ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اندر حکایت نامه نگاری دو وزیر

| شنبه, ۹ شهریور ۱۳۸۷، ۱۲:۱۰ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - دوم شهریور ماه بود که رسانه های کشور به نقل از وزیر ارتباطات خبر دادند که وی طی نامه ای خطاب به وزیر علوم خواستار استفاده دانشگاه های کشور از بسترهای فراهم شده اینترنتی شد. وزیر ارتباطات که روز چهارشنبه هفته گذشته ایران را جزو 5 کشور برتر جهان از نظر رشد فناوری اطلاعات خوانده بود، در نامه خود به نوعی ضمن ارایه نقاط قوت وزارت خانه متبوع خویش گفته بود که دانشگاه های کشور از 327 فیبر نوری ایجاد شده آن هم به صورت رایگان، تنها از 190 مورد استفاده کرده و الباقی بسترسازی های این وزارت خانه برای ایشان بلااستفاده رها شده اند.

در نگاه اول به نظر می رسید که همه چیز به نفع وزیر ارتباطات است و وی به نوعی در حال به رخ کشیدن توانمندی ها و عملکرد خود به افکار عمومی است. اما وزارت علوم نیز سه روز بعد، در مقابل این نامه بر خلاف روال دولتی ها که در ملا عام و از طریق رسانه ها مقابل یکدیگر قرار نمی گیرند، از خود واکنش نشان داده و خیلی صریح و کوتاه اعلام کرد، " آقای وزیر، هزینه اینترنت بالاست".

بنا بر اعلام وزارت علوم "در حال حاضر همه دانشگا‌ههای کشور به شبکه متصل هستند اما دانشگاهها اغلب پهنای باند بیشتری نیاز دارند که هزینه آن گاه به 2 تا 3 برابر می‌رسد لذا با توجه به اینکه ارائه پهنای باند در انحصار وزارت ارتباطات است و با توجه به توصیه رئیس جمهور در نتیجه انتظار می‌رود مسئولان این وزارتخانه در تعرفه ارائه پهنای باند به دانشگاهها تجدید نظر کنند."

روابط عمومی وزارت علوم در پایان تاکید کرده بود" اگر هزینه دسترسی به اینترنت را در دانشگاههای کشور با سایر کشورها مقایسه کنیم، ناعادلانه بودن شرایط دسترسی را در دانشگاه‌های ایران با سایر کشورها به وضوح شاهد خواهیم بود."

اگرچه این کنش و واکنش ادامه نیافت و وزارت ارتباطات در خصوص پاسخ وزارت علوم موضع جدیدی اتخاذ نکرد، لیکن این موضوع بار دیگر مقوله اینترنت و ضرورت های رفع موانع قانونی، مالی و توسعه ای آن را به محافل عمومی کشاند.

به هر تقدیر اگرچه وزیر ارتباطات با آمار کمی که در روزهای مصادف با هفته دولت از عملکرد مجموعه خود دفاع کرده و ایران را جزو 5 کشور برتر از نظر رشد در حوزه فناوری اطلاعات معرفی می کند، لیکن دو مقوله نرخ و کیفیت این خدمات در کشور همچنان با چالش های جدی و اساسی روبروست که در نامه نگاری دو وزیر کابینه نهم نیز آثار آن کاملا مشهود بود.

  • ۸۷/۰۶/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">