ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اپراتور دولتی حق لیسانس نمی پردازد

| شنبه, ۲ تیر ۱۳۸۶، ۰۵:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

شرکت مخابرات ایران به عنوان اپراتور اول تلفن‌های ثابت و سیار حق امتیاز پروانه ارایه خدمات دریافت می‌کند اما پیش‌بینی می‌شود، بابت حق لیسانس مبلغی پرداخت نشود.

به گزارش خبرنگار «جهان‌صنعت»، یکی از مسایلی که در محافل کارشناسی مورد بحث بود به میزان حق لیسانس اپراتور اول تلفن‌همراه پس از واگذاری به بورس مربوط می‌شد.

بر این اساس، نظر به حق امتیاز 250 میلیون یورویی شرکت ایرانسل که با توجه به حجم بزرگ بازار ایران رقم ناچیزی محسوب شده و مورد انتقادات هم قرارگرفت، پیش‌‌بینی می‌شد که از اپراتور اول رقم به مراتب بالاتری اخذ شود.

بر این اساس گمانه‌زنی‌هایی از 5 تا 10 میلیارد دلار نیز مطرح بود و پیش‌بینی می‌شد دولت پس از کسر این مبلغ به عنوان حق‌السهم خود، این اپراتور را روانه بورس کند اما براساس اظهارات داود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، دولت هیچ مبلغی را بابت حق‌امتیاز از اپراتور اول کسر نخواهد کرد.

زارعیان درخصوص شکل واگذاری و اعطای حق امتیاز به شرکت ارتباطات سیار به عنوان اپراتور اول گفت: حق امتیازی به این شکل مطرح نیست بلکه شرکت مخابرات یک پروانه به عنوان اپراتور اول ثابت، سیار و دیتا دریافت می‌کند.

وی در پاسخ به علت عدم اخذ حق لیسانس دولت از اپراتور اول گفت: علت آن است که اپراتور اول در بسیاری از نقاط کشور که سودده نبودند، هزینه کرده است.

برای مثال در 51 هزار روستا و شهرهای محروم که کاملا زیانده هستند، هزینه و بسترسازی کرده‌ایم که طبعا خصوصی‌ها چنین تعهدی را نداشته و برایشان صرفه اقتصادی هم ندارد.

زارعیان ادامه داد: برای مثال تعهد اپراتور دوم پوشش‌دهی در 300 شهر است که برای ایشان اقتصادی هم هست اما اپراتور دولتی حتی پس از واگذاری در بورس همچنان متعهد و ملزم به توسعه در مناطق زیانده است.

وی افزود: به همین دلیل و از آنجا که بخش قابل توجهی از نقاط جمعیتی تحت پوشش، زیانده هستند و اپراتور دولتی نیز همچنان موظف به گسترش شبکه خود در مناطقی از این دست است از این رو حق امتیازی هم پرداخت نخواهد کرد.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات تاکید کرد: البته دولت نیز متعهد است که به اپراتور اول برای گسترش شبکه در این مناطق سرویس‌های لازم را داده و حمایت مادی کند.

وی گفت: در گذشته نیز وقتی نقطه‌ای بیش از نقاط دیگر هزینه راه‌اندازی شبکه داشت به دولت اعلام می‌شد تا در اعتبارات لحاظ شود. البته این به معنای پرداخت مستقیم دولت به اپراتور اول نیست بلکه به اپراتور اول در بخش‌هایی همچون نامبرینگ )شماره‌گذاری( و حق خرید فضای فرکانس که ارقام قابل ملاحظه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد، تخفیف‌هایی در نظر گرفته می‌شود.

وی ارزش غیرکارشناسی شده بورس درخصوص دارایی‌های شرکت مخابرات را 14 هزار میلیارد تومان عنوان کرد که از این میزان چهار هزار میلیارد تومان به ودایع قریب به 38 میلیون مشترک تلفن ثابت و سیار مربوط می‌شود.

زارعیان در پاسخ به ارزش بورسی حق ودایع مردم نزد شرکت مخابرات پس از ورود به بورس و همچنین میزان محاسبه سود متعلقه به مردم گفت: شناسایی این ارقام فعلا امکان‌پذیر نیست و بورس باید در خصوص ارزش واقعی مخابرات و درصد سود متعلقه به ودایع مخابراتی مردم تصمیم بگیرد.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران افزود: هنوز هم نمی‌توان میزان درآمدهای واقعی مخابرات را به طور قطعی در برخی از خدمات تعیین کرد چراکه ما تنها طی دو سال گذشته از حدود هفت میلیون پیام کوتاه موجود در شبکه به جهش ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی 40 میلیون پیام کوتاه در روز رسیدیم که طبعا درآمد مخابرات را بسیار متفاوت خواهد کرد.

  • ۸۶/۰۴/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">