ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

افسون شایعۀ ویروس 5G

| يكشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۰۴:۴۰ ب.ظ | ۰ نظر

عباس پورخصالیان - براساس اطلاعات وبگاههای مراجع موثق متعددی میتوان دریافت که:


-     استانداردسازی فناوری ارتباطات رادیویی نسل پنج (5G) بزرگترین دستاورد تاکنونی اتحادیۀ بینالمللی مخابرات (ITU) است؛ 
-    شرکت های غیر آمریکایی [بخصوص اروپایی و چینی، مثل اریکسون (سوئد) و هوآوی (چین)] قویترینِ تولیدکنندگان تجهیزات شبکه‌سازی 5G در جهان هستند؛ و ‌
-    چایناتلکام به علاوۀ چایناموبایل بزرگترینِ فراهم‌آوران شبکه‌های عمومی 5G و نوآورترین عرضه‌کنندگان خدمات 5G در حال حاضرند.
این پیشتازی شرکت های اروپایی و چینی در حوزۀ فناوری 5G نسبت به شرکت های رقیب در ایالات متحده، به نظر می رسد، عاملِ اصلیِ دو روایت مختلف از «نظریۀ توطئۀ کروناویروسِ 5G» (the 5G coronavirus conspiracy theory) علیه شرکت های تولیدی و خدماتی مخابرات چین باشد.


شایعۀ شمارۀ 1
یکی از روایت های «نظریۀ توطئۀ کروناویروسِ 5G» حاکی از این است که اشعۀ آنتن‌های نسل پنج (5G) عامل اصلیِ اشاعۀ ویروس کرونا در هوا و فضا ست! – به چه دلیل؟ به این دلیل که بیماری کووید-19، زمانی پدیدار شد و از جایی برخاست که شبکۀ 5G برای نخستین بار مورد بهره برداری قرار گرفت: اواخر سال 2019 در ووهان چین (درمورد زمان راه اندازی 5G در چین رجوع کنید به نشانیِ:  www.sueddeutsche.de/wirtschaft/5g-ausbau-china-sicherheit-huawei-1.4699493) . 
بسیاری از کسانی که در شهرهای تحت پوشش ارتباطات رادیویی 5G زندگی میکنند، این روایت را شنیدند، باور کردند که امواج رادیویی آنتن های 5G، عامل پخش ذرات معلق در هوا به همه سو است؛ یعنی، امواج 5G، ویروس های برآمده از تنفس مبتلایان و ناقلان کووید-19 و موجود در هوای آزاد را در دایره ای به شعاعِ بُردِ مؤثرِ امواجِ رادیویی 5G با سرعت نور به همه جا میپراکند و باعث گسترش شیوع کووید-19 در تمام شهر، روستا و اماکن باز میشود.
بعضی از آنهایی که این شایعه را باور کردند و در مناطق تحت پوشش امواجِ رادیویی 5G زندگی می کردند، تظاهراتی را علیه شرکت های مخابراتی مربوط ترتیب دادند و تعدادی از آنها حتی دست به تخریب تأسیسات ارتباطات رادیویی 5G زدند (برای مثال در بریتانیا، به روایت این وبگاه: https://per.euronews.com/2020/04/15/coronavirus-attacks-5g-mobile-antenna-easter-weekend)
 
قبلاَ روایات مشابهی ["مشابه" از لحاظ ادعای بیماری زایی امواج رادیویی نسل های پیشین موبایل (و پارازیت های ضد دریافت سیگنال ماهواره نیز)] مطرح شده بودند و [هنوز هم آن روایت های جعلی از اذهان بسیاری از مخاطبان زدوده نشده اند، هرچند نگارندۀ این یادداشت، همۀ آن ادعاها را رد کرده - برای نمونه رجوع کنید به یادداشتم تحت عنوان «تأثیر واقعی "پارازیت"؛ تشویش بیماری‌زا است» منتشر شده در عصر ارتباط روز 15 آذر ماه 1393و بازنشر شده در نشانی http://itanalyze.com/post/3046] اما هیچ توضیحی علیه این جعلیات قادر نیست، این گونه شایعات را کاملاً بی اعتبار (debunking) و از اذهان مخاطبان پاک کند. من به این پدیدۀ میگویم: افسون شایعه! [و در انتهای همین یادداشت خواهم گفت: چرا شایعات موفق، کاملاً زدوده یا reject نمیشوند!]
در آن یادداشت نوشته بودم که: 
-    تأثیر بیماریزای "پارازیت" (و امواج رادیویی ارتباطات سیار) هرچند تاکنون (با شواهد و دلایل علمی) اثبات نشده است، اما صِرف شایعۀ آن، برای تشویش اذهان عموم ایرانیان (و بسیاری از مردم در کشورهای دیگر) کافی و کارا بوده است.  
همچنین اضافه کرده بودم که:
-    تشویش، عارضه ای شدیدتر از اضطراب است که سلامت روانی فردِ نگران را به خطر میاندازد و در کنار تاثیرات روانی، تاثیرات جسمانی مانند سردرد و احساس ناخوشایند در معده را به وجود میآورد که تداوم آن میتواند موجب بیماریهای متعدد شود. 


