ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بررسی ۶ مدل رایج تعرفه‌گذاری سرویس 5G

| دوشنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۲۱ ب.ظ | ۰ نظر

نسل پنجم ارتباطی با وجود اینکه به صورت یکپارچه در دنیا توسعه نیافته و افق‌های گسترش خدمات آن مربوط به یکی دو سال آینده است، اما بررسی مدل‌های تعرفه‌گذاری آن می‌تواند برای فعالان داخلی مفید باشد.
به گزارش آی‌تی آنالیز رفته‌رفته فناوری نسل جدید ارتباطی (5G) به مرحله توسعه تجاری خود در کشورهای پیشرفته دنیا نزدیک می‌شود و این به نوبه خود عطش کاربران جهانی را برای فراگیری هر چه بیشتر و بهره‌مندی سریع‌تر از سرویس‌های مبتنی بر این فناوری بیشتر می‌کند.
فارغ از انواع مختلف تکنولوژی 5G بسته به فرکانس باندهای پایین، میانه و بالای آن که همچنان از منظر رگولاتورهای ارتباطی، محدوده ثابت و مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است تا سرویس‌دهی اپراتورهای جهانی به صورت همگن باشد، اما درباره مدل‌های تعرفه‌گذاری آن در مجامع مختلف فکری و کارشناسی، بحث‌ها داغ است.
در این گزارش سعی شده تا چندین مدل تعرفه‌گذاری اپراتورهای ارتباطی در مواجهه با این تکنولوژی با قابلیت انتقال حجم داده بیشتر و سرعت گشت‌وگذار بالاتر را بیان کنیم.
با توجه به سرعت بالای این نسل از فناوری، یکی از طرح‌های جذابی که توسط اپراتورهای ارتباطی با هدف قرار دادن مشترکان خرد در نظر گرفته شده، «طرح داده نامحدود» است.
برخی از ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی به دنبال ارائه چنین طرحی هستند که اغلب در آن، سرویس «با نرخ ثابت ماهانه» به مشترکان ارائه می‌شود.
مدل رایج دیگر که اکنون بسیاری از اپراتورهای تلفن همراه در شیوه تعرفه‌گذاری خود دارند، فروش بسته‌های مشخص و اصطلاحا «طرح‌های لایه‌ای» است؛ در این شیوه مشترکان براساس میزان داده‌ای که در هر ماه مصرف می‌کنند، شارژ می‌شوند یا از پیش اقدام به خرید بسته ترافیکی با توجه به نیاز خود می‌کنند.
اما در پوشش شبکه 5G و اهمیت فاکتور سرعت، طرح‌هایی نیز بوده که مبتنی بر «سطوح سرعت» ارائه شده است؛ مشترکانی که خواهان سرعت بالاتر در دانلود و آپلود هستند (فرضا بالای 200 مگابیت بر ثانیه) باید طرحی را انتخاب کنند که با الزامات عملکرد موردنظر آنها تطابق داشته باشد.
«طرح‌های خانوادگی و اشتراک‌گذاری» هم به تقلید از حساب‌های اشتراکی، جزوی از مدل‌های تعرفه‌گذاری است که در آن چندین دستگاه یا کاربر می‌توانند در یک طرح واحد گنجانده شوند. 
در این مدل معمولاً یک مخزن داده مشترک سیستمی در ابتدا توسط سرویس‌دهنده تعریف می‌شود که می‌تواند توسط همه دستگاه‌های موجود در طرح استفاده شود.
بسته‌های تخصصی نیز بسته به مصرف جامعه هدف (اعم از مشاغل، برنامه‌های اینترنت اشیاء، گیمرها و...) از جمله دیگر مواردی است که اپراتورهای تلفن همراه با تکنیک‌های بازاریابی خود، به سمت آن رفته‌اند.
با این حال باید توجه داشت که جزئیات مدل‌های تعرفه‌گذاری در کشورها و ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی مختلف، متناسب با معیارهای ارتباطی و بازاری آنها متفاوت است و از طرف دیگر همچنان نسل پنجم به شکل یکپارچه در دنیا تجاری نشده است؛ بنابراین ممکن است بسیاری از مدل‌های تعرفه‌‌گذاری کنونی در آینده با تغییر مواجه شود.

  • ۰۲/۰۴/۱۹

نسل 5

همراه اول

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">