ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انگشتت را قطع کن یا از بی‌اینترنتی بمیر!

| يكشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

محمد معصوم - سری فیلم‌های اره را دیده‌اید؟ جیگساو ، مغز متفکر و شیطانی فیلم، برای قربانیانش امکان انتخاب گذاشته بود. قربانی ناچار بود میان قطع عضو، جان دیگری، خون‌ریزی و... یا نجات جان خود یکی را انتخاب کند. دیگر جایی برای توجه به اصول اخلاقی باقی نمی‌گذاشت چون پای جان در میان بود.

اما اگر بر سر دوراهی اتصال به نت و یکی از اعضای بدن قرار بگیرید پاسخ چه خواهد بود؟ شاید طرح این سوال را اصلا باورپذیر ندانید اما باور کنید حقیقت دارد و این موضوع دستمایه یک پروژه مطالعاتی بخش تحقیقات AT&T قرار گرفته با عنوان: "اینترنت به چه قیمتی ؟"

جامعه آماری این تحقیق، 2000 آمریکایی هستند که در بازه 15 تا 21 مارس 2016، مورد سوال درباره استفاده از اینترنت قرار گرفته‌اند. در یک قسمت از کاربران پرسیده شده حاضرند در برابر اینترنت چه چیزی را فدا کنند. شما در برابر شکلات چه می‌کنید؟ 87 درصد حاضر شدند شکلات نخورند ولی کانکت بمانند. شکلات ساده بود. بینایی را چه می‌کنید. حاضرید با بریل اینترنت بیایید؟ 40 درصد حاضرند. موهای سر چطور؟ اگر از آن‌هایی هستید که ساعت‌ها برای آرایش و پیرایش خود وقت می‌گذارید، حاضرید؟ درصدها محتاطانه‌تر شده، 36 درصدی بوده‌اند که موی خود را هم بخشیده‌اند. سوالات سخت‌تر می‌شود. یک انگشت چه‌قدر می‌ارزد؟ 30 درصد، اینترنت به‌قیمت قطع یک انگشت را پذیرفته‌اند. چشایی‌تان چطور؟ 29 درصد از آن‌هم گذشته‌اند. اگر در کار رویایی خود دسترسی به نت نداشته باشید، بی‌خیالش می‌شوید؟23.5 درصد بله. حاضرید عشق را رها کنید؟ 19 درصد حاضر بودند. و نهایتا حس تعامل با دیگران، من متوجه نمی‌شوم این 17 درصد دیگر چرا نت می‌خواهند؟ خب بروید یک گوشه‌ای به کار و زندگی‌تان برسید. اینترنت بدون تعامل دیگر چه صیغه‌ای است!

بر اساس این نظرسنجی، مردان انگشت‌بخش‎ترند! 36 درصد مردان پرسش‌شونده در مقابل22.6 درصد زنان از خیر انگشت خود گذشته‌اند. ساکنین  ایالات شمال‌شرقی مانند نیویورک و پنسیلوانیا و ماساچوست اینترنت‌دوست‌ترند. سپس ایالات غربی (کالیفرنیا، آریزونا، واشنگتن، هاوایی و...)، میانی (اوهایو، ایندیانا، یووا، ویسکانسین، میسوری و...) و در نهایت جنوب آمریکا (کارولینا، می‌سی‌سی‌پی، تگزاس، نیومکزیکو، تنسی و...) در قبال اینترنت حاضرند انگشت هزینه کنند.

در سوال بعد ماجرا کمی پیچیده‌تر شده است. اینترنت در برابر جان یک غریبه! 55 درصد حاضرند فداکاری کنند و از آنلاین‌بودن بگذرند ولی جان یک غریبه را نجات دهند. 61 درصد این افراد آقایان هستند. 18 تا 20 ساله‌ها سنگ‌دل‌تر به نظر می‌آیند. 71 درصد از جان دیگران مایه گذاشته‌اند؛ 60 درصد 21 تا 29 سال، 55 درصد 30 تا 39 سال، 46 درصد 40 تا 49 سال. نکته جالب این‌جاست که 46 درصد افراد مسن نیز جان دیگران در برابر آنلاین بودن را انتخاب کرده‌اند. بیشتر کسانی که از جان دیگران گذشتند افراد مجرد بودند. سپس کسانی که در فرایند امر خیرند. مطلقین بیشتر از همه برای دیگران ارزش قائل شده‌اند؛ تنها 43 درصد این عزیزان از جان دیگران می‌گذرند!

در قسمت اول، پرسیده شد حاضرید به‌ازای داشتن اینترنت چه کنید. این‌جا سوال چالشی‌تر می‌شود: در ازای چه چیزی اینترنت را فدا می‌کنید؟

درمان سرطان از آن چیزهای ترسناکی است که همه خواهان نابودی‌اش هستند. این هم یک شاهد مثال‌اش: 35.6 درصد حاضرند سرطان ریشه‌کن شود ولو در قبال بی‌اینترنتی. پایان گرسنگی در مرحله دوم قرار دارد با 20 درصد. گویا زندگی جاودانه آن‌چنان هم توجهات را به‌خود معطوف نکرده و در جای‌گاه سوم قرار گرفته است و به ترتیب نجات یک دوست در حال مرگ، زیبایی جاودانه، نجات یک غریبه و 12.8 درصد هم پاسخ‌های و غیره.

و رسیدیم به عشق! 17.8 درصد جوانان 18 تا 20 ساله حاضرند در ازای از دست‌دادن عشق‌شان، آنلاین بمانند. بعد از آن نوبت جوانان 21 تا 29 ساله است با 8.9 درصد. رتبه سوم متعلق به سالمندان است با 8.9 درصد. سالمندان سر پیری چه فکرها که نمی‌کنند!

گویا سگ‌ها برای آمریکاییان خیلی می‌ارزند. قیمت مادی‌شان منظور نیست، انس و علقه مهم است. 70 درصد پرسش‌شوندگان حاضرند آف‌لاین شوند ولی این یار غار برایشان بماند. مردان کمتر به سگ وابستگی نشان داده‌اند. 33 درصدِ "آنلاین به هر قیمت" مردانند و 25 درصد زنان!

سوال بعدی، دندانی است! روت کانال یا عصب‌کشی و یک هفته بی‌اینترنتی. 21 تا 29 ساله‌ها شجاع‌ترند. آن‌ها با 17 درصد حاضر شده‌اند روت‌کانال شوند ولی آف‌لاین خیر. سپس 30 تا 39 ساله‌ها. بعد جوانان 18 تا 20 ساله. و سالمندان در آخرین رده قرار گرفته‌اند با 5.5 درصد.

 رفته‌رفته اینترنت در زندگی روزانه افراد نه‌تنها جای خودش را  باز کرده بلکه جای خیلی چیزهای دیگر را هم گرفته است. انجام عملیات بانکی، دورکاری، احوال‎پرسی، رزرو بلیت، اطلاع از اخبار و... کارهایی است که قبلا برای هر کدام یک ردیف تعریف می‌شد ولی امروزه می‌بینیم همه این‌ها با اینترنت تگ می‌شود. اتصال به هر قیمتی خیلی ترسناک شده است! پس دیگر خیلی تعجب نکنید اگر باز هم در اخبار شنیدید کسی بر اثر استفاده افراطی از چیزی جان داد. این‌جا برای اینترنت انگشت هم می‌دهند! (منبع:فناوران)

  • ۹۵/۰۳/۱۶

اعتیاد مجازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">