با تأمل در متن شایعۀ شمارۀ1 (مذکور) میتوان به راحتی، غیر علمی بودن این ادعای جدید را ثابت کرد:
اولاً: عملاً امکان ندارد بتوان ذرات را با امواج رادیوییِ non-ionizing جابجا کرد [امواج رادیویی آنتن های 5G از جنس non-ionizing radiation  هستند و چنین امواجی نمیتوانند ذرات ناشی از تنفس ناقلان ویروس کرونا و معلق در هوا را جابجا و پخش و پراکنده کنند].
در ثانی، اکثر مناطق و کشورهایی که دچار شیوع ویروس کرونای جدید شده اند، فاقد زیرساخت ها و تجهیزات فناوری ارتباطات رادیویی نسل پنج (5G) هستند [مثل قم یا زیستگاه های بومیان دور افتاده در جنگل های آمازون که فاقد هرگونه زیرساخت ها و تجهیزات فناوری ارتباطات رادیویی هستند ولی در معرض کووید-19 قرار دارند]. 
سوم این که: ضریب نفوذ مبتلایان به ویروس جدید کرونا در شهرهایی که مجهز به آنتن های ارتباطات رادیویی نسل پنج شده اند در مقایسه با ضریب نفوذ مبتلایان به ویروس جدید کرونا در شهرهایی که فاقد زیرساخت های ارتباطات رادیویی نسل پنج هستند، تفاوت معناداری را نشان نمی دهد. 

 

شایعۀ شمارۀ 2
شایعۀ دوم در مورد رابطۀ آنتن های ارتباطات رادیویی نسل پنج با بیماری کرونای جدید، اندکی پیچیده تر از شایعۀ شمارۀ 1 است زیرا بیانی شِبهِ علمی (pseudoscientific) دارد.
این شایعه بعد از آن که آقای دیوید آیک (David Icke) در مصاحبه ای هشدارگونه درخواست کرد: «5G را متوقف کنید!» مطرح شد. او در آن مصاحبه ادعا کرده بود که این فناوری، مسؤول بیماری افرادی است که در شهرهای مجهز به زیرساخت های فناوری 5G زندگی می کنند (البته در نتیجۀ بیان این هشدار، پیام های آقای آیک به علاوۀ همۀ پیام های بازگوکنندۀ این ادعا توسط دیگران، در روز اول ماه می 2020 از سوی یوتیوب، فیسبوک و ... به منظور مقابله با جعلیاتِ گمراه کننده مسدود شدند. برای نمونه نگاه کنید به این نشانی: https://www.thesun.co.uk/news/11362611/david-icke-youtube-facebook-conspiracy/).
سپس در ماه ژوئن 2020، یک "گروه تحقیقات علمی" ادعا کرد که اشعۀ 5G [برخلاف نسل های پیشین ارتباطات سیار (4G  3G - یا 2G)] می تواند به درون هستۀ سلول های بدن انسان نفوذ کند، داخل ساختار مضاعف دی.اِن.اِی وارد شود و مثل یک القاگر (Inductor) آن را تغییر دهد. این "گروه تحقیقات علمی" مدعی بود که امواج  5G یک میدان الکترومغناطیسی قوی در درون سلول تولید می کند، سلول را به ارتعاش در می آورد و از این طریق، بر روی اَشکال 6 ضلعی و 5 ضلعیِ دی.اِن.اِی تأثیر میگذارد، به طوری که سوراخ هایی را در سلول ایجاد می کند و درنتیجه باعث فعال شدن اِگزوزوم ها (Exosomes) میشود. با فعال شدن اِگزوزوم ها ، تِست پی.سی.آر [Polymerase Chain Reaction Test] چنانچه روی فرد آزمودنی انجام شود، نتیجه ای مثبت، نشان می دهد به این معنی که ابتلای فرد به کووید-19 را تأیید می کند، زیرا واکنش اشعۀ 5G در سلول، تولید سریع اِگزوزوم های جدید است و اِگزوزوم ها چیزی نیستند جز وزیکول های (vesicles) کوچک دارای غشا که به صورت طبیعی در بدن ساخته می شوند. کارکرد این اِگزوزوم ها، ترمیم سلول است. 
گروه تحقیقات علمی مذکور نتیجه می گیرد که بیماری موسوم به کرونای جدید، ناشی از جهش ژنتیکی ویروس کرونای قبلاً شناخته شده نیست بلکه نوعی "اگزوزوم" است. علت این "خطا" ("اگزوزوم"را کرونای جدید پنداشتن) نیز این است که هردو (ویروس کرونا و اِگزوزوم) شکلی و اندازهایی مشابه هم دارند و هردو دارای گیرنده های ACE2 یا  Angiotensin-Converting Enzyme 2 هستند.
به رغم پیچیده بودن روایت اخیر، رد آن آسان است: 
-    امواج رادیویی نسل پنج، از جنس non-ionizing radiation  هستند و این امواج چون قادر به جابجا کردن ذرات نیستند نمی توانند سلول را به ارتعاش در آورند تا در اثر ارتعاش، غشاء سلول، پاره یا سوراخ شود. 
-     گروه تحقیقات علمی مذکور برای مناطقی که در آنها زیرساخت رادیویی نسل پنج وجود ندارد [و البته اکثر قریب به اتفاق مناطق جهان فاقد این امواج هستند] ولی دچار شیوع ویروس کرونا هستند، هیچ توجیهی ندارد! 

