ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بلک فرایدی یا بلک بنجل‌دی؟

| يكشنبه, ۵ آذر ۱۳۹۶، ۰۲:۰۵ ب.ظ | ۰ نظر
از ۱۰ روز پیش بسیاری از فروشگاه های آنلاین و فروشگاه‌های مشهور اعلام کردند که درروزهای پایانی هفته یک حراج استثنائی به نام «جمعه سیاه» خواهند داشت. اما در این جمعه سیاه چه گذشت؟

بعد از ورود مراسم هالووین به مدارس و مهدکودک‌ها حالا «بلک فرایدی» دیگر مراسم تازه وارد شده به کشور است. روزی که هنوز اسمش برای بسیاری از مردم غریبه است و تنها از روی خواندن در دیوار مغازه‌ها و پاساژها پر زرق و برق این کلمه عجیب و تازه را با خودشان تکرار می‌کنند: جمعه‌سیاه؟! و قرار است در این جمعه چه اتفاقاتی بیفتد که فروشگاهها همه اینطور برایش تبلیغ می‌کنند. تبلیغاتی که با پیامک‌هایشان به سمت تلفن همراه‌ها هم هجوم آورد تا این واژه غریب در همه خانه‌ها شنیده شود.

تخفیفات «جمعه سیاه» یا همان «بلک فرایدی» امسال پرسروصداتر از سال‌های قبل در کشور برگزار شد و تقریبا در پایان روز شنبه به کار خود پایان داد. چند فروشگاه اینترنتی برای این روز حسابی سروصدا کردند و با تبلیغات بسیار نوید یک روز خوب برای خرید را به مخاطبان خود دادند اما در این جمعه پرسروصدا چه گذشت؟

 

مشترک موردنظر در دسترس نیست!

ثانیه شمار فروشگاه‌های آنلاین و اینترنتی قرار است در راس ساعت ۰۰:۰۰ جمعه صفر شوند تا بلک فرایدی رسما کار خود را آغاز کند و مشتریان بتوانند با استفاده از تخفیفات ارائه شده خرید خوبی انجام دهند. اما تنها چند دقیقه از شروع با چنین تصویری روبرو شدند.

تصویری که نشان می داد سایت فروشگاه موردنظر به علت مراجعات بالا و ضعیف بودن سرور پایین آمده و از دسترس کاربرانش خارج شده  است. اپلیکیشن های هرکدام نیز همگی با عذرخواهی از مخاطب دلیل ناکارآمدی شان در اولین دقایق بلک فرایدی را حجم بالای مخاطبان عنوان کردند. تا این مناسبت همان اول نا امیدکننده آغاز شود.

همین موضوع باعث شد کاربران در شبکه های مجازی از این موضوع حسابی گله کنند و نظراتشان را در اولین بلک فرایدی پرسروصدای ایرانی طعنه آمیز بنویسند.

 

بنجل فروشی آنلاین!

بعد از صبر و انتظار کاربران برای باز شدن سایت فروشگاهها حالا نوبت به این رسیده است که در بخش حراج های پیشنهادی و جدی کالاها را مشاهده کنند تا شاید جنس دلخواهشان را پیدا کنند. اما برعکس تمام تبلیغات کالاهای پیشنهادی اصلا آن چیزهایی نبودند که مخاطب انتظارش را داشت و شاید عجیب به نظر برسد که به جز چند حراج دویست سیصدهزارتومانی تلفن همراه و وسیله برقی شاهد حراج کالاهایی نظیر خمیر دندان، جوراب پارازین، زیرپوش و لباس زیر، شوینده های معمولی، قهوه های فوری، پوشک بچه، چای سیاه خشک، زعفران و کالاهایی از این دست باشند که با وجود تخفیف هم قیمتشان هنوز با بازار تفاوت چندانی ندارد و بیشتر شبیه یک انبار گردانی و خالی کردن آنچه روی دست مانده بود تا یک تخفیف درست و حسابی! وضع فروشگاهها و پاساژها هم بهتر از این نبود. جمعیت زیادی که به خاطر تبلیغات بسیار خودش را از صبح اول وقت به مراکز خرید مشهور رسانده بود. بعد از طی کردن شلوغی شاهد اجناسی بود که چندان چنگی به دل نمی زد و در بسیاری موارد او را دست از پا درازتر به خانه بر می گرداند.

 

برچسب تخفیف برای قیمت های غیرواقعی

یکی از گله های بزرگ مخاطبان بلک فرایدی به خصوص در کالاهای تخصصی مثل دوربین عکاسی این بود که قیمت های اولیه بسیار غیر واقعی است و حتی با وجود تخفیف چند درصدی نیز این قیمت باز هم منطقی به نظر نمی رسد چون می توان در بازار و فروشگاههای تخصصی قیمتی به مراتب پایین تر از آن را پیدا کرد. عده ای هم معتقدند که فروشگاهها پیش از حراج قیمتهایشان را بالا برده اند تا بعد از حراج و خوردن برچسب تخفیف، درصد تخفیف بیشتر به نظر برسد. اما قیمت نهایی ارائه شده قیمت واقعی محصول است و می توان دریافت تقریبا تخفیفی وجود ندارد.

 

تاریخ بلک فرایدی به درد ایرانی ها نمی خورد

بلک فرایدی اروپایی و آمریکایی در روزهای پایانی ماه نوامبر و در نزدیکی سال جدید برگزار می شود. یعنی درست روزهایی که اهالی اروپا و آمریکا و همه کشورهایی که سال تقویمشان میلادی ست خودشان را آماده سال جدید می کنند و به همین منظور مطابق آداب و رسوم همه مردم جهان در ادیان مختلف به خرید برای سال جدید می پردازند. اما این تاریخ برای ایرانی ها معنی و مفهومی ندارد. برای همین بسیاری از مخاطبان پیشنهاد می دهند اگر فروشگاهها به فکر یک بلک فرایدی واقعی هستند بهتر است در نزدیکی عید نوروز یک جشنواره تخفیف این شکلی ارائه بدهند.

با این حال اولین سال های تجربه بلک فرایدی در کشور نشان می دهد مثل باقی آداب و رسوم های وارداتی بلک فرایدی نیز تغییر ماهیت داده است و نه تنها شکل و شمایل غربی خودش را ندارد. بلکه تبدیل به یک چیز من در آوردی شده تا فروشگاهها بهانه ای پیدا کنند تا از طریق آن یک انبارگردانی درست و حسابی داشته باشند و به مخاطب خود القا کنند که اگر پولهایش را در این حراج غیرواقعی خرج نکند باخته است. (عطیه همتی/مهر)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">