ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اینترنت نمی تواند جایگزین کتاب درسی شود

| يكشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۸۴، ۰۲:۴۷ ب.ظ | ۰ نظر

ایران در آینده نزدیک از نظر مطالعه و ارتباط الکترونیکی رشد قابل توجهی خواهد داشت اما جایگزین کتاب و کتابخوانی و مراجعه به کتابخانه ها نخواهد شد.

دکتر خلیل علی محمدزاده ، نویسنده و پژوهشگر علوم اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر توضیح داد: چون از یک سو هم اکنون بیش از 90 درصد مردم کشور امکانات و آموزش های لازم در این زمینه ها را ندارند و از طرف دیگر در کشورهایی که وضعیت دسترسی به این وسایل مطلوب است، چنین چیزی اتفاق نیفتاده و کتاب همچنان جایگاه خاص خود را دارا است.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا توسعه سایت ها و وبلاگ ها می تواند در آینده ما را از کتابخانه و خرید کتاب بی نیاز نماید، گفت: تاسیس سایت ها و وبلاگ های کتاب و ادبیات در کشور به عنوان فعالیت نوینی در راستای توسعه و ترویج آموزش الکترونیک پدیده مبارک و در حقیقت یک نو آوری در امر نگارش و اطلاع رسانی است.
علی محمدزاده اظهار داشت: بدیهی است این نوع آموزش ها با توجه به شرایط حاکم بر عصر اطلاعات روز به روز مخاطبان بیشتری را پیدا خواهد کرد.
وی افزود: بهره گیری از این شیوه ها به ویژه در زمینه تحصیلی اگر چنانچه با سیستم های فعال برای پرسش و پاسخ توام باشد در واقع چیزی بیشتر از کتاب و در حکم کلاس و معلم است.
علی محمدزاده در رابطه با میزان تاثیر گذاری فرهنگی این سایت ها گفت: به نظر من تاثیر گذاری این سایت ها خیلی سریع است ولی در موارد بسیاری از عمق لازم برخوردار نیست.
وی گفت: یکی از تواناترین جلوه های رایانه ای در جهت آموزش و به ویژه خود آموزی ، نرم افزارهای چند رسانه ای است . این نرم افزارها غالبا مجموعه اطلاعاتی و کمک آموزشی بوده و بر روی دیسک های فشرده اراده می شود و به عنوان وسیله ای برای افزایش انگیزه و کیفیت آموزش حائز اهمیت است.
این پژوهشگر علوم اجتماعی در ادامه گفت: از دیدگاه بنده یکی از اشکالات عمده اعتیاد به اینترنت و سایت ها و وبلاگ ها، بمباران اطلاعاتی و تبلیغاتی است که بعضی وقت ها بر عقل و خرد رجحان پیدا می کند و شناسنامه دار بودن سایت ها و وبلاگ ها و آزادی توام با مسئولیت در ارتباط با کارکرد اجتماعی آنها نیز به همین علت لازم به نظر می رسد.
وی با اشاره به ضرورت ساماندهی سایت ها و وبلاگ ها خاطرنشان ساخت: یکی از وظایف دولت تعریف چارچوب های تاسیس و فعالیت این سایت ها بر اساس طرح مطالب مورد علاقه و نیاز و لزوم بحث و نظر و ارائه طرز فکر و پویایی در این عرصه است.
این نویسنده گفت: سایت ها و وبلاگ ها در فعالیت های خود باید به تقویت قوه تحلیل ، تفکر و خلاقیت مخاطبان نیز توجه داشته باشند.
علی محمدزاده بهترین شیوه مقابله با آسیب های این سایت ها را نیز آموزش و توجیه گردانندگان آن و ترغیب رسانه های مشابه به پاسخگویی مناسب و مستدل معرفی کرد.
وی گفت : البته از این مساله نباید غافل باشیم که نسل امروز کشش و جاذبه فراوانی برای بهره گیری از روش های مدرن و دسترسی به اطلاعات آزاد و کسب آگاهی های متنوع دارد که این موضوع مسئولیت مراکز علمی و فرهنگی کشور را در پاسخگویی به این نیاز سنگین تر می کند.

  • ۸۴/۰۹/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">