ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انهدام باند سازمان یافته فیشینگ در مشهد

| چهارشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۴:۴۶ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس پلیس فتا ناجا از متلاشی شدن یک باند سازمان یافته فیشینگ با کلاهبرداری بیش از ۴۶ میلیارد ریالی خبر داد.
به گزارش  فارس، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا ناجا در تشریح خبر فوق اظهار داشت: در پى ارجاع بیش از ۱۰۰ فقره پرونده برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان در استان خراسان رضوى در بازه زمانى ۲۰ روزه، کارشناسان تیم عملیات ویژه پلیس فتا ، اقدامات فنى خود را در این خصوص آغاز کردند.

وی افزود: کارشناسان پلیس فتا استان خراسان رضوى با انجام تحقیقات و بررسی‌های تخصصی دریافتند بخشى از وجوه سرقتى در حساب افراد مختلف در سراسر کشور به چرخش درآمده و بخشى دیگر صرف خرید شارژ،‌ کالا، ارز دیجیتال و دیگر خریدهاى اینترنتى در نقاط مختلف کشور شده است.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه تراکنش خریدهاى صورت گرفته از رقم بالایى برخوردار بود، عنوان کرد: با تلاش پلیس فتا، تعدادى از متهمان در فضاى سایبرى شناسایى و پس از اخذ هماهنگی‌های قضائی طی اقدامی هماهنگ ۸ متهم جوان و نوجوان در مشهد مقدس و ۲ متهم در تهران و ۲ نفر دیگر در استان‌های شمالى کشور دستگیر شدند؛ متهمان به همراه تجهیزات رایانه‌اى کشف شده به پلیس فتا خراسان رضوی انتقال پیدا کردند.

رئیس پلیس فتا ناجا درباره ابعاد فعالیت این باند کلاهبردارى، گفت: با توجه به وسعت دامنه کلاهبردارى‌ها در سطح کشور مشخص شد مجرمان با طراحى صفحات فیشینگ نظیر دریافت شارژ و خریدهاى زیر قیمت به صورت اینترنتى و یا وعده‌هاى واهى دیگر اقدام به فریب طعمه‌های خود می‌کردند.

وی ادامه داد: قربانیان نیز با وارد کردن اطلاعات کارت بانکى خود در صفحات جعلى ، اطلاعات مزبور را در اختیار اعضای این باند قرار داده ، به گونه ای که هر کدام از اعضاى باند بدون اینکه یکدیگر را از قبل ملاقات کرده باشند در فضاى مجازى، یک گروه سازمان یافته تشکیل داده بودند و با تقسیم مسئولیت؛ موجودى حساب قربانیان را خالی کرده و حتى با سوء استفاده از اطلاعات حساب‌هاى بانکى آن‌ها دست به پولشویى می‌زدند.

وى تصریح کرد: با توجه به وسعت دامنه فعالیت این باند کلاهبردارى، رقم و میزان دقیق آن که تاکنون از ۲ هزار و ۱۰۰ اطلاعات کارت بانکى بدست آمده ، مشخص شده بیش از ۴۶ میلیارد ریال برداشت غیر مجاز در فاصله زمانى کمتر از ۳ ماه صورت گرفته که در این رابطه تحقیقات از سوی پلیس ادامه دارد.

این مقام ارشد انتظامى خاطر نشان کرد: در بررسی پرونده متهمان دستگیر شده، مشخص شد، تمامى افراد مزبور از داشتن خانواده مطلوب و روابط خوب خانوادگى محروم بوده و از نعمت پدر و یا مادر و به ویژه کمبودهای عاطفى رنج می‌بردند و براى حل مشکلات دوران جوانى و نوجوانى و هزینه‌هاى متفرقه با انگیزه مالى به این اقدام کلاهبردارانه روى آورده بودند که این امر نیز در حوزه اجتماعى و رفتار شناسى توسط کارشناسان مربوطه قابل بررسى خواهد بود.

