ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بلاتکلیفی در رویکرد توسعه فناوری اطلاعات کشور

| چهارشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۸۴، ۰۵:۲۸ ب.ظ | ۰ نظر

بهمن برزگر - از زمانی که جهانگرد -دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی- با همکاری همفکران و دوستانش در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، توسعه و مدیریت حوزه فناوری اطلاعات را با طرح "تکفا" آغاز کرد، بیش از سه سال می‌گذرد.
جهانگرد به درستی و با استادی تمام، جورچینی(به قول فرنگی‌ها پازلی) را سامان داد که یک سوی آن تخصیص بودجه جاری و هزینه از آن محل توسط دستگاه‌های دولتی برای توسعه کاربری فناوری اطلاعات بود، و سوی دیگرش، پیش‌بینی اعتبارات عمرانی برای برخی ازدستگاه‌های پیشرو در کاربری فناوری اطلاعات و ایجاد زمینه مساعد برای آماده‌سازی وآغاز فعالیت‌های دستگاه‌های منتخب بود.
از سوی دیگر، همراهان ایشان در انجمن صنفی شرکت‌های انفورماتیک، با تشکیل نظام صنفی رایانه‌ای و در انتها با به ریاست رساندن سعیدی در آن سازمان، جورچین این حوزه را با حضور خصوصی‌ها تکمیل کردند، اگر چه در برهه‌ای از زمان، مانند زمان تغییر معاونت مربوط با موضوع تجارت الکترونیکی در وزارت بازرگانی و به واسطه فعالیت مجموعه پیشین مدیریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برخی دست‌اندازها در پیشبرد این مدل کار ایجاد می‌شد.
با توجه به زیبایی مدلی که جهانگرد ودوستانش با به خدمت گرفتن تمامی ابزارهای قانونی -از قانون بودجه سالیانه گرفته تا مصوبه ویژه از هیئت وزیران و...- تدوین کرده بودند، اما نتیجه در پایان، شایان توجه نبود و نیست.
متاسفانه تاکنون دکتر سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، برنامه‌های کاربردی و شفافی در خصوص فناوری اطلاعات ارائه نکرده است، و مهندس ریاضی معاون فناوری اطلاعات وزارت نیز چهره شناخته شده‌ای در این حوزه نیست تا بتوان رویکرد به این مقوله را دریافت. اما نکته حائز اهمیت آن است که باید نتایج حاصل از فعالیت طرح تکفا و شورای عالی اطلاع‌رسانی را با شاخص‌های تعریف و ارائه شده مسئولین طی سه سال گذشته، مورد بررسی قرار داد تا مسیر را در آینده بهتر طی کنیم.
جدای از این که این مدل، همراه با طراحان آن در دولت جدید به کار گرفته شود یا خیر، تحلیل تجربه کشور طی سه سال گذشته، می‌تواند ما را از ورود به فرآیندهای اشتباه گذشته بازدارد وکمک کند تا ازنقاط قوت آن استفاده کنیم.

منبع : ایتنا

  • ۸۴/۰۷/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">