ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

برای وایمکس اسم بگذارید!

| دوشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۸۶، ۰۴:۳۶ ب.ظ | ۶ نظر

علی شمیرانی - 12 سال پس از ورود اس ام اس به ایران بود که این سرویس تغییر نام داد و امروز که کمی هم برای تغییر نام آن دیر شده است، آن را با نام های پیامک، اس ام اس، پیام کوتاه و ... می شناسیم.

در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اتفاقا کم نیستند از این دست واژه های جدید که در حال رفت و آمد به فرهنگ و زبان ما هستند و متاسفانه این لغات آنقدر در فرهنگ و زبان ما طولانی می مانند و جا خوش می کنند که دیرهنگام یعنی زمانی که معادل فارسی را برای ایشان می گذاریم، نه تنها افکار عمومی با آغوش باز از آن استقبال نمی کنند و اصطلاحا کلی طول می کشد که در زبان جا بازکنند، بلکه به تمسخر نیز گرفته می شوند.

مثلا همین پیامک که این اواخر و پس از 12 سال از ورودش به کشور نام گذاری شد تا مدت ها با خنده مواجه می شد که این دیگر چه کلمه ای است، تازه بعد از آن که مقاومت ها می شکند، هنوز هم کسی را پیدا نمی کنید که در محاورات به کسی بگوید یک پیامک برای من بفرست یا رایانه خودت را چند خریدی؟

در مورد ISP، ICP ، PAP ، ADSL و ... نیز از آن جمله اند که چون دیر نامگذاری شده اند، الان اگر کسی بگوید شرکت های آوا باید مجوز بگیرند، کمتر کسی می داند که آوا یعنی همان ISP، ICP ، PAP ، ADSL یا ...؟!

لیکن این روند ظاهرا نه تنها متوقف نشده بلکه ادامه هم دارد. مثلا امروز مدیران سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دایم حرف از وایمکس می زنند و این لغت را در ذهن مردم جا می اندازند، لیکن بعد از چند سال که معادل آمد لغت دیگری را به جای آن می گذارند و در نهایت یک واژه جدید دیگر به جمع واژه های نامانوس اذهان عمومی اضافه می شود.

بد نیست ایشان خود نیز در این زمینه پیش قدم شوند و از نهادهای واژه ساز کمک بگیرند که بعد از دوازده سال به اس ام اس نگوییم پیامک.

  • ۸۶/۰۹/۱۹

نظرات  (۶)

  • م.ر.بهنام رئوف
  • علی جان قربونت برم اس ام اس از سال 82 تو ایران ارایه شد نه از 12 سال پیش!!!! باید می گفتی موبایل از 12 سال پیش وارد ایران شده نه اس ام اس :D ------------- محمد جان اس ام اس هم همراه موبایل از دوازده سال پیش وارد کشور شده بود منتها مثل خیلی از سرویس های دیگه دیرتر از دنیا عرضه شد.
  • سیدمسعودطبیب
  • برایWiMax میتوان از شبشهر استفاده کرد که مخفف شبکه شهری میباشد
  • مریم محبوب
  • از انجایی که در سیستم wimax جهت اتصال به شبکه نیاز به استقرار در مکانی خاص نیست می توان نام شبکه همراه یا شبکه با ما را به آن اطلاق کرد
    برای WiMax نام فارسی ” شبکه شهر پوش“ نیز مناسب است.
    بسیار کار به جایی انجام دادی علی جان .این کار را باید مسولین دلسوز برای همه کلمات نامانوس خارجی میکردند.اما فعلا مسول دلسوز دنبال کارهای مهمی از جمله {...} و ... میباشند.
    خوب اسمش را بگذاریم بیمکث !

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">