ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اهمیت هوش مصنوعی در ایران و امارات

| سه شنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۹، ۰۴:۳۱ ب.ظ | ۰ نظر

 هوش مصنوعی یکی از گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر است. هوش مصنوعی از آن دست رشته‌هایی است که به دلیل تازگی و جذابیت موضوعی که دارد، علاقه‌مندان بسیاری را پیدا کرده است. صحبت در مورد هوش مصنوعی و ابراز اطلاعات در بین افراد مختلف زیاد شده است و علاقه‌مندان زیادی وجود دارند که دوست دارند در این زمینه تحصیل و کار کنند. حرف مشترک تعدادی از دانشجویان هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی شریف این است که خبری از سفارش پروژه از سوی نهادهای دولتی نیست، فضای اشتغال مناسب است و از سطح آموزش دروس این گرایش در دانشگاه شریف و دانشگاه تهران نسبتا راضی هستند.

دانشگاه شریف در زمینه کاربرد هوش مصنوعی در ژنتیک قوی کار می‌کند و دانشگاه تهران در حوزه رباتیک بهتر عمل می‌کند. اما حمایت‌های دولتی هنوز در راه هستند. اغلب دانشجویان و استادان هوش مصنوعی معتقدند بخش خصوصی به خوبی اهمیت استفاده از هوش مصنوعی را درک کرده و در نتیجه فضای اشتغال مناسبی برای دانش‌آموختگان این رشته پدید آورده است. این امر باعث شده که گرایش هوش مصنوعی برای داوطلبان کنکور مهندسی کامپیوتر، پرطرفدار محسوب شود.
اما آن‌سوتر از ایران، امارات نخستین همایشِ پس از قرنطینه خود را با عنوان «هوش مصنوعی، همه‌ چیز» برگزار کرد. امارات متحده عربی نخستین همایش هوش مصنوعی خود را با هدف تقویت توانایی‌های دولت و ارتقای کیفیت زمامداری در مرکز تجارت جهانی شهر دوبی برگزار و تعدادی از برترین متخصصان و صاحب‌نظران حوزه هوش مصنوعی در آن شرکت کردند. این اقدام به منظور پیشبرد استراتژی هوش مصنوعی امارات موسوم بهAI Strategy ٢٠٣١ صورت گرفت تا این کشور بتواند از این طریق بازارهای اقتصادی جدیدی خلق کرده و امارات را به مقصدی برای سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی در منطقه مبدل کند.
گپ‌وگفت‌های متعددی در این همایش صورت پذیرفت. هانی ویس، مدیر فروش شرکت فوتائیم در پاسخ به این سوال که در چندماه گذشته، استفاده از هوش مصنوعی چه تأثیری بر مشتری‌ها و پویاییِ خریدوفروش گذاشته، می‌گوید: «اختصاصی‌کردن کالاها و خدمات، مصرف را بهینه می‌کند، وقت کمتری از مشتری‌ می‌گیرد، و ما می‌توانیم آنچه می‌خواهد را زودتر فراهم کنیم. همه اینها با هوش مصنوعی بیشتر هم می‌شود. هوش مصنوعی سبب می‌شود بهتر و هوشمندانه عمل کنیم و نیازهای مشتری‌ را دقیق‌تر پیش‌بینی کنیم. همه ۳۷‌هزار تن کارکنان ما، دوره ویژه کار با هوش مصنوعی را گذرانده‌اند و اهمیت داده‌های اطلاعاتی را می‌فهمند، حتی یک صندوقدار هم می‌داند که یک کلیک ساده برای مشتری ما چه معنا و فایده‌ای دارد.»
شیخا مدثر، مدیرعامل شرکت کریم در پاسخ به این سوال که شما امنیت حریم خصوصی و اطلاعات فردی را چطور تأمین می‌کنید، می‌گوید: «اطلاعات و داده‌ها، یکی از مهم‌ترین نکات کار دیجیتال است. ما کارخانه و چیزهایی از این دست نداریم. داده‌های مجازی سوختِ کسب‌وکار ماست. پس سه عنصری که ما روی آن تمرکز می‌کنیم، عبارتند از: اول داشتن تیمی از بهترین کارشناسان امنیت سایبری. دوم، داشتنِ زیرساخت اطلاعاتی و سیستم مطمئنی برای تأمین اطلاعات. بسیاری از داده‌های ما روی ابرِ اطلاعاتی یا کلاود بارگذاری می‌شود و در نهایت، کارکرد خاصی هم در فرآیندهای مدیریت داده داریم.»
هانی وایس در پاسخ این سوال که  مهم‌ترین درسی که از این بیماری همه‌گیر آموخته‌اید و آن را در حرفه خود به‌ کار می‌گیرید چیست، می‌گوید: «همزمان با بیماری همه‌گیر، موج عظیمی از سفارش‌ اینترنتی رسید. یعنی رشدی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰‌درصد بیش از معمول،‌ حتی در عربستان این رشد به ۱۰۰۰‌درصد رسید. نکته دیگری که در این دوره متوجه شدیم و واقعا جالب است، این است که ۲۸‌درصد سفارش‌های اینترنتی از سوی کسانی رسید که قبلا اصلا به هیچ سامانه آنلاینی دسترسی نداشتند.»
ریک ویلمر، مدیرعامل شرکت رباتیکِ چابوتیکس در پاسخ این سوال که  آیا ربات‌ها به‌ زودی در صنعت خوراک جای انسان را می‌گیرند، می‌گوید: «خودکارسازی در صنعت غذا قطعا در راه است و رسیدن بیماری کووید-۱۹ به آن شتاب می‌دهد، چون دغدغه شیوع بیماری از طریق پخت‌وپز وجود دارد. پس اگر عامل انسانی را به‌نوعی از این معادله کنار بگذاریم و ربات را جایگزینش کنیم، مردم احساس امنیت بیشتری می‌کنند.»
نمی‌‌توان تأثیر ربات‌ها را بر بازار کار نیروی انسانی نادیده گرفت. جیمی ریچاردسن،‌ از مجموعه قصر سفید (وایت کسل) در این‌باره می‌گوید: «ربات‌ها بنا نیست جایگزینِ کارگران بشوند. ما این کار را نوعی توانبخشیِ کارکنان خودمان می‌دانیم. چون سبب می‌شود بتوانیم برای پذیرایی آماده باشیم.» گرچه ربات‌ها در دوران این بیماریِ همه‌گیر بسیار مفیدند، کارشناسان قانع نشده‌اند که آنها می‌توانند در زمینه‌ خوراک و آشامیدنی جای نیروی انسانی را بگیرند.»
(منبع:شهروند)

  • ۹۹/۰۶/۰۴

هوش مصنوعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">