ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ایرانسل: منتظر فرکانس هستیم

| شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۸۵، ۱۰:۵۱ ب.ظ | ۰ نظر

مدیر عامل شرکت ایرانسل - اپراتور دوم تلفن همراه - گفت: در بخش BSS یا بخش رادیویی شبکه، پیمانکاران این شرکت در شهرهای مختلف مشغول به کارند و اولویت راه‌اندازی، شهرهای تهران، مشهد، تبریز و سپس شهرهای اصفهان و شیراز است و متعاقبا براساس موافقتنامه‌ی پروانه، شهرهای با جمعیت بیش از ‌٢١ هزار و ‌٥٠٠ نفر در دستور کار قرار دارند.
مهندس علیرضا قلمبر دزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آخرین وضعیت فعالیت‌های ایرانسل را تشریح کرد و با یادآوری این نکته که ایرانسل در تاریخ ‌٣٠ آبان‌ماه سال ‌٨٤، مبلغ ‌٣٠٠ میلیون یورو بابت حق امتیاز پروانه به حساب دولت واریز کرد و موافقت‌نامه‌ی پروانه و الحاقیه‌ی شماره‌ی یک پروانه،‌ در تاریخ ششم آذرماه به امضا رسید و مجوز بهره‌برداری توسط ایرانسل دریافت و مناقصه‌ی اصلی در تاریخ ‌١٥ دی‌ماه برگزار شد، اظهار داشت: در طرح مربوط، کشور به شش منطقه‌ تقسیم شده و هر چند استان در یک منطقه قرار می‌گیرد؛‌ با توجه به این مساله در بخش NSS یا کور اصلی و شبکه‌ی سوئیچ ایرانسل، سه شرکت کنسرسیوم فارس، تلکام و نوکیا در کل کشور به عنوان برنده‌ انتخاب شدند.
او افزود: در بخش BSS یا بخش رادیویی شبکه، در منطقه‌ی یک شامل استان‌های تهران، ‌مازندران و گلستان نیز این سه شرکت به عنوان برنده انتخاب شدند.
وی خاطرنشان کرد: در منطقه‌ی دوم BSS، شامل استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی،‌ گیلان،‌ قزوین و زنجان، صنایع مخابرات ایران - وابسته به صاایران - و هواوی برنده‌ی مناقصه شدند.
دزفولی افزود: کنسرسیوم فارس، تکفام و نوکیا همچنین برندگان منطقه‌ی سوم بخش BSS در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سمنان شدند و مشغول به کار هستند؛ در منطقه‌ی چهارم بخش BSS شامل استان‌های همدان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان و قم نیز دو شرکت صنایع مخابرات ایران و هواوی به عنوان برنده انتخاب شدند.
به گفته‌ی وی برندگان منطقه‌ی پنجم BSS شامل استان‌های چهار محال و بختیاری، اصفهان، خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد و یزد دو شرکت ساتف و اریکسون هستند و در منطقه‌ی شش نیز شرکت‌های کامکار سیستم، الماتکو و آلکاتل به عنوان برنده‌ی مناقصه در محدوده‌ی استان‌های بوشهر،‌ فارس، هرمزگان، کرمان، و سیستان و بلوچستان هستند.
وی خاطرنشان کرد: تمام شرکت‌های ایرانی مذکور شرکت‌هایی هستند که از سازمان مدیریت مجوز پیمانکار عمومی ‌دریافت کردند، شرکت تکفام و نوکیا به عنوان یک شرکت مشترک در مناقصه شرکت کردند که ‌٥١ درصد از سهام آن متعلق به تکفام و ‌٤٩ درصد به نوکیا تعلق دارد.
او افزود: در بخش صنایع مخابرات، قرارداد با شرکت ایرانی صنایع مخابرات که مجوز GC دارد،‌ به امضا رسیده و شریک خارجی آن شرکت برای تامین تجهیزات هواوی است؛ همچنین شرکت ساتف هم ایرانی بوده و از سازمان مدیریت دارای مجوز پیمانکار عمومی‌ است و کامکار سیستم و الماتکو هم به همین شکل هستند و مذاکرات با شرکت پرمند نیز برای انعقاد به عنوان مشاور و ناظر بر انجام کار پیمانکاران در حال انجام است.
وی افزود: مطابق بندهای مختلف موافقت‌نامه‌ی پروانه‌ی شرکت ایرانسل درباره‌ی موارد خطوط انتقال، فرکانس‌های واگذاری در باند GSM، فرکانس‌های مایکروویو، اتصال متقابل، شماره‌گذاری، دسترسی به زمین و ساختمان و تماس‌های اضطراری پیگیری‌های متعددی را با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عمل آورده و پیشرفت خوبی داشته است.
