ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انتقاد از سایت دیوار برای تلاطم در قیمت مسکن

| دوشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۹:۳۲ ق.ظ | ۰ نظر

کارشناسان حوزه مسکن پیش‌بینی می‌کردند که نرخ رشد قیمت مسکن در سال ۱۳۹۸ کاهش یابد و رییس اتحادیه مشاوران املاک معتقد بود که رشد قیمت مسکن در سال جاری پایین‌تر از تورم عمومی قرار می‌گیرد؛ وزیر راه و شهرسازی هم وعده داده بود که امسال به سال رونق ساخت و ساز و تولید مسکن تبدیل می‌‌شود؛ اما این‌ها تمام مولفه‌های تعیین قیمت مسکن نیستند، گذری بر آگهی‌های سایت دیوار نشان می‌دهد که نرخ مسکن بر خلاف تمام پیش‌بینی‌ها بالا می‌رود زیرا هیچ مرجعی برای نظارت بر قیمت‌گذاری در این سایت وجود ندارد.

هنوز دو ماه هم از شکایت پلیس فتا از سایت دیوار بابت تشکیل 10 هزار پرونده طی 10 ماه روی دست پلیس، نمی‌گذرد و در حالی که سرنوشت این شکایت روشن نیست و احتمالا مشمول مرور زمان خواهد شد، حالا صدای اعتراضات به این سایت بابت مشکل جدیدی از گوشه و کنار کشور در حال بلند شدن است.

**این بار موضوع ارایه قیمت‌های کاذب و نجومی در بازار مسکن از طریق سایت دیوار است که باعث انتقاد از سوی مسوولان نهادهای مختلف و مردم شده است. منتقدان می‌گویند این قیمت‌ها بدون حساب و کتاب و اصولا با هدف ایجاد تلاطم و بالا بردن کاذب قیمت مسکن در اقصا نقاط کشور در حال انجام است و نهادهای ذی‌ربط باید هر چه سریع‌تر فکری به حال این وضعیت بکنند.**

این در حالی است که در سال‌های اخیر درج قیمت‌های دروغین انواع نرخ ارز در سایت‌ها و کانال‌های مختلف تلگرامی و شبکه‌های اجتماعی باعث بروز تشویش‌ها و تلاطمات غیرواقعی در کشور شد که با اقدام و ورود گسترده نهادهایی همچون قوه قضاییه و پلیس در این ماجرا، معضل به بازی گرفتن نرخ ارز مهار شد.

حالا شاهد تکرار ماجرای مشابه در حوزه مسکن در سایت‌های موسوم به درج نیازمندی‌های اینترنتی هستیم که در راس آنها نام دیوار بیش از بقیه به چشم می‌خورد.

 

یک مرور تاریخی

آذرماه سال 95 بود که رییس وقت اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه اپلیکیشن «دیوار» را خراب می‌کنم، گفت: دیوار از یک سو باعث ضرر به صنف مشاوران املاک شده و از سوی دیگر ریسک معاملات را بالا برده است.

عقبایی اعلام کرد که به واسطه دفاع از صنف خود، با سایت برخورد خواهد کرد چون مشاوران املاک را حذف کرده و ۱۲ هزار دفتر مشاور املاکی که در شهر تهران وجود دارد با آگهی‌های سایت دیوار، ضرر می‌کنند.

اگرچه انتقاد آن زمان این مقام مسوول به بالا بردن ریسک معاملات و کاسته شدن از حجم مراجعات به اعضای این اتحادیه مربوط می‌شد اما او هم نتوانست هیچ کاری در قبال سایت دیوار انجام دهد.

اما حالا مشکل جدید قیمت‌های کاذب هستند که صدای اعتراضات را بالا برده و البته این اعتراضات هم احتمالا راه به جایی نخواهند برد.

 

قیمت‎هایی که از «دیوار» بالا می‌رود

آذر ماه سال 97 خبرگزاری تسنیم با تیتر قیمت‎هایی که از «دیوار» بالا می‌رود تلاش کرد تا به سهم خود این معضل را به نهادهای مسوول گوشزد کند که البته آن هم نتیجه‌بخش نبود و کسی اهمیتی نداد.

