ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ایران به 2 میلیون متخصص IT نیاز دارد

| دوشنبه, ۱۱ مهر ۱۳۸۴، ۰۷:۰۹ ب.ظ | ۰ نظر

اگر در وزارتخانه‌‏ها و سازمان‌‏های دولتی بتوان بودجه IT را به صورت غیرمشمول درآورده و مکانیزم‌‏های جدید مالی برای بازرسی آن تعریف کرد، دست مدیران برای توسعه فوری IT باز خواهد بود.

دکتر علی اکبر جلالی،استاد دانشگاه علم و صنعت ایران، درگفت و گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه دولت جدید باید در راستای برنامه چشم‌‏انداز بیست ساله نظام با توجه به تاثیر فناوری اطلاعات در امور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید اقدامات متعددی برای توسعه IT در پیش گیرد، اظهار داشت: در حال حاضر میانگین دسترسی به اینترنت در کل کشور حدود 5/1 گیگابیت در ثانیه بوده که مطابق برنامه توسعه چهارم باید به چندین برابر مقدار کنونی افزایش یابد.

دکتر جلالی، با اشاره به اینکه افزایش پهنای باند دسترسی در منازل نیز باید از اولویت‌‏های دولت جدید قرار گیرد، افزود: در برخی از کشورهای توسعه یافته پهنای باند دسترسی تا 3 مگابیت در ثانیه و با مبلغ ماهیانه 200 هزار ریال در اختیار کاربران بود و در کشور ما نیز این پهنای باند باید از حالت شماره‌‏گیری DIALUP به سمت تکنولوژی‌‏های برتر برای ارایه پهنای باند بیشتر به کاربران در منازل حرکت کند.

وی، با تاکید بر اینکه زیرساخت باید اولین و مهم‌‏ترین دغدغه ملی باشد، گفت: توسعهIT بدون دسترسی به پهنای باند زیاد معنایی نخواهد داشت.

استاد دانشگاه علم و صنعت، با اشاره به اینکه دومین پارامتر مهم در توسعه IT نیروی انسانی است، بیان کرد: تعداد کمی نیروی متخصص و توانمند در زمینه IT در کشور وجود دارد و اگرچه تعدادی از دانشگاه‌‏ها در سال‌‏های اخیر اقدام به پذیرش دانشجو در رشته‌‏های IT کرده‌‏اند؛ اما هنوز نمی‌‏توان ادعا کرد نیاز نیروی انسانی IT می‌‏تواند از فارغ‌‏التحصیلان این رشته تامین شود.

وی، ادامه داد: در حال حاضر حدود 2 میلیون کارشناس و متخصص IT در کشور مورد نیاز است؛ در حالی که این تعداد به سختی به 50 هزار نفر می‌‏رسد.

تئورسین موج چهارم، تصریح کرد: سرمایه‌‏گذاری بر روی آموزش نیروی انسانی در رشته‌‏های مختلف و تربیت تکنسین و مهندس برای توسعه و نگهداری شبکه‌‏ها می‌‏تواند جزء برنامه‌‏های توسعه IT در کشور قرار گیرد.

وی، با اشاره به نقش دولت به عنوان پارامتر سوم توسعه IT ، در کشور عنوان کرد: اگر دولت فناوری اطلاعات را محور برنامه‌‏های خود قرار داده و با عینک IT به آنها نگاه کند؛ به طور یقین جهش عمده‌‏ای در توسعه IT ایجا خواهد شد.

دکتر جلالی، تصریح کرد: در حال حاضر کشور امارات متحده عربی براساس IT ، برنامه‌‏های خود را توسعه داده و کشور مالزی نیز برنامه‌‏های توسعه خود را تا سال 2020 بر مبنای IT معرفی کرده است.

وی، خاطرنشان کرد: کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، انگلستان، کانادا و بسیاری دیگر از کشورها نیز مجوز حرکت و توسعه خود را IT قرار داده‌‏اند و دولت ایران نیز اگر عزم و اراده ملی خود را در این جهت به کار گیرد به موفقیت‌‏های چشم‌‏گیری دست خواهد یافت.

استاد دانشگاه علم و صنعت، با بیان این مطلب که عدالت اجتماعی و دسترسی همگان به اطلاعات که یکی از دغدغه‌‏های دولت جدید است تنها از طریق توسعه IT امکان‌‏پذیر خواهد بود، گفت: تصمیم دولت مبنی بر توسعه 10 هزار دفتر ICT روستایی در راستای عدالت اجتماعی بوده و روستاییان می‌‏توانند از محل سکونت خود به خدمات دولتی دسترسی داشته و فرزندان خود را به صورت الکترونیکی در دانشگاه‌‏ها ثبت نام کنند.

وی، در ادامه به عنوان پارامتر چهارم به قوانین و مقررات اشاره کرد و افزود: دولت و مجلس شورای اسلامی باید با تصویب قوانین ساده و ویژه شرایطی برای توسعه سریع IT در کشور فراهم کنند.

وی ادامه داد: اگر در وزارتخانه‌‏ها و سازمان‌‏های دولتی بتوان بودجه IT را به صورت غیر مشمول درآورده و مکانیزم‌‏های جدید مالی برای بازرسی آن تعریف کرد، دست مدیران برای توسعه فوری IT بازخواهد بود.

دکتر جلالی، خاطرنشان کرد: با این اقدامات یکی از مشکلات همیشگی سازمان‌‏های دولتی که تاخیر در خرید کالاهای مورد نیاز به علت عدم پرداخت به موقع بودجه است، مرتفع خواهد شد.

وی، یادآور شد: باید در خصوص تجارت الکترونیکی، قوانین و مقررات ویژه‌‏ای از سوی دولت وضع شود تا فروشندگان و خریداران این روش، مالیات کمتری را پرداخت نمایند.

جلالی با اشاره به اینکه پارامتر پنجم توسعه IT بودجه است، عنوان کرد: در دنیا حدود 2 هزار میلیارد دلار تاکنون صرف برنامه‌‏های IT شد که اگر جمعیت ایران را یک صدم کل جمعیت جهان در نظر بگیریم در کشور ایران باید تاکنون20 میلیارد دلار درIT هزینه می‌‏شد که متاسفانه به سختی به غیر از برنامه‌‏های مخابراتی، یک میلیارد دلار در این زمینه هزینه شده که یک بیستم مبلغی که باید هزینه می‌‏شده است.

دکتر جلالی، اظهار داشت: با توجه به افزایش ذخایر ارزی و قیمت نفت باید با برنامه‌‏های منظم و حساب شده بخشی از این بودجه صرف زیر ساخت IT در کشور شود.

استاد دانشگاه علم و صنعت، در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می‌‏رود دولت جدید بتواند با استفاده از نیروهای متخصص در سطح کشور و دنیا و رنامه‌‏ریزی منسجم، زمینه‌‏ساز توسعه IT در کشور باشد.

  • ۸۴/۰۷/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">