ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بازار داغ سلفی و اخاذی مجرمان سایبری در نوروز

| سه شنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۶، ۱۲:۱۲ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا، گفت: متاسفانه تصاویر سلفی در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی می تواند از سوی برخی مجرمان سایبری به ابزاری جهت سوءاستفاده و اهداف مجرمانه تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرگرد حمید کیانی با اشاره به گسترش تلفن های هوشمند در سطح جامعه و کیفیت بالای فیلم برداری، اظهار داشت: ثبت لحظات به خاطره انگیز، یکی از مهمترین ویژگیهای گوشی های هوشمند است، به نحوی که اگر شما در شبکه های اجتماعی، گروه‌ها و کانال های مختلف عضو باشید در هر لحظه شاهد انتشار تصاویر و کلیپ های جدید و به قول معروف یهویی و سلفی خواهید بود.

وی افزود: ایام نوروز از جمله مناسبت‌هایی است که بازار تصاویر سلفی داغ داغ است و کاربران سعی می کنند با ثبت تمامی وقایع رخ داده، لحظات خاطره انگیز خود را ثبت کنند.

سرگرد کیانی ادامه داد: متاسفانه همین تصاویر یهویی و سلفی در صورت کم دقتی و عدم رعایت برخی از نکات ایمنی کوچک می تواند از سوی برخی  مجرمان سایبری به ابزاری جهت سوءاستفاده و عملی کردن اهداف مجرمانه تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه یکی از جرایمی که نسبت به گذشته رشد داشته، سوءاستفاده از تصاویر خصوصی دیگران است، گفت: به علت گسترش ابزارهای هوشمند در جامعه و همچنین حسن اعتماد استفاده کنندگان این دستگاه ها و شاید کم دقتی هموطنان عزیز، شاهد افزایش وقوع این نوع از کلاهبرداری هستیم.

وی، مهمترین هدف مجرمان سایبری را از انتشار تصاویر خصوصی و نقض حریم خصوصی دیگران را باج گیری و تهدید برشمرد و گفت: هر چقدر اطلاعات محرمانه و خصوصی، توسط کاربران در فضای سایبر کمتر انتشار یافته و به اشتراک گذاشته شود، احتمال گرفتاری های این چنینی از سوی مجرمان سایبری کمتر می شود.

رئیس اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا در توصیه به هموطنان عزیز در ایام نوروز تاکید کرد: کاربران فضای مجازی دقت داشته باشند از آنجایی که امکان استفاده از هویت های کاذب و جعلی در شبکه های اجتماعی وجود دارد، لذا با توجه به این موضوع ، نباید اطلاعات محرمانه و خصوصی خود را در فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و گروه هایی که اعضای آن را نمی شناسند، انتشار یا به اشتراک بگذارند.

وی ادامه داد: انتشار تصاویر و کلیپ های گروهی می تواند موجب نقض حریم خصوصی افراد حاضر در تصاویر و کلیپ ها شود. بنابراین هنگام انتشار تصاویر در گروه های مختلف حتی خانوادگی نیز باید به این نکته توجه داشته باشیم که حریم خصوص دیگران نقض نشود.

سرگرد کیانی گفت: هموطنان عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش آموزش مراجعه کنند. همچنین در صورت مواجهه با موارد مشکوک و ثبت در بخش ثبت گزارش مردمی پلیس فتا را در ایام نوروز همیاری کنند.

  • ۹۶/۰۱/۰۸

پلیس فتا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">