در این گزارش اشاره شده بود که تمام شاخص‌های بازار مسکن حکایت از ورود زودهنگام به دوره رکود دارد، معاملات به‌شدت کاهش یافته و رشد شدید قیمت‌ها نیز متوقف شده است. در این وضعیت، اتفاق عجیبی در فضای مجازی در حال شکل‌گیری است که سرمنشا آنها برخی سایت‌های خرید و فروش اینترنتی از جمله دیوار و شیپور هستند.

قیمت‌های غیرواقعی مسکن در سایت‌های اینترنتی

اسفند ماه سال قبل اما رییس جدید اتحادیه املاک استان تهران در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی‌ بر افزایش تخلفات معاملات مسکن در سایت‌هایی مانند دیوار، گفت: متاسفانه هم‌اکنون ارایه ملک‌های مشکل‌دار یا غیرقانونی در سایت‌های اینترنتی بسیار افزایش یافته و از سوی دیگر قیمت‌هایی که در این سایت‌ها ارایه می‌شوند بسیار بیشتر از قیمت‌های واقعی هستند، بنابراین باید خریداران مسکن به مشاوران املاک متخصص و قانونی مراجعه کنند.

البته به این هشدار و اعتراض نیز فعلا کسی ترتیب اثری نداده است.

 

نقش مخرب سایت‌های اینترنتی در تلاطمات بازار مسکن

این بار و در تاریخ یکم اردیبهشت ماه سال 98 نوبت یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود که نسبت به نقش مخرب سایت‌های اینترنتی در تلاطمات بازار مسکن لب به گلایه و انتقاد بگشاید.

مجید کیانپور، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: سایت‌های اینترنتی امروز عملا به علت نبود قوانین جدی و محکم به عاملی برای تلاطمات بازار مسکن تبدیل شده‌اند.

او در گفت‌وگو با خانه ملت با انتقاد از عدم نظارت بر عملکرد سایت‌های فروش مسکن در کشور، گفت: در شرایط کنونی سایت‌های فروش مسکن با روش‌های مختلف توانسته‌اند مخاطب‌های بسیاری را جذب کرده و عملا به یکی از مبانی و شاخص‌های اصلی تعیین قیمت مسکن تبدیل شده‌اند.

گرچه در ابتدا تصور بر این بود که این سایت واسطه‌ها را در خرید و فروش املاک دور زده اما گویا دلالانی ابتکار عمل را در این سایت به دست گرفته و مانع از تثبیت قیمت مسکن یا شکسته شدن حباب آن می‌شوند.

این نماینده مجلس می‌گوید: بخش مسکن به علت مراجعه مردم همواره یکی از بازارهای پر رونق و سودده بوده و این مساله زمینه را برای فعالیت دلالان فراهم کرده است به‌طوری که می‌توان گفت یکی از عوامل اصلی تشدید قیمت بازار مسکن، فعالیت دلالان بوده است. **در شرایط کنونی دلال‌بازی از حالت سنتی به حالت مدرن تغییر شکل داده و سایت‌های اینترنتی نتیجه این تغییر رویکرد است، از این رو این سایت‌ها امروز عملا به علت نبود قوانین جدی و محکم به عاملی برای تلاطمات بازار مسکن تبدیل شده‌اند.**

 

نقش سایت دیوار در افزایش قیمت‌ها

فردای آن روز اما صدای یکی از اتحادیه‌های مشاور املاک استانی هم بلند شد که در آن نسبت به نقش سایت دیوار در افزایش کاذب قیمت مسکن اعتراض کند.

علیرضا اربابی، رییس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قیمتی که هم‌اکنون برای هر مترمربع املاک مطرح می‌شود، حباب است و شکسته خواهد شد، گفت: در سایت دیوار قیمت‌های بدون کارشناسی مطرح می‌شود و سایت دیوار با این کار قیمت خودرو، آهن‌آلات، مسکن و لوازم خانگی را افزایش می‌دهد.

