ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بازار مادربورد ایران و حضور بازیگران نوپا

| چهارشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۸۶، ۰۳:۲۱ ب.ظ | ۰ نظر

بدون شک بازار مادربرد یکی ازرقابتی ترین بخش های بازار بزرگ آی تی محسوب می شود وبا توجه به وجود تقاضای همیشگی وهمچنین حضور شرکتهای بزرگ در این بازار، هیچگاه رقابت و ارایه مناسب خدمات پس ازفروش، امری ساده و آسان نبوده است. با این حال چند سالی است که رتبه های برتر این بازار در اختیار شرکتهای قدرتمند آواژنگ ، الماس خاورمیانه، رایان بدر و سازگار ارقام بوده واین شرکتها توانسته اند با ارایه خدمات مناسب مشتریان خود را راضی نگاه دارند.

در آخرین نظرسنجی انجام گرفته ازسوی باشگاه فعالان بازار ICT ایران در مورد شاخص برند های مادربورد، برند قدیمی، تخصصی و با سابقه " GIGABYTE " با کسب شاخص 342، همچنان جایگاه اول خود را حفظ کرده است.

کیفیت مناسب چیپ ست ها، استفاده از آخرین تکنولوژی ها وهم چنین داشتن برچسب گارانتی وخدمات آواژنگ بعنوان یکی ازشرکتهای معتبر در این زمینه میتواند از عمده عوامل موفقیت این برند باشد.

ASUS " " نزدیک ترین رقیب " GIGABYTE " نیز توانسته است جایگاه دوم خود را همچنان حفظ کند. این برند هم اکنون با شاخص 279، با پشتیبانی شرکت الماس خاورمیانه توانسته است به مرور جایگاه خود را در بازار ایران تثبیت کند. سازگاری مناسب این مادربوردها با VGA های این برند و CPU های بازار و همین طوراعتبار نام برند قدیمی ASUS " " بدون شک بی تاثیر در کسب این جایگاه در بازار نبوده است.

نکته جالب توجه در این شاخص، از دست دادن امتیاز دو برند اول شاخص نسبت به سال گذشته است که گویای حضور رقبای نوپا در این بازار و تقسیم امتیازاین دو برند با دیگر برندهای جدید میباشد.

پایین تر از این دو، برندی قرار گرفته است که بیشتر در زمینه کارت های گرافیک شهرت کسب نموده است. برند " MSI " هم اکنون با عرضه سالانه 14 میلیون مادربورد در جهان جزو سه تولید کننده بزرگ دنیا می باشد و البته موفقیت مادربرد " MSI " در ایران را می توان تا حدودی مدیون اعتبار کارتهای گرافیک موفق این برند دانست. طبق نظر اعضای "باشگاه فعالان بازار ICT ایران" هم اکنون مادربوردهای "MSI" با شاخص 119 و با پشتیبانی شرکت "رایان بدر الکتریک" جایگاه سوم شاخص بازار را در اختیار گرفته است.MSI" " با آنکه در شش ماه گذشته توانسته بود رشدی 40 امتیازی را نسبت به سال گذشته رقم بزند اما در خرداد 86 با کاهش 40 امتیازی نتوانست اقتدار خود را حفظ کند و دراین نظرسنجی رشدی نسبت به سال گذشته ازخود نشان نمیدهد.

برندهای ""AS Rock و "Elite Group" که هر دو توسط شرکت "سازگار ارقام" به بازار ایران عرضه می شوند نیز توانسته اند سهمی هر چند اندک اما قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند. این دو برند که در آذر ماه گذشته با شاخص های 65 و 40 جایگاه های چهارم و پنجم بازار را در اختیار داشتند هم اکنون هر کدام با کسب 50 امتیاز شاخص وجابه جا کردن جایگاه های خود، پایین تر از سه برند معروف و معتبر بازار قرار دارند که در کل نشان از شاخص 100 امتیازی سازگار است که نقش قیمت، تبلیغات و همین طور پشتیبانی شرکت سازگار می تواند از عوامل تاثیرگذار در کسب این جایگاه ها توسط این دو برند باشد.

درمکانهای بعدی این لیست نام برندهای قدرتمندی هم دیده می شود که سهم بازار کوچکی را به خود اختصاص داده اند که از جمله این نامها میتوان به "Foxconn" اشاره کرد که متعلق به یکی از بزرگترین شرکتهای تولید کننده قطعات آی تی جهان میباشد که پس ازگذشت مدتی طولانی از حضورش در بازار ایران هنوز نتوانسته روند رو به رشدی برای کسب جایگاه درخور خود پیدا کند.

در آخر اختلاف نظر بین اعضای تهران و شهرستان نیز قابل تامل میباشد، اعضای تهرانی براین اعتقاد هستند که بازار "MSI" و ASUS"" گرمتر است با این تفاوت که شهرستانی ها برند "Elite" را دو برابر محبوب تر نسبت به بازار تهران میدانند و این نکته شایان ذکر است که آمار در بازار جهانی نسبت عرضه و تولید برند "ASUS" و "Gigabyte" برعکس ایران بوده و "ASUS" شاخص بالاتری دارد.

شاخص S&P نتیجه آمارگیری هفتگی درباره موضوعات و اقلام مختلف از اعضای باشگاه فعالان بازار ICT کشور می باشد. آرای اعضای این باشگاه که متشکل از حدود 2000 واحد فعال در امر توزیع و فروش محصولات رایانه و ارتباطات می باشد به صورت آنلاین در پرتال www.sandp.ir ثبت ، جمع آوری و به صورت نمودارهای آماری ارائه میگردد. بدون هرگونه ادعایی مربوط به میزان جامعیت شاخص ارائه شده، این آمار به تفکیک تهران و شهرستانها و نمودارهای مقایسه ای آن و نیز تحلیل های مرتبط با هر شاخص و آرشیو شاخص ها در سایت www.sandp.ir برای دسترسی عموم موجود می باشد. نظرات و پیشنهادات کارشناسانه خود را در حوزه ICT از طریق سایت ارسال نمایید.

  • ۸۶/۰۳/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">