ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گزارش آماری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات، در خصوص کمیت و کیفیت کاربران اینترنت در ایران، اعم از گرایش به نوع اینترنت (ثابت و سیار)، نسل اینترنت و شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی در کشور برای 3 ماهه دوم سال 99 منتشر شد.
اصولا آمارهای ارایه شده از سوی سازمان رگولاتوری در نگاه نخست، صرفا از تعدادی نام و عدد تشکیل شده‌اند، اما فراتر رفتن از آمار و تحلیل آنها، گویای نکات ظریف و مهمی است که در ادامه به 4 مورد پرداخته می‌شود.
نخست آنکه: آمار میزان مصرف اینترنت، نسل‌های مورد استفاده از سوی کاربران و شرکت‌های مورد انتخاب از سوی ایشان، به نوعی در حکم رفتارشناسی و یافتن ذائقه و انتخاب ایرانی‌ها در استفاده از اینترنت نیز محسوب می‌شود.
دوم آنکه: از سوی دیگر این آمار به شکلی گویای میزان رضایتمندی ایرانی‌ها از ارایه‌دهندگان خدمات اینترنتی در کشور نیز به شمار می‌رود. چراکه بخش زیادی از دلیل بالا رفتن میزان مشترکان اینترنت یک اپراتور به منزله افزایش تعداد کاربران اینترنت نیست، بلکه به علت عدم رضایت و جابجایی مشترکان میان اپراتورها است.
سوم آنکه: تحلیل این آمار صرفا گویای رضایتمندی از کیفیت و خدمات پس از فروش یک اپراتور اینترنتی در کشور نیست، بلکه ضریب نفوذ و قدرت یک اپراتور در پوشش شبکه نیز از دلایل ترجیح و برتری اپراتورها از منظر مشتریان محسوب می‌شود.
و نکته چهارم و پایانی اینکه: در کنار تمام موارد فوق، کیفیت خدمات، سرعت خدمات، قیمت و در نهایت ثبات در ارایه اینترنت و عدم قطعی‌ها نیز از دیگر مواردی است که از منظر مشترکان اینترنت به عنوان شاخصی برای یک اپراتور محسوب می‌شود.
اما همانطور که ذکر شد، جدیدترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مربوط به سه ماهه دوم سال 99 و مهرماه سال جاری اخیرا منتشر شده که نشان می‌دهد همراه اول با در اختیار داشتن بیشترین تعداد مشترکان اینترنتی 3G و 4G، همچنان «بزرگترین اپراتور اینترنت» کشور است.


بر اساس جداول منتشره از سوی سازمان رگولاتوری، مشترکان اینترنت نسل‌های 3 و 4 همراه اول با رشد 5.96 درصدی به نسبت سه ماهه ابتدایی سال‌جاری، اکنون 49.42 درصد از کل مشترکان اینترنت را در اختیار دارند.
بر این اساس سهم ایرانسل 46.34 درصد از کل مشترکان پهن باند 3G و 4G است و سهم رایتل نیز 4.26 درصد از کل مشترکان پهن باند است.
همچنین مقایسه آمار مربوط به سه ماهه دوم سال‌جاری با آخرین آمار مربوط به سال 98 (سه ماهه منتهی به آخر اسفند) نیز نشان می‌دهد که همراه اول با حفط صدرنشینی خود در بخش بزرگترین اپراتور اینترنت، توانسته است با رشد 11.56 درصدی در این شاخص مواجه شده و تعداد مشترکان اینترنت نسل‌های سوم و چهارم خود را به بیش از 37 میلیون و 820 هزار برساند.
در حالیکه رشد ایرانسل 10.88 درصد بوده و تعداد مشترکانش کمی بیشتر از 35 میلیون و 450 هزار است. رایتل هم با رشد 4.3 درصدی در این شش ماهه، توانسته تعداد مشترکانش را به بیش از 3 میلیون و 252 هزار برساند.
در حال حاضر 76 میلیون و 531 هزار و 179 مشترک اینترنت 3G و 4G با ضریب نفوذ 91.07 درصد در کشور داریم.

  • ۹۹/۰۸/۱۲

همراه اول

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">