ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تاکید مرکز پژوهش‌ها بر حمایت از حریم خصوصی

| سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۸۵، ۰۸:۲۶ ب.ظ | ۰ نظر

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی بر ضرورت تدوین قوانینی برای حمایت از "حریم خصوصی" افراد تاکید کرد.

بر اساس اعلام دفتر اطلاع رسانی مرکز پژوهشها، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز در گزارشی تحت عنوان "مقدمه‌ای بر حمایت از حریم خصوصی" با اشاره به نقش رسانه‌ها در این عرصه متذکر شد که حریم خصوصی در اسلام به عنوان یک حق تلقی می‌گردد و بارزترین مصداق آن به تعبیر قرآن کریم "بیت" افراد بیان شده است که در جامعه امروزی شامل خانه، منزل و مسکن می‌شود.
این گزارش با اشاره به این مطلب که "عینی‌ترین شیوه نقض حریم خصوصی ورود یا به بیان قرآن "دخول" به خانه افراد است"، اضافه کرد: قرآن از همین نمادهای عینی و ملموس برای نشان دادن اهمیت و حرمت حریم خصوصی افراد و شناسایی چنین حقی برای آنان بهره برده است.
مرکز پژوهشهای مجلس سپس چنین نتیجه گرفت که "بنابراین به جرات می‌توان گفت که حریم خصوصی افراد یکی از مصادیق بیت به شمار می‌رود و البته سایر حوزه‌های حریم خصوصی نظیر ارتباطات، اطلاعات، جسم، و سایر متعلقات و اعضا و نیز تمام شیوه‌های جدید تجاوز به حریم خصوصی افراد را در بر می‌گیرد." این گزارش با ذکر موادی از قانون اساسی، بر ضرورت تدوین قوانینی در حمایت از حریم خصوصی افراد تاکید کرد و افزود: اگرچه فصل خاصی از قانون اساسی به حمایت از حریم خصوصی افراد به عنوان یک حق اساسی اختصاص داده نشده است، با این وصف در فصل سوم آن که به "حقوق ملت" اختصاص دارد و نیز در اصل ‪ ،۲۲‬مصونیت حیثیت، جان، مال، مسکن، حقوق و شغل اشخاص از تعرض، پیش بینی شده است.
همچنین اصل ‪ ۲۵‬قانون اساسی، آزادی ارتباطات را مورد توجه قرار داده و انجام هرگونه تجسس را ممنوع دانسته است که با احراز مفهوم تجسس می‌توان بسیاری از مصادیق نقض حریم خصوصی را تجسس قلمداد نمود و کلمه حقوق که در اصل ‪ ۲۲‬قانون اساسی مصون از تعرض اعلام شده است، می‌تواند شامل حریم خصوصی نیز بشود ضمن این که در اصول ‪ ۱۴‬و ‪ ۲۰‬قانون اساسی به رعایت حقوق انسانی همه افراد (حتی افراد غیرمسلمان) تاکید شده است.
مرکز پژوهشها ضمن بررسی سرفصلهای طرح حریم خصوصی، دیدگاه کارشناسی خود را در مورد جزییات این طرح تشریح کرد.

  • ۸۵/۰۷/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">