 

افسون شایعه
دانیل گیلبرت (Daniel Gilbert) در مقاله ای تحت عنوان How Mental Systems Believe منتشر شده به سال 1991 (www.danielgilbert.com/Gillbert%20(How%20Mental%20Systems%20Believe).PDF) می گوید: default mode یا حالت پیشفرض مغز ما، روی مکانیزم "دکارتی" تنظیم نشده بلکه روی سازوکار "اسپینوزایی" تنظیم شده است. اما داستان مکانیزم "دکارتی" و سازوکار "اسپینوزایی" چیست؟ 
دکارت (فرانسوی) و اسپینوزا (هلندی) دو فیلسوف سدۀ هفدهم میلادی بودند. اولی میگفت: همین که گزاره ای را میشنوی و می فهمی، سر یک دوراهی قرار میگیری: یا آن گزاره را میپذیری یا ردش میکنی. دومی اما، گفتۀ اولی را نقد و اصلاح کرد: همین که گزاره ای را میشنوی و می فهمی، آن گزاره در ذهن تو –به صورت خودکار- ثبت و ضبط میشود، سپس اگر در میزان درستی و نادرستی آن، تفکر و تأمل کردی، بعداً ممکن است آن را بپذیری؛ اما اگر آن گزاره را رد کردی و نپذیرفتی، تنها با صَرف انرژی زیاد و کوشش بسیار خواهی توانست آن درک و پذیرش اولیه یا initial acceptance را از ذهن خود پاک کنی، آنهم نه کامل! 
دلیل افسون شایعه، همین پذیرش اولیۀ گزاره ها است که با درک متن شایعه، در ذهن رسوب میکند و بعدها به سختی، از ذهن، طرد و reject میشود. متأسفانه به همین دلیل، روایتی جعلی از یک رویداد [به علاوۀ ضرب اصطلاحی مخدوش (مثل "فضای مجازی" بجای Cyberspace ) و تهمت زدن به منظور ترور شخصیت] به سرعت جا می افتد، همه گیر میشود و پدیده ای شکل می گیرد که به آن: "جَوّسازی" می گویند. رمز موفقیت شایعه سازان، همین عارضۀ "جوگیر شدن عموم" است. احتمال رهایی محدود از جَوّسازی، ممکن است اما وابسته است به میزانِ "بموقع و قاطعانه مقابله کردن" علیه روایت جعلی [و علیه تهمت و افترا و ضرب اصطلاحات مخدوش] با صرف انرژی زیاد و تلاش بسیار.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۹/۰۵/۲۶

نسل 5

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">