او در توضیح پیشرفت کار در بخش‌های NSS و BSS گفت: در بخش NSS با توجه به طراحی صورت گرفته تاکنون در شش شهر تهران تبریز، اصفهان، مشهد، شیراز و بابل مراکز سوئیچ در حال آماده‌سازی و نصب تجهیزات است؛ در تهران عملیات در سایت امام خمینی (ره) تقریبا به پایان رسیده و یک مرکز دیگر هم در حال راه‌اندازی اولیه است.
دزفولی یادآور شد: درباره‌ی ایجاد Coll center و سیستم توزیع، فروش و صدور صورتحساب مطابق برنامه‌ریزی انجام شده و فعالیت‌ها ادامه دارد؛ ‌در بخش سرمایه‌گذاری خارجی با توجه به این‌که مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ ‌٠٧/١٢/٨٤ اخذ شد، تا به حال شریک خارجی ایرانسل مبلغ ‌٤٥٠ میلیون یورو برای این پروژه وارد کشور کرده است.
او افزود: در بخش جذب نیروهای انسانی، تاکنون ‌١٥٠ نفر، در بخش‌های فنی، مالی، اداری، بازاریابی، فروش، توزیع و حقوقی شرکت جذب و مشغول به کار شدند، همچنین مطابق بند هفت ماده‌ واحده‌ی مربوط به ایرانسل،‌ مدیر فنی و پشتیبانی فنی شرکت در تاریخ ‌١٨/١١/٨٤ منصوب شده‌اند.
براساس اظهارات مدیرعامل ایرانسل، درباره‌ی استفاده از حداکثر توان داخلی، در شرایط مناقصه و مذاکرات با شرکت‌کنندگان بر روی بند شش ماده واحده، درباره‌ی استفاده از حداکثر توان داخلی تاکید شده و در قرارداد بخش BSS هم با GCهای دارای مجوز از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرارداد منعقد شده است؛ در قرارداد فیمابین نیز این بند جزو الزامات و تعهدات طرف قرارداد محسوب شده و کلیه‌ی موارد به امضای طرف قرارداد و شریک خارجی آن‌ها رسیده و جزو تعهدات هر دوی آن‌ها قرار گرفته است.
دزفولی ادامه داد: مدیریت مستقلی جهت پیگیری و نظارت بر ساخت داخل تشکیل شده است و بخش NSS همانطور که گفته شد به شرکت مشترکی با ترکیب ‌٥١ درصد داخلی و ‌٤٩ درصد خارجی سپرده شده است.
او خاطرنشان کرد: در مورد قرارداد استفاده‌ی مشترک از سایت‌ها به‌منظور حفظ زیبایی شهرها بخصوص شهر تهران و برای کاهش هزینه و زمان نصب و راه‌اندازی سایت‌های BTS، با وجود پیگیری چندماهه با شهرداری تهران، شرکت ارتباطات سیار، مجتمع صنعتی رفسنجان و شرکت مخابرات ایران، تا به حال قراردادی امضا نشده و این شرکت در حال پیگیری موضوع است.
او ادامه داد: شهرداری تهران به ما و سایر اپراتورها اعلام کرده که سیاست شهرداری این نیست که بیش از این از فضای سبز و فضاهای متعلق به شهرداری در اختیار اپراتورها قرار گیرد و الزام کرده است که همه بتوانند از سایت‌های مشترک استفاده کنند؛ ما هم اعتقاد داریم که این کار برای زیبایی شهرها مفید است و به صرفه‌جویی هزینه‌ها و زمان منجر خواهد شد.
وی یادآور شد: در بحث فرکانس، در قرارداد لیسانس دقیقا عنوان شده که چه مقداری از باند ‌٩٠٠ و ‌١٨٠٠ و فرکانس‌های مایکرویو باید در اختیار ایرانسل قرار داده شود؛ قصد ایرانسل هم این است که نه ماه پس از دریافت فرکانس‌ها و صدور گواهی عدم تداخل فرکانس از سوی سازمان تنظیم مقررات فعالیت خود را آغاز کند؛ اما متاسفانه تا این لحظه این گواهی از سوی این سازمان صادر نشده و مکاتبات و مصاحبه‌های انجامی هم بر صدور گواهی تداخل مبتنی است.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون در سطح کشور، چهار مرتبه نسبت به مونیتورینگ اقدام کردیم؛ به این معنا که در ‌١٠ شهر کشور در هر چهار بار بررسی، حداقل در شش شهر تداخل عمده‌ی فرکانس وجود دارد.
