ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

۳ ماه پیش بخشنامه ضد فساد در خصوص ممنوعیت فروش هولوگرام صادر شد. در حال حاضر تعدادی هولوگرام‌ تائید شده اما بالای سربرگ‌ها به جای هولوگرام آمده تائیدیه الکترونیکی!

28 شهریور سال جاری محمد علی نجفی شهردار تهران خطاب به شهرداران مناطق مختلف بخشنامه ای را برای مقابله با فساد در شهرداری صادر کرد و معتقد بود با این کار جلوی فساد در شهرداری تهران گرفته می‌شود.

نجفی در بخشنامه خود، صدور هرگونه هولوگرام جدید تا اطلاع ثانوی را ممنوع کرد و هولوگرام‌های صادر شده قبل از تاریخ این بخشنامه در کمیته‌ای که در سازمان املاک و مستغلات تشکیل می‌شود بررسی و پس از راستی آزمایی و تایید قابل اقدام خواهد بود و مناطق شهرداری حق قبول هولوگرام‌های تایید نشده را ندارند.

بر اساس این بخشنامه، مناطق 22 گانه شهرداری مکلفند پرداخت نقدی مودیان را به حساب خزانه شهرداری واریز و از هر گونه پرداخت پشت باجه خودداری کنند.

 

تعیین تکلیف پول‌های پشت باجه

بعد از ابلاغ این بخشنامه مصاحبه‌های مفصلی انجام شد مبنی بر اینکه با این کار جلوی فساد و رانت در شهرداری تهران گرفته می‌شود و قبلاً پول های زیادی پشت باجه می‌آمده که به خزانه واریز نمی شده است و با این کار تعیین تکلیف می‌شوند.

 

پرداخت حقوق با پول توسعه مترو/ طلبکار حساب را مسدود کرد

شهرداری تهران با این کار بخش عمده‌ای از درآمدهای خود را از دست داد و مجبور شد برای پرداخت حقوق کارکنانش در ماه اول تسهیلات از بانک دریافت کند و در ماه های بعد نیز با پول توسعه مترو حقوق کارکنان خود را پرداخت کند.

شهرداری حتی نتوانست در این چند ماه پول تامین اجتماعی را که از قبل به صورت ماهیانه پرداخت می شد را پرداخت کند. در  نتیجه سازمان تامین اجتماعی حساب‌های شهرداری را مسدود کرد.

وضعیت مالی در شهرداری تهران وخیم شده است. در ماه جاری هولوگرام‌های در شهرداری تهران تایید شده است که اسناد آن موجود است.

بر اساس این گزارش، قبلا اسم برگه های صادر شده، هولوگرام بود و امروز نام تاییدیه الکترونیکی به خود گرفته است.

سمیع الله حسینی مکارم در گفت‌وگو با فارس در خصوص موضوع هولوگرام گفت: صدور هولوگرام جدید نداریم.

وی با اشاره به بخشنامه ممنوعیت صدور هولوگرام در روزهای پایانی شهریور گفت: ما فقط صدور هولوگرام جدید نداریم اما هولوگرام های قبلی را بررسی می کنیم و در صورت راستی آزمایی به آنها مجوز استفاده می دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که اسم هولوگرام در برگه های جدید تغییر کرده و به نام تاییدیه الکترونیکی صادر شده است، گفت: بله. تغییر کرده است. بعد از بررسی هولوگرام های قبلی وقتی به آنها اجازه استفاده می دهیم بالای برگه ها اسم تاییدیه الکترونیکی خورده است.

در همین حال، محمد علی نجفی شهردار تهران درباره عواقب بی‌توجهی به بخشنامه ممنوعیت صدور هولوگرام هشدار داد.

شهردار تهران در پیامی که در کانال تلگرامی‌اش منتشر شده درباره عواقب بی‌توجهی به بخشنامه ممنوعیت صدور هولوگرام هشدار داد.

در این پیام آمده است: «بخشنامه توقف صدور هولوگرام، امروز ناموس شهرداری است. حتی یک مورد تخلف از این بخشنامه منجر به عزل می‌شود و این اتمام حجت من است».

 

هولوگرام چیست؟

برگه‌های هولوگرام‌ اعتباری یکی از روش‌های تسویه‌حساب شهرداری تهران با پیمانکاران طی دوره گذشته بود. طبق آنچه عنوان می‌شود پیمانکاران و طلبکاران شهرداری با مراجعه به شرکت‌های کارگزاری می‌توانستند طلب خود را به‌صورت غیرنقد و در قالب برگه‌های اعتباری هولوگرام‌دار دریافت کنند.

اما لازم به توضیح است که هدف اولیه در شهرداری برای راه‌اندازی این سبک پرداخت طلب پیمانکاران هرگز موضوعی تحت عنوان فروش تراکم سیار نبود بلکه ساماندهی روش‌های تسویه حساب غیرنقد شهرداری مدنظر بود. در قالب چارچوب اولیه طراحی شده هولوگرام یک اوراق اعتباری بود و پشتوانه آن تراکم ساختمانی مطابق با ضوابط فرادست بود.

به عبارت دیگر در چارچوب این روش، تراکم قابل خرید و فروش نبود و حواله‌های غیرنقدی در دست مردم به‌عنوان تراکم سیار تلقی نمی‌شدند؛ بلکه تمامی مراحل صدور پروانه در شهرداری تهران مطابق با ضوابط بود، چراکه بنا بود در شهرداری تهران مازاد بر تراکم مصوب، پروانه‌ای صادر نشود. یعنی پشتوانه هولوگرام‌های اعتباری نیز تراکم ساختمانی مشخص و تعریف‌شده در قالب ضوابط طرح تفصیلی بود. از این‌رو بازهم تاکید می‌کنم ابداع این روش در راستای ساماندهی و سروسامان دادن به روش‌ پرداخت‌های غیرنقدی در شهرداری تهران بود تا از این طریق به راحتی تراکم ساختمانی موجود در شهر تهران قابل محاسبه باشد.

  • ۹۶/۰۹/۲۵

شهرداری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">