وی سایت دیوار را معضلی برای خرید و فروش مسکن، خودرو و لوازم خانگی دانسته و می‌گوید: اگر قرار است سامانه‌ای برای خرید و فروش املاک در نظر گرفته شود بهتر است زیر نظر اتحادیه مشاوران املاک باشد و با نظارت این اتحادیه کار خرید و فروش انجام شود تا در صورتی که ملکی با قیمت غیرمنصفانه قیمت‌گذاری شد و به فروش رسید بتوان در قیمت تجدیدنظر کرد تا حق کسی ضایع نشود.

 

نمونه‌ای از قیمت‌های مسکن در سایت دیوار

اما نگاهی به آگهی‌های فروش املاک در سایت دیوار نشان می‌دهد که علی‌رغم آنکه پیش‌بینی می‌شد در سال ۹۸ قیمت مسکن تثبیت شود اما همچنان قیمت‌ها در این سایت بالا می‌رود.

در یکی از جدید‌ترین آگهی‌ها قیمت یک آپارتمان ۱۰۱ متری در دریان‌نو یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان درج شده که هر متر مربع حدودا 18 میلیون قیمت‌گذاری شده است. در نمونه‌های دیگر آپارتمان ۱۰۰ متری در پونک یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون یعنی هر متر مربع حدود ۱۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. همچنین یک واحد ۷۵ متری ۱۶ ساله در باغ فیض، یک میلیارد و 50 میلیون تومان یعنی هر متر مربع ۱۴ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

یکی دیگر از آگهی‌های جدید این سایت واحد ۹۵ متری در بلوار فردوس را یک میلیارد و ۹۳۰ میلیون یعنی چیزی حدود هر متر ۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده و آگهی دیگری یک واحد ۴۵ متری یک‌خوابه نوساز در ستارخان را ۹۱۲ میلیون یعنی متری ۱۹ میلیون تومان تعیین قیمت کرده است.

این در حالی است که بر اساس آخرین معاملات انجام شده برای مثال در بلوار فردوس واحد ۸۳ متری با عمر بنای هشت سال متری ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش شده است. همچنین یک آپارتمان در خیابان دریان‌نو با عمر ۱۶ سال با قیمت هر مترمربع ۱۱ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان خرید و فروش شده است.

 

اعتراضاتی که بی‌نتیجه می‌مانند

حسب تجربه و بررسی نمونه‌های سابق از اعتراضاتی مشابه به عملکرد سایت‌های درج نیازمندی‌های اینترنتی از جمله سایت دیوار، اعتراضات مذکور عموما به نتیجه نمی‌رسد و هیچ اخلالی در کار این قبیل سایت‌ها رخ نمی‌دهد و گویی اصلا اعتراضی در کار نبوده و نیست.

وعده‌ای که بی‌سرانجام مانده است

آبان ماه سال 97 به علت حساسیت‌های بالای نحوه درج تبلیغات در سایت‌هایی همچون دیوار، وعده ساماندهی و اقدامی برای این مهم داده شد که آن هم فعلا بی‌سرانجام مانده است.

بر این اساس کارگروهی ذیل اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی با عنوان کارگروه وب‌سایت و اپلیکیشن‌های نیازمندی‌ها راه‌اندازی شد. همچنین مقرر شد مشکلات و موانع این کسب‌وکارها در جلسات کارگروه بحث و مورد بررسی شود و آیین‌نامه خاص این رسته تدوین و در اختیار اتاق اصناف قرار بگیرد که پس از تایید در مرکز اصناف ابلاغ شود.

به نظر می‌رسد حالا که از اظهارنظر‌های جسته و گریخته و هشدارهای گاه‌و بی‌گاهی که نادیده گرفته شده، سطح و جنس اعتراضات تغییر کرده و نمایندگان مجلس و کارشناسان درباره احتمال تلاطم در بازار مسکن با قیمت‌گذاری‌های سایت دیوار هشدار داده‌اند که بهتر است هر چه سریع‌تر برای جلوگیری از تداوم این روند چاره‌ای اندیشیده شود وگرنه در روزها و ماه‌های آینده ناچاریم بر خلاف پیش‌بینی‌ها خبر از التهابات بازار مسکن بدهیم و البته انتقاد کنیم از اینکه چرا به هشدارها توجهی نشد.(منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">