ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

الکامپ گران است، شرکت نمی‌کنیم

| دوشنبه, ۲ مهر ۱۳۸۶، ۰۲:۴۸ ب.ظ | ۱ نظر

ITanalyze.ir - در شرایطی که ظاهرا مدیران دولتی مرتبط و غیرمرتبط با نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک )الکامپ( سرگرم فراهم‌سازی شرایطی برای خروج از رکود در برگزاری این نمایشگاه بودند، آخرین شواهد و اظهارنظرها نشان می‌دهد که بخش خصوصی با شرایط موجود همچنان علاقه‌ای به حضور در این رویداد ندارد.

بر اساس این گزارش سال گذشته و در پی برگزاری نه چندان موفق نمایشگاه الکامپ و مشکلات پیرامون آن که ریشه در اختلاف سال‌های گذشته بخش خصوصی با مدیریت جدید شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی داشت، ظاهرا نمایشگاه سال‌جاری نیز اگر وضع بدتری نسبت به سال قبل نداشته باشد بهتر هم نمی‌تواند باشد.

در سال‌جاری هم اگرچه نهادی همچون شورای عالی فناوری اطلاعات که جایگاه چندان مناسبی در بخش خصوصی ندارد، سعی کرد تا با تشکیل کمیته هماهنگی برگزاری الکامپ، زمینه را برای رفع مشکلات فیمابین فراهم کند اما برگزاری چند جلسه محدود با توجه به جایگاه این شورا نیز هیچ کمکی به برون‌رفت از وضع موجود نکرد.

در عوض و در حالی که کمتر از یک‌ماه به برگزاری سیزدهمین نمایشگاه کامپیوتر کشور که یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های داخلی برای بخش خصوصی به شمار می‌رفت، هیچ نشانی از حضور پررنگ و برگزاری نمایشگاهی بزرگ به دست نمی‌آید.

اصرار حضور مدیریت دولتی از سوی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی و عدم واگذاری امور به صنف رایانه ظاهرا یکی از اصلی‌ترین مبانی اختلاف میان بخش خصوصی و مدیر نمایشگاه است.

در شرایطی که فرصت چندانی تا برگزاری الکامپ سیزدهم نمانده اکثر شرکت‌های عضو بزرگ‌ترین نهاد بخش خصوصی یعنی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به مشکلات لاینحل گذشته و مسایلی همچون نبود هر گونه اطلاع‌رسانی با توجه به زمان باقیمانده، عدم مشارکت سازمان نظام صنفی و واگذاری امور به صنف و در نهایت و به‌عنوان مهم‌ترین عامل «گرانی نمایشگاه» انصراف خود را از مشارکت در این نمایشگاه اعلام کردند.
عدم حضور نظام صنفی

در همین رابطه یک شرکت عضو نظام صنفی با اشاره به نزدیک بودن زمان برپایی الکامپ سیزدهم گفت: ترجیح ما حضور در الکامپ با مشارکت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است.

شاکری‌فرد گفت: با توجه به عدم توافق مسوولان سازمان با شرکت سهامی بین‌المللی نمایشگاه‌ها احتمال حضور ما نیز در الکامپ سیزدهم بسیار کم است.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به سابقه حضور خود در نمایشگاه الکامپ نهم و دهم عنوان کرد: در آن زمان نیز هزینه حضور در نمایشگاه برای شرکت‌ها بالا بود اما شرکت‌ها به دلیل اعتقاد به حضور در صنف و ضرورت حفظ انسجام صنفی ترجیح می‌دادند در نمایشگاه حضور یابند. وی افزود: در دو سه سال اخیر استراتژی شرکت ما برای رقابت در بازار تغییر یافته و به دلیل رکود بازار حضور در نمایشگاه اولویت اصلی ما نیست.

به گفته وی، نمایشگاه همواره هزینه‌های جانبی نیز برای شرکت‌ها به همراه خواهد داشت بنابراین ما نیز با جمع‌بندی شرایط موجود در حال حاضر تصمیمی برای حضور در الکامپ سیزدهم نداریم.
اطلاع‌رسانی ضعیف

مدیرعامل یک شرکت دیگر عضو سازمان نظام صنفی نیز ضمن انتقاد از اطلاع‌رسانی ضعیف سیزدهمین نمایشگاه الکامپ گفت: وقتی حدود یک‌ماه مانده به برگزاری نمایشگاه هنوز اطلاع‌رسانی شفاف و دقیقی صورت نپذیرفته است چگونه انتظار می‌رود که شرکت‌ها در الکامپ حضور یابند.

