ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کاوه درفشانی - جمعیت امداد دانشجویی–‌مردمی امام علی(ع) یک سازمان مردم‌نهاد و غیردولتی است که در سال ۱۳۷۸ به ثبت رسیده و فعالیت خود را با مجوز رسمی از وزارت کشور دنبال می‌کند. جامعه هدف جمعیت امام علی(ع) را کودکان و زنان آسیب‌دیده تشکیل می‌دهند.

اوایل اردیبهشت‌ماه اما خبر هک ایمیل‌ها و تلگرام بسیاری از اعضای این انجمن و درخواست آنها برای پیگیری موضوع توسط وزارت ارتباطات خبرساز شد. با وجود آنکه بیش از سه ماه از این اتفاق گذشته، اما هنوز وزارت ارتباطات و مرکز ماهر هیچ جزییاتی از این هک را اعلام نکرده‌اند؛ موضوعی که شایعات و شائبه‌هایی در خصوص احتمال نقض حریم خصوصی اعضای این انجمن و شنود پیامک‌های آنها را تقویت کرد.

 

ماجرای حمله سایبری به جمعیت امام علی(ع)

آن‌طور که جمعیت امداد دانشجویی–مردمی امام علی (ع) اعلام کرده، در صبح روز پنج‌شنبه ششم اردیبهشت ۹۷، حمله سایبری به اکانت‌های تلگرام، جیمیل، فیس‌بوک و لینکدین تعداد زیادی از اعضای جمعیت امام علی(ع) شکل گرفت.

بر اساس اعلام صفحه رسمی این جمعیت در توییتر، از ساعت‌ ۶ تا ۷:۳۰ صبح ششم اردیبهشت، تلاش‌های مکرر برای هک کردن اعضای این انجمن صورت گرفته است. گفته می‌شود پیامک‌های متعدد تایید ورود به تلگرام در این ساعات برای بسیاری از اعضای این انجمن ارسال شده و بلافاصله هکر توانسته از طریق دزدیدن یا شنود این پیامک‌ها به اکانت‌های شخصی اعضا دست پیدا کند.

گفته می‌شود لوکیشن همه این موارد هک از کبک کانادا بوده و در مرحله بعد این هکر اقدام به تغییر پسورد دومرحله‌ای کاربران کرده است.

همچنین جیمیل بعضی از اعضا نیز هک شده است؛ یعنی از طریق کد فراموشی، در همین ساعات یک کد به گوشی شخصی اعضا ارسال شده و باز از طریق دزدیدن این کد، هکر توانسته وارد جیمیل شده و پسورد جیمیل را عوض کند. با این اقدامات هکر توانسته پسورد دومرحله‌ای تلگرام اعضای انجمن امام علی(ع) را به وسیله ایمیل پشتیبان تغییر دهد.

بنابر اعلان انجمن امام علی(ع) از آنجا که برای امنیت بیشتر اکانت‌ها همه سرویس‌ها و سایت‌های مطرح از پیامک تلفنی استفاده می‌کنند، به زعم آنان مشخص است کسی که این اقدام را به هر شکل و صورتی انجام داده، امکان تحت تاثیر قرار دادن ساختار پیامکی در کشور را داشته است.

همچنین در پی حمله سایبری به شماره تلفن‌ها و ایمیل‌های چند تن از اعضای جمعیت امام علی، کانال تلگرام جمعیت امام علی(ع) نیز هک شده است.

مسوول تبلیغات جمعیت امام علی(ع) در این باره گفته است: متاسفانه دسترسی ما به ایمیل‌ها قطع شده اما کنترل فیس‌بوک و لینکدین جمعیت را مجددا در اختیار گرفتیم.

وی گفته است: به کانال تلگرام این جمعیت دسترسی داریم اما پسورد دومرحله‌ای کانال تلگرام تغییر کرده و با توجه به در اختیار نداشتن ایمیل‌ها، این نگرانی وجود دارد که کنترل این کانال در اختیار دیگران نیز قرار گیرد.

 

درخواست جمعیت امام علی(ع) از وزیر ارتباطات

به دنبال هک شدن ایمیل برخی از اعضای جمعیت امام علی و نیز کانال تلگرامی این جمعیت، جمعیت امام علی(ع) از وزیر ارتباطات درخواست کرده از آنجا که به زعم آنها نحوه هک احتمالا از طریق شنود پیامکی بوده است به موضوع ورود کند.

