ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

این بار پورتال از نوع ملی!

| چهارشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۸۵، ۰۷:۲۳ ب.ظ | ۲ نظر

توماج فریدونی - ظاهرا بازار پورتال بیشتر از آن چیزی که تصور می شد داغ است و شعله های این جنگ روانی اینبار طیف ملی را نیز شامل می شود.

همانگونه که می دانید معاونت سازمان صدا سیما در مصاحبه مطبوعاتی خود اعلام کرد مبلغ 45 میلیارد تومان هزینه راه اندازی و پشتیبانی این پروژه تا 5 فاز اصلی ست.

سوابق نشان می دهد که نرخ 45 میلیارد تومان برای راه اندازی یک پورتال؛ آن هم ملی واقعا منطقی ست چرا که این هزینه صرف راه اندازی یک دیتا سنتر اختصاصی، تامین امنیت فیزیکی . لاجیکی و سایر هزینه های راه اندازی و نیز نگهداری می شود.

بهتر است در یک جمله و کوتاه بیان کنیم ، هیچ مشکلی با 45 میلیون دلار نیست اما چند سوال مهم پیش می آید!

حدود چند ماه پیش بود که اولین زمزمه های پورتال ملی به گوش رسید، از مرکز تحقیقات مخابرات تا صدا و سیما و تا جایی که من از نزدیک شاهد بودم تا سه ماه پیش حتی سیاستگذاری لازم به عمل نیامده بود.

چگونه در این زمان کم موفق به طراحی؛ برنامه نویسی، تعیین استراتژی، تهیه طرح توجیه اقتصادی و دیتا سنتر شده اید؟

چه رابطه منطقی بین یک پورتال ملی و سازمان صدا و سیما به عنوان راه انداز و پشتیبان وجود دارد؟

منظور شما از چتر پورتال و چیست و هدف شما از انتخاب سایت ایران سیما به عنوان اولین سرویس چه بوده است؟

چگونه اولین اخبار مربوط به همین چند ماه پیش هستند اما اولین سرویس فاز یک شما \"ایران سیما\" 15 ماه است که فعالیت می کند؟

یک سوال مهم! انگیزه شما از راه اندازی پورتال ملی چیست؟ گسترش محتوی در اینترنت یا گسترش صدا سیما در اینترنت؟

چه مقدار از این 45 میلیارد تومان صرف فرهنگ سازی و گسترش محتویات خواهد شد؟

آیا ارسال کارت تسلیت و مبارک باد جز خدمات اصلی این پورتال است؟ چرا که در کنار آیتم های مهمی چون ایمیل آمده است و آیا این پورتال کاری فراتر از بازی رایانه ای و و فروشگاه اینترنتی و ایمیل و ارسال SMS انجام خواهد داد؟

معاونت محترم بیان کرده اند که حدودا 12 میلیون تومان هزینه فاز اول شده است و هزینه کل فاز ها 45 میلیارد تومان می باشد. آیا از نظر خود ایشان این نرخ و ارقام منطقی هستند؟ با بیان چنین مطلبی انتظار وجود یک طرح توجیه اقتصادی بعید است. آیا طرح استراتژی را از پیش آماده کرده اید؟

رابطه منطقی Business Plan شما با ایران سیما به عنوان بخش اول از فاز یکم پورتال ملی چیست؟

گمان می رود سرویس ایمیل جز آخرین خدمات این پورتال باشد چرا که اصرار بر این است که Mail server توسط متخصصان داخلی از اول نوشته و Develop شود و این کار جدا از هزینه های بالا، زمان بر است در صورتی که بیان شده جز اولین سرویس های فاز یک می باشد.

با در نظر گرفتن مطلب بالا آیا هنوز هم قصد دارید از ایمیل سرور های آماده و مطئمن استفاده کنید؟ و آیا می دانید یاهو هم دست به چنین کاری نزده است؟

ظاهرا بودجه ای از سوی منابع دولتی در نظر گرفته نشده است و هنوزمعلوم نیست که وبلاگنویسی در این پورتال رایگان است یا در ازای بها. قرار است این 45 میلیارد تومان از وبلاگ نویسان گرفته شود؟ کسانی که می خواهند جستجو کنند؟ کسانی که می خواهند SMS بزنند و یا آموزش الکترونیکی ببینند؟

آیا کسی حاضر است برای این سرویس های اولیه پولی بدهد؟

آیا واقعا نظارت یک تیم مجرب به روی طرح توجیه اقتصادی وجود داشته است؟

قوانین تجارت الکترونیک بیان می کنند هر سرمایه گذاری می بایست حداقل 6 برابر سود دهی داشته باشد و در پورتال ملی می بایست در یک زمان معین شاهد حداقل 6* 45 میلیارد تومان باشیم که البته این نرخ سود، بالا و چشم گیر ست، آیا قصد دارید ملت ایران را در سودآوری این پورتال شریک کنید چرا که فرمودید ملی ست؟!

  • ۸۵/۰۳/۳۱

نظرات  (۲)

سلام از مقاله پر بار جناب فریدونی متشکرم اما واقعا 45 میلیارد تومن زیاد نیست؟ در ضمن باید عرض کنم به نظر من آی تی آنالیز پیشگام و تنها وب سایت موسخ در زمینه نقد فناوری اطلاعات در ایران است. از جناب فریدونی و مدیران این سایت تشکر می کنم
  • رضا متجبی
  • من قبلا افتخار آشنایی دوست عزیزمون آقای تورج فریدونی رو نداشته ام اما ایشان واقعا قدرت بیان و نقد جالبی دارند که البته در مقاله پورتال واژه ای که معنی نشد هم به چشم می آید و همین اشراف و تسلط من را مجبور کرد که بر خلاف اینکه هیچ وثت نظری نمی دهم از ایشان تشکر کنم واقعا پیشنهاد می کنم سایت های چون آی تی آنالیز که جز بهترین ها هستند از وجود چنین بهترین هایی استفاده کنند همینطور امیدوارم که این 45 میلیارد تومن حیف و میل نشود!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">