سردار مجید با بیان اینکه شهروندان گرامى برای خرید اینترنتى خود به هشدارهاى پلیس فتا توجه کنند، گفت: کاربران فضاى مجازى مى‌بایست آگاهى خود را نسبت به تشخیص سایت و درگاه اصلى از جعلى افزایش دهند، همچنین نرم افزارهاى مورد نیاز تلفن همراه هوشمند خود را از سایت‌هاى معتبر و رسمى ‌تهیه کرده و به هیچ عنوان از شبکه‌هاى اجتماعى به ویژه تلگرام نسبت به دریافت اپلیکیشن‌هاى موبایل اقدام نکنند چرا که ریسک بالایى در جاسوسى و نصب بدافزار به همراه خواهد داشت.

رئیس پلیس فتا ناجا در خاتمه از شهروندان خواست: در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس cyber police.ir بخش گزارشات مردمى اعلام کنند و هشدارهاى پلیس را جدى بگیرند.

 

کلاهبرداری 60 میلیونی به نام برنامه رادیویی

رئیس پلیس فتا پایتخت گفت: فردی که با ترفند برنده‌شدن در برنامه‌های رادیویی اقدام به کلاهبرداری 60 میلیون تومانی کرده بود، دستگیر شد.

به گزارش فارس، چندی پیش مردی 34 ساله ساکن غرب تهران با مراجعه به پلیس فتا اظهار داشت فردی ناشناس طی تماس تلفنی، خود را مجری رادیو معرفی و اعلام کرد که بنده از برندگان خوش شانس در یک برنامه زنده رادیویی هستم و در صورت تمایل به مصاحبه تا چند ثانیه دیگر روی آنتن می‌روم و یکی از مسئولان رادیو با من مصاحبه می‌کند و در غیر این صورت به نزدیک‌ترین دستگاه خودپردازباید مراجعه کرده و جایزه خود را دریافت کنم.

شاکی در ادامه گفت:  با بیان زیبا و چرب زبانی فرد تماس گیرنده اغفال شدم و پای دستگاه خود پرداز رفتم؛ غافل از اینکه آن سوی خط تلفن، مجرمی وجود داشت که دامی برای سرقت از حساب من طراحی کرده بود؛ اشتباه دوم من این بود که از کارتی استفاده کردم که دارای 600 میلیون ریال موجودی بود.

مالباخته افزود:خوشحال از اینکه فردی خوش شانس هستم و اتفاقی برنده مبلغ چشمگیری شده‌ام به محض اینکه پای دستگاه خودپرداز رسیدم همان فرد مجددأ تماس گرفت تا جایزه را برایم واریز کند و پس از وارد کردن کارت عابر بانک به دستگاه، وی هدایت عملیات بانکی را به دست گرفت و هر آنچه که می‌گفت من روی دکمه‌های دستگاه وارد می‌کردم غافل از اینکه این فرد با این ترفند قصد به دست آوردن رمز دوم مرا داشت چون قبل از واریز جایزه از میزان موجودی حساب من مطلع شد.

این فرد تصریح کرد: بعدا فهمیدم که کلاهبردار با زیرکی می‌دانسته که با دستگاه فقط می‌تواند مبلغ 30 میلیون ریال انتقال وجه کرد، لذا گفت سیستم بانکی حسابم دچار اشکال شده و از من رمز دوم اینترنتی کارتم را خواست تا جایزه را یکجا برایم به صورت اینترنتی واریز کند ولی به محض دادن رمز دوم حساب، ناگهان تمام موجودی آن خارج شد و به سرقت رفت؛ با خالی شدن حساب بانکی‌ام، متهم تماس را قطع و تلفنش را خاموش کرد.

با توضیحات ارائه شده از سوی مالباخته، تیمی از افسران پلیس فتا، تجسس‌های خود را در این زمینه آغاز کردند و با بررسی‌های انجام شده محل اختفای متهم در محله شهرری شناسایی و با هماهنگی دادسرای مبارزه با جرائم رایانه ای، وی در یک عملیات ضربتی دستگیر شد.

پس از مواجهه حضوری با شاکی و مستندات پلیس، متهم که راهی جز اعتراف نداشت،گفت: با این ترفند توانستم رمز دوم اینترنتی شاکی را به دست آورم، وقتی فهمیدم موجودی حساب شاکی مبلغ بیشتری از سقف تراکنش انتقال کارت به کارت دارد با گرفتن رمز دوم آن، اقدام به سرقت کل حسابش کردم.

