ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ایتنا - اپراتور بزرگ تلفن همراه کشور(همراه اول) همچنان به استفاده از زبان فارسی در ارسال پیام کوتاه بی‌توجه است.

ظرف چند روز گذشته، ارتباطات سیار(اپراتور اول) با ارسال پیام کوتاه برای مشترکین خود، خواهان توجه آنها به صورتحساب جدید خود، و پرداخت به موقع آن گردیده است.

این پیام کوتاه همچنین مهلت پایانی برای پرداخت این صورتحساب را نیز به مشترکین یادآور شده است.
گفتنی است متن این پیام کوتاه مانند همیشه با حروف انگلیسی ارسال شده است.

بخشی از این پیام کوتاه چنین است:
Moshtarake Gerami:

Ehteraman Be Ettela Miresanad Sourathesabe Dore 86/7/1 Touzi Gardideh Va ...
مدتی پیش خبری منتشر شد که بر طبق آن، دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی موظفند از این پس ارسال و دریافت پیام کوتاه را فقط با زبان و الفبای فارسی انجام دهند.

در این خبر آمده بود: «از این پس و براساس بخشنامه دولت، ارسال و دریافت پیام‌های کوتاه در سیستم دولتی تنها به صورت متن فارسی انجام خواهد شد.»

نکته جالب این که بخشنامه مورد نظر، به پیگیری و اصرار وزارت متبوعه این شرکت، یعنی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در دولت طرح و مصوب شده بود، و اکنون این شرکت از نخستین نقض کنندگان بخشنامه رسمی و پرسروصدای دولت محسوب می‌شود.
همچنین مدتی پیش از صدور بخشنامه موردنظر، جمعی از دانشگاهایان و اساتید فرهنگ و زبان فارسی، خواهان توجه دولت به وضعیت زبان فارسی در فناوری پیام کوتاه شده بودند و از جمله رییس مجلس شورای اسلامی که همزمان رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی است، این موضوع را متذکر گردیده بود، و به نظر می‌رسد تصویب این دستور در هیئت وزیران، در واقع پاسخ دولت به این درخواست‌ها بوده باشد.

اما اکنون و با فاصله زمانی کم، این دستور نقض می‌گردد.
هم اکنون اغلب گوشی‌های جدید موجود در بازار توانایی پشتیبانی از زبان فارسی در ارسال و دریافت پیام کوتاه فارسی را دارند.

بدین ترتیب می‌توان با پرسشی ساده از مشترکین، و یک برنامه ساده نرم‌افزاری برای پردازش پاسخ‌ها، تشخیص داد که گوشی کدامیک از آنها توانایی دریافت متن فارسی را دارد، و نتیجتا برای ایشان متن فارسی ارسال گردد.
طبیعی است که با توجه به سود سرشار این شرکت که روزانه فقط از محل مبادله پیام کوتاه‌های کاربران به حساب خود جذب می‌کند، انجام چنین کاری به راحتی و تقریبا رایگان قابل انجام خواهد بود.

از سوی دیگر از آنجا که این اپراتور، نخستین و بزرگ‌ترین سرویس دهنده تلفن همراه ایران است که هنوز هم در دایره دستگاه‌های دولتی قرار دارد، لزوم توجه و تبعیت از بخشنامه دولت، جدای از الزام قانونی، می‌تواند بهترین زمینه‌ساز تحقق بخشنامه دولت باشد، و به همین ترتیب، بی‌توجهی‌اش به این موضوع، در واقع بی‌اعتنایی به ارزش‌های زبان و فرهنگ فارسی تلقی خواهد شد.

  • ۸۶/۰۷/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">