او با ابراز امیدواری این‌که مشکل تداخل به سرعت از سوی سازمان تنظیم مقررات برطرف و گواهی عدم تداخل فرکانس را صادر و به ما ابلاغ شود، خاطرنشان کرد: باند فرکانسی اختصاصی به ایرانسل یک مجموعه باند است و نمی‌شود الزام کرد که تنها در یک باند فعالیت کند، بنابراین مجموعه باند تخصیصی، جزو الزامات و شرایطی است که سازمان تنظیم مقررات برای خود قایل شده و باید در اختیار قرار بگیرد.
وی ادامه داد: گزارش‌های مربوط به تداخل نشان می‌دهد که هم در باند ‌٩٠٠ و هم در باند ‌١٨٠٠ با تداخل مواجهیم؛ این گزارش‌ها تاکنون سه مرتبه به سازمان تنظیم مقررات ارسال شده و گزارش چهارم هم هفته‌ی جاری آماده و هفته‌ی آینده برای وزارت ارتباطات ارسال خواهد شد؛ بنابراین تاکنون تنها گواهی تداخل به ما ارایه شده است؛ در حالی که شروع فعالیت شرکت مستلزم تخلیه‌ی باند فرکانسی است که تا این لحظه از سوی سازمان تنظیم مقررات ابلاغ نشده است.
وی در مورد مباحث مطرح شده درباره جریمه‌ی شرکت ایرانسل تصریح کرد: به طور طبیعی این موضوع تا زمانی که گواهی عدم تداخل فرکانس به ایرانسل ابلاغ نشود، موضوعیت نخواهد داشت.
مدیر عامل شرکت ایرانسل خاطر نشان کرد: گزارش‌های فعالیت ایرانسل، به صورت گزارش‌های سه ماهه ارایه می‌شود؛ گزارش سه ماهه‌ی اول سال ‌٨٥، در هفته‌ی اول تیرماه برای سازمان تنظیم مقررات ارسال شده و از این پس هم پس از اتمام هر سه ماه اعلام خواهد شد.
وی همچنین در مورد آخرین وضعیت امضای قرارداد شرکت‌های طرف ایرانسل و فعالیت آن‌ها گفت: ‌قراردادهای مربوطه به امضا رسیده است؛ در قواعد بین‌المللی یک ارجاع سفارش وجود دارد که به معنای الزام برای طرفین برای شروع کار است و همه‌ی این روال در زمان مقرر خود انجام شده است؛ اما معمولا ممکن است تهیه‌ی متن نهایی قرارداد با تاخیر انجام شود؛ بنابراین اگر در چند ماه گذشته شرکت‌ها به امضا نشدن قرارداد اشاره‌ داشتند، به همین خاطر بوده است.
وی تاکید کرد: همه‌ی فعالیت اجرایی شرکت‌ها آغاز شده و هیچ شرکتی هم بدون امضای قرارداد نسبت به آغاز امور اجرایی اقدام نخواهد کرد.
او در مورد افزایش بحث تعرفه‌ی تجهیزات مخابراتی و این‌که آیا شرکت‌های طرف قرارداد این افزایش قیمت را متحمل خواهند شد، گفت: با توجه به این که قراردادها و توافقات مربوط قبل از اعمال افزایش تعرفه انجام شد، به‌طور طبیعی مشکلاتی برای ما ایجاد کرد و ما متعهد شدیم که افزایش هزینه را به آن‌ها پرداخت کنیم، زیرا آن ها براساس تعرفه‌های قبلی، پیش‌بینی کرده بودند.
وی همچنین در مورد این‌که میزان برآورد‌ها هزینه‌ها با توجه به افزایش تعرفه‌ها، گفت: با توجه به این‌که بحث‌هایی در مورد برگشت تعرفه روی ‌٢٠ درصد مطرح شده، در انتظار ابلاغ نهایی دولت هستیم تا محاسبات انجام شود.
او در مورد زمان واگذاری سیم‌کارت‌های اپراتور دوم تلفن همراه گفت: اگر همه‌ی برنامه‌ها خوب پیش رود، باید در شهریور نسبت به ارایه‌ی سرویس اقدام کنیم. تمام تلاش ما هم این است که این سرویس در شهریورماه و مطابق تعهد در قرارداد لیسانس ارایه شود، اما به طور طبیعی در شرایط حاضر مشکل فرکانس مانع این کار می‌شود.
وی ادامه داد: مشکل فرکانس عملا در طول هفت ماه گذشته، حل نشده است و به این علت که روی تخلیه‌ی باند فرکانسی کنترل نداریم، تخمین زمان برای انجام کار کمی پیچیده است؛ و این در حالی است که تمام برنامه‌ها و قراردادها در ارایه‌ی سرویس در شهریورماه انجام شده است.

  • ۸۵/۰۴/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">