فخری گفت: مسوولان و متولیان برپایی نمایشگاه در حالی ادعای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی را مطرح می‌کنند که نه تنها در حد و اندازه شرکت‌های خارجی امکانات فراهم نکرده و اطلاع‌رسانی بسیار ضعیفی انجام داده‌اند بلکه شرایط حضور شرکت‌های داخلی و نمایندگان محصولات خارجی را نیز بسیار سخت در نظر گرفته‌اند. وی با انتقاد از پرداخت هزینه‌های نمایشگاه به صورت ارزی برای شرکت‌های داخلی گفت: اگر تقویم و برنامه‌های نمایشگاه حداقل از یک‌سال قبل مشخص می‌بود، می‌توانستیم با شرکت‌های خارجی که نمایندگی محصولات یا خدمات آنها را در ایران ارایه می‌دهیم مذاکره و هزینه‌های نمایشگاه را در برنامه کاری آنها مطرح کنیم ولی در جایی که هیچ‌گونه تبلیغاتی برای این نمایشگاه صورت نمی‌گیرد، نمی‌توانیم از شرکت‌های خارجی انتظار داشته باشیم برای حضور در نمایشگاه متحمل هزینه شوند.

وی گفت: در الکامپ دهم حضوری موفق داشتیم ولی در دو سال اخیر اولا به علت ضعف اطلاع‌رسانی و عدم شفافیت برنامه‌های نمایشگاه و بعد هم بالا بودن هزینه‌ها به نسبت تعداد کمی و کیفی بازدیدکنندگان نمایشگاه در الکامپ حضور نیافتیم و هیچ برنامه‌ای نیز برای حضور در الکامپ سیزدهم نداریم.
خارجی‌ها اعتماد نمی‌کنند

فخری افزود: امسال برای اولین بار تجربه برگزاری همزمان الکامپ با تلکام مطرح شده است آن هم با دو متولی جداگانه که اگر کوچک‌ترین اختلاف نظر یا عدم هماهنگی در اجرا به وجود آید مشکلات فراوانی را هم برای بازدیدکنندگان و هم برای شرکت‌کنندگان به همراه خواهد داشت.

وی افزود: برای حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه الکامپ باید انگیزه لازم را فراهم و در بعد اطلاع‌رسانی قوی عمل کنیم همچنین امکانات و شرایط لازم را تدارک ببینیم، بدون داشتن برنامه مدون و مشخص نه تنها شرکت‌های خارجی برای حضور در الکامپ نمی‌توانند به ما اعتماد کنند بلکه حتی شرکت‌های داخلی نیز نسبت به حضور خود در این نمایشگاه مردد هستند.
الکامپ گران است

مدیرعامل یک شرکت دیگر نیز با اشاره به فرصت اندک باقیمانده تا برپایی الکامپ سیزدهم گفت: به دلیل سنگین بودن هزینه‌های حضور در نمایشگاه احتمال حضور ما در الکامپ سیزدهم همچون دیگر شرکت‌ها بعید به نظر می‌آید.

جلیلیان رکود بازار را یکی از مولفه‌های اقتصادی برای حضور شرکت‌ها در نمایشگاه عنوان کرد و افزود: وقتی صحبت از حضور در نمایشگاهی مطرح می‌شود طبیعتا شرکت‌ها از زاویه هزینه‌سازی به نمایشگاه نگاه می‌کنند و در شرایط فعلی اعداد و ارقامی که برای حضور در نمایشگاه عنوان شده است مهم‌ترین مانع حضور شرکت‌ها در این نمایشگاه خواهد بود.

وی افزود: هزینه‌های اعلام شده از سوی مجری نمایشگاه تنها بخشی از هزینه شرکت‌ها برای حضور است، به هر حال هر شرکتی در حد و اندازه خودش برای حضور در این رویداد اقتصادی متحمل هزینه‌هایی خواهد شد؛ از هزینه غرفه‌سازی گرفته تا تبلیغات و اطلاع‌رسانی، تنظیم قرار‌های ملاقات، تهیه برنامه کاری برای حضور موثر در نمایشگاه و...

جلیلیان با اشاره به اینکه این هزینه‌ها با توجه به روند برگزاری نمایشگاه طی سال‌های گذشته عملا برگشت‌ناپذیر است و صرفا به‌عنوان هزینه برای شرکت‌ها لحاظ خواهد شد، افزود: حضور در نمایشگاه برای توده‌های مختلف مردم و مخاطبان مختلف است، بخشی از مخاطبان دولتی هستند، بخشی مردم عادی، بخشی شرکت‌ها و موسسات و بخشی هم شرکا و رقبای تجاری. همچنین درخصوص نمایشگاه الکامپ سیزدهم تاکنون اطلاع‌رسانی مناسبی صورت نپذیرفته و به نظر می‌رسد شرکت‌ها بجز در مواردی که محصول یا سرویس جدیدی را برای ارایه در نمایشگاه تدارک دیده‌اند انگیزه دیگری برای حضور ندارند.

جلیلیان گفت: در آخرین حضور در الکامپ هزینه بسیار بالایی داشتیم ولی به هر حال در آن مقطع نگاه صنف به نمایشگاه نگاهی کلان بود که در نهایت موجب رونق بازار در کشور می‌شد و بر این اساس ما نیز بدون هیچ نگرانی این هزینه را متقبل شدیم ولی امروز واقعیت این است که یا صنف باید تصمیم بگیرد باز هم آن نگاه کلان را حفظ کند یا اینکه این هزینه‌ها برای شرکت‌ها توجیه‌پذیر نیست.

  • ۸۶/۰۷/۰۲

نظرات  (۱)

همین کارها را میکنند که it پیشرفت نمیکنه دیگه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">