جمعیت امام علی همچنین مدعی است بعضی از اعضای هک شده، چند ساعت قبل و چند ساعت بعد از زمانی که هک و نفوذ به حساب‌ها صورت گرفت، به اینترنت وای‌فای و دیتا متصل نبوده‌اند. بنابراین امکان هک از طریق بدافزارهای اینترنتی وجود نداشته است.

همچنین بنابر اعلام جمعیت امام علی(ع) طبق ریز مکالمات سیم‌کارت‌ها، در زمانی که هک صورت گرفته و از طرف تلگرام و گوگل برای این سیم‌کارت‌ها پیامک آمده، هیچ‌گونه پیامک یا تماس خروجی وجود نداشته است، بنابراین هیچ بدافزاری از طریق تماس تلفنی یا ارسال پیامک، پیامک‌های ارسالی را به دیگری ارسال نکرده است و این کار تنها از طریق شنود ممکن بوده است.

از سوی دیگر جمعیت امام علی(ع) مدعی است یکی از سیم‌کارت‌هایی که هک شده، روی گوشی خاموش بوده است، بنابراین تنها راه شنود پیامک در میانه راه بوده است.

علاوه بر این، گفته شد در یک مورد سیم‌کارتی که به نام یکی از اعضای آنها بوده و در اختیار یکی از اقوامش قرار داشته نیز هک شده است. بنابراین دلایل جمعیت امام علی(ع) فکر می‌کند هکر یا هکرها به سامانه اطلاع از شماره موبایل‌ها از طریق کد ملی دسترسی داشته‌اند.

با استناد به این دلایل جمعیت امام علی(ع) از وزیر ارتباطات خواست به وقوع این فعل حرام (با توجه به سخنان رهبری) که با قانون اساسی کشور، منشور حقوق شهروندی و هرگونه حقوق انسانی مغایرت دارد، رسیدگی کرده و پیگیری‌های لازم را در خصوص آن به عمل آورد.

 

دستور تشکیل کمیته ویژه

وزیر ارتباطات در پاسخ به این درخواست در ابتدا اعلام کرد که برای پیگیری و بررسی این موضوع دستور داده که کمیته‌ای با مسوولیت حراست وزارتخانه تشکیل و نتیجه بررسی‌ها را منتشر کند. وی همچنین به جمعیت امام علی(ع) توصیه کرد در این خصوص شکایتی نزد مراجع قضایی ثبت و پیگیری حقوقی نیز صورت پذیرد.

پس از گذشت 20 روزی از این اظهارات اما وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی درباره پرونده هک جمعیت خیریه امام علی(ع) با انتشار توییتی گفت: در آخرین مورد گزارش دقیق بررسی آنچه را در مورد جمعیت امام علی(ع) رخ داد، به دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی گزارش دادیم و پیگیری خواهیم کرد و از ذکر جزییات بیشتر خودداری کرد.

گفته می‌شود جمعیت امام علی(ع) نامه‌ای را به همراه مدارکی که نشان‌دهنده هک است به شکل جداگانه به اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری، شهین‌دخت مولاوری، نماینده رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی و وزارت کار و رفاه اجتماعی و مدیرکل سازمان‌های مردم‌نهاد در وزارت کشور نیز ارسال کرده که تا این لحظه با بازخورد مشخصی همراه نبوده است.

 

آخرین وضعیت پرونده

آخرین وضعیت پرونده هک جمعیت امام علی(ع) را از طریق یک مقام آگاه از درون این جمعیت جویا شدیم که به صورت غیررسمی اعلام کرد وزارت ارتباطات هیچ پاسخ مشخصی بیش از آنچه در اخبار آمده و ذکر آن رفت به آنها نداده است. بنابر اعلام این مقام آگاه، پلیس نیز در پاسخ به پیگیری‌های آنها گفته که به مورد خاصی مشکوک نیست و در صورتی‌که خود جمعیت به فرد خاصی مظنون است می‌بایست اعلام کند.

خلاصه کلام آن‌طور که پیداست، سرنوشت این پرونده نیز باید در فهرست بلندبالای ناتمام‌ها و بلاتکلیف‌های حوزه فاوا بایگانی شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">