اما در کنار این پیشرفت ها با معضلی به نام اعتیاد اینترنتی مواجه است اعتیادی که زمان و مکان نمی شناسد و در خیابان، مترو، اتوبوس و بازار دامنگیر مردم این کشور به ویژه جوانان شده است.

به گزارش ایرنا تلفن همراه و بازار بزرگ چین و چالش ها و فرصت های آن همیشه موضوعی مهم در رسانه ها و در افکار عمومی داخلی و خارجی بوده است چین بی تردید با بیش از یک میلیارد و 200 میلیون مشترک تلفن همراه بیشتری شمار کاربران تلفن را در جهان در اختیار دارد و همزمان شرکت های چینی موفق شده اند دستکم بازار داخلی را از آن خود کرده و سهم زیادی هم در بازار جهانی بدست آورند.
'کیونگ میون' از کارشناسان و تحلیلگران بازار تلفن های همراه بر این باور است که چین در زمینه توسعه نسل پنجم پرسرعت هم سرامد دیگر کشورها است و امروز می توان مدعی شد که کره جنوبی و کشورهای اروپایی پشت سر چین حرکت می کنند.
شاید یکی از علت هایی که آمریکا شرکت های 'زد تی یی' و حتی هواوی از بزرگترین های شرکت سازنده تلفن های هوشمند دنیا در چین را تحریم کرد این بود که این شرکت ها در حال توسعه نسل پنجم هستند و آمریکا می کوشد تا این روند را به تاخیر بیندازد.
جو مادین از دیگر کارشناسان این صنعت خاطر نشان می کند که رقابت شدیدی در این بازار وجود دارد و بین کشورهای مطرح دنیا تلاش بر این است که بتوانند فناوری های مدرن تری در اختیار مشترکان قرار دهند.
کلودیو مازوکا از شرکت تلفن های همراه و ارتباطات یی ایکس اف او می گوید: تامین کنندگان خدمات تلفن همراه می خواهند تضمین کنند بهترین فن آوری ها در اختیار مشترکان قرار می گیرد و همین باعث شدت گرفتن رقابت شده است.
این کارشناس شرکت کانادایی هم بر این باور است که شبکه اینترنت و تلفن همراه در چین بسرعت در حال گسترش است و بزرگی بازار و سودآوری آن قدرت بیشتری به شرکت های چینی داده است.
با این وصف با توسعه صنعت تلفن های همراه در بازار بزرگ چین چالش های زیادی هم برای مشترکان پدید آمده است که یکی از آنها اعتیاد اینترنتی است که البته فقط مختص چین نیست و بتدریج اروپا، آمریکا و دیگر کشورهای دنیا را نیز در برگرفته است.
چین در برخی از مناطق این کشور برای افرادی که به طور دائم به تلفن های همراهشان چسبیده اند، یک مسیر پیاده روی مجزا را ایجاد کرده است.
تارنمای سی نت در گزارشی آورده است پس از آن که چینی ها کلینیک های ترک اعتیاد تلفن همراه را امتحان کرده اند، اینک نوبت به پیاده روهای ویژه معتادان تلفن همراه رسیده است.
بسیاری از راننده های چینی در ماه های گذشته ابراز ناراحتی کرده بودند که وقتی در حال رانندگی هستند با افراد موبایل به دست برخورد می کنند افرادی که اساسا حواسشان به دور و بر نیست و بی محابا از عرض خیابان عبور می کنند.
بر همین اساس نیز دولت چین به فکر افتاده برای حل این مشکل از پیاده روهای ویژه معتادان موبایل استفاده کند البته این خبر می تواند برای بعضی از معتادان تلفن همراه که توقع دارند مسیر همیشگی خود را طی کنند خبر بدی باشد.
در زمان حاضر این خط برای اولین بار در جهان در شهر شی آن مرکز استان شاآنشی در شمال غرب چین راه افتاده است که از آن با عنوان مبدا راه ابریشم نیز یاد می شود عابرین پیاده در این شهر شمال غربی چین می توانند در مسیر ویژه تلفن همراه با گوشی های خود کار کنند و یا بازی کنند طول این مسیر 100 متر و عرض آن نیز 80 سانتیمتر است.
در برخی گزارش ها آمده که ایالات متحده در سال 2014 یک مسیر مشابه را آزمایش کرد، مسیری ویژه در واشنگتن دی سی که بخشی از آزمایش اجتماعی کانال تلویزیونی جغرافیا بود.
در حال حاضر، هواوی، شیائومی، اوپو و ویوو به همراه اپل به عنوان برترین سازندگان گوشی هوشمند در چین شناخته می‌شوند و صاحب 91 درصد از سهم بازار این کشور هستند.
چین منحصر بفردترین بازار گوشی هوشمند دنیا را در اختیار دارد در چین، یک سازنده‌ی گوشی می‌تواند بدون آنکه از محدوده‌ی مرزهای جغرافیایی این کشور خارج شود، در میان برترین سازندگان گوشی موبایل دنیا قرار گیرد.
در پرجمعیت‌ترین کشور دنیا، کسب‌وکارهای نوپا می‌توانند به طرزی ناگهانی به محبوبیتی انفجاری دست پیدا کنند هرچند دستیابی به این مورد آخر اکنون تا حدی دشوارتر شده است؛ اما برطبق آخرین داده‌های منتشر شده از سوی موسسه‌ی کانتار ورلدپنل، 5 سازنده‌ی برتر گوشی هوشمند در چین، محبوبیت و تاثیرگذاری بیشتری نسبت به سایر شرکت‌ها پیدا کرده‌اند.
کانتار گزارش می‌دهد که 5 سازنده‌ی برتر گوشی هوشمند یعنی هواوی، شیائومی، اپل، ویوو و اوپو در مجموع 91 درصد از سهم بازار چین را در اختیار داشته‌اند.
همزمان ارقام دیگری از خریدهای اینترنتی توسط مردم چین منتشر شده است مبنی بر اینکه شمار خریداران اینترنتی که با تلفن های همراه در چین خرید می کنند به بیش از 500 میلیون نفر رسیده است.
انتظار می رود تا یک سال دیگر شمار آنها به بیش از 540 میلیون نفر برسد و پیش بینی شده است که آنها با استفاده از تلفن های هوشمند تا آن زمان بیش از یکهزار میلیارد دلار خرید کنند.
هم اکنون بسیاری از مردم چین با نرم افزارهایی به نام علی بابا و ویچت بیشترین خریدهای اینترنتی هوشمند را انجام می دهند و این نرم افزارها همواره بروز می شوند و خدمات بیشتری در اختیار مردم قرار می دهند.
با توسعه تلفن های همراه و اینترنت در چین به همان نسبت که چالش های اجتماعی افزایش می یابد مزایای اقتصادی و کاربردی اجتماعی بیشتری هم در اختیار چینی ها قرار می گیرد.

  • ۹۸/۰۲/۲۵

اعتیاد مجازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">