سرهنگ تورج کاظمی رئیس پلیس فتا پایتخت، با اعلام خبر فوق به شهروندان هشدار داد: در صورت دریافت پیامک‌های مشکوک و تماس‌های تلفنی، با مراجعه به سایت یا تماس تلفنی با سایر شماره‌های رسمی صدا و سیما از صحت برنامه مطلع شده و فریب پیام‌ها و تماس‌های این چنینی را نخورند.

 

افزایش پرونده‌های هتک حیثیت در محاکم قضایی

رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با استناد به افزایش پرونده‌های هتک حیثیت در محاکم قضایی گفت: بیشتر پرونده‌ها در پی غفلت کاربر و عدم توجه به توصیه‌های پیشگیرانه به وجود آمده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سرهنگ مهدی شکیب رئیس اداره پیشگیری از جرایم مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با اعلام خبر فوق اظهار داشت: خیلی از تکنولوژی‌ها و ابزارهایی که این روزها از سوی مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد در کنار تمام مزیت‌ها، تهدیداتی نیز در پی دارد که برخی به آنها دقت نمی‌کنند.

وی افزود: یکی از تکنولوژی‌های مورد استفاده این روزها، فضای سایبر خصوصا شبکه های اجتماعی است که کاربران بسیاری دارند، در حال حاضر اکثر شهروندان در شبکه‌های اجتماعی مختلف عضو هستند که با تشکیل کانال، گروه و اکانت های مختلف به انتشار و تبادل اطلاعات با سایر کاربران می پردازند.

رئیس اداره پیشگیری از جرایم مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری همچنین ادامه داد: در این کانال ها و گروه ها، اطلاعات شخصی، حساس و محرمانه تبادل می شود که اگر در اختیار فرد غریبه‌ای قرار بگیرد قطعا از آنها سوء‌استفاده می کند و برای افراد مشکلات بسیاری رقم می زند.

وی با اشاره به اینکه یک کاربر نباید عکس‌های خصوصی و خانوادگی خود را در فضای مجازی برای نمایش به اشتراک بگذارد، تصریح کرد: سوالی که ذهن کارشناسان اجتماعی فضای سایبر را مشغول کرده این است که چرا کاربران اجازه می‌دهند افراد غریبه به حریم خصوصی آنها و خانواده آنها وارد شوند. آیا باور ندارند که ورود افراد غریبه به این حریم همان تبعات ورود به حریم خصوصی در فضای حقیقی را دارد.

رئیس اداره پیشگیری از جرایم مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با استناد به افزایش پرونده‌های هتک حیثیت در محاکم قضائی گفت: بیشتر پرونده ها در پی غفلت کاربر و عدم توجه به توصیه‌های پیشگیرانه به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: رویکرد پلیس فتا در ماموریت های محوله قبل از شناسایی مجرمان، موضوع پیشگیری است که تلاش می کند زمینه های وقوع جرم در فضای سایبر را به حداقل رسانده  یا با از بین بردن یکی از اضلاع مثلث جرم مانع فعالیت مجرمان شود.

سرهنگ شکیب تاکید کرد: قطعاً همکاری تمامی ارگان های مسئول در حوزه پیشگیری از وقوع جرایم سایبری می تواند زمینه انجام هر چه بهتر برنامه های پیشگیرانه پلیس فتا را فراهم کند البته در این میان همکاری رسانه ها و خود کاربران از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی ادامه داد: این که باور کنیم توصیه هایی که از سوی پلیس فتا در رسانه ها منتشر می شود جدی است و آنها را به کار گیریم قطعا در دام مجرمان سایبری نخواهیم افتاد؛ اما هنگامی که بسیار بی تفاوت از کنار این توصیه ها می گذریم قطعا قربانی یکی از ترفندهای مجرمان سایبری می شویم.

رئیس اداره پیشگیری از جرایم مرکز تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با توصیه به کاربران فضای مجازی گفت: هنگام استفاده از تکنولوژی های روز از حریم شخصی خود نیز مراقبت کنیم تا با مشکلات جبران ناپذیر روبه رو نشویم.

سرهنگ شکیب از کاربران خواست در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس  www.cyberpolice.ir مرکز فوریت های سایبری با همکاران ما در پلیس فتا مطرح کنند.

  • ۹۸/۰۲/۲۵

پلیس فتا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">