ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تجربه ای جدید برای بازار تلفن همراه کشور

| يكشنبه, ۲۲ دی ۱۳۸۷، ۱۱:۲۶ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - زمانیکه زمزمه های ورود سومین اپراتور تلفن همراه به کشور مطرح بود، تعداد کاربران این وسیله ارتباطی در سطح امروزی آن نبود. اما چند سال بعد زمانی که موضوع مناقصه اپراتور سوم عملیاتی شد ، وضعیت و میزان مشترکان تلفن همراه به مراتب متفاوت شده بود.

اپراتورها موفق شده بودند بالغ بر40 میلیون کاربر از کشور 75 میلیونی ایران را جذب کنند. همچنین سرویس های ارزش افزوده ای که روزی کاربران تلفن همراه فقط در فیلم ها آن را می دیدند، نیز عرضه شد تا به بخش دیگری از نیاز آنها پاسخ داده شود.

در چنین شرایطی بود که برخی نقدها مطرح شد که با این تفاسیر چه می ماند برای اپراتور سوم؟ منتقدان معتقد بودند که با رشد شتابان واگذاری اپراتورهای موجود و تلاش آنها برای ارتقای نسل شبکه های خود، اصولا مزیتی برای رقابت اپراتور دیگر باقی نخواهد ماند.

شاید در آن مقطع این تفاسیر واقع بینانه به نظر می رسید و برخی از متقاضیان اپراتور سوم نیز از تغییر شرایط اپراتورهای قبلی تا حدودی ابراز تردید و ناراحتی می کردند.

اما طی روزهای گذشته بازار تلفن همراه کشور شاهد یک درس در عرصه بازاریابی بود. اپراتور اول کشور موفق شده بود در این بازار 40 میلیون مشترکی، ظرف یک هفته رکورد فروش یک میلیون سیم کارت را به جای بگذارد و کار تا جایی پیش رفت که خبرها حکایت از احتکار، گرانفروشی و بازگشت بازار سیاه به کشور داشت!

ولی آیا کسی فکر می کرد در شرایطی که اپراتورهای موجود بیش از 40 میلیون سیم کارت واگذار کرده و عرضه سیم کارت نیز تقریبا به روز شده بود، باز هم وضعیتی شکل بگیرد که مردم برای خرید سیم کارت صف بکشند؟ به نحوی که اپراتور اول اطلاعیه نیز صادر کند که مردم عجله نکنند، فروش ویژه ادامه دارد.

حتی خبرهای غیر رسمی نشان می داد که برخی از مشترکان در حال جابجایی و تغییر اپراتور قبلی خود بودند.

اتفاقات و خبرهای روزهای گذشته نشان داد که بخش عمده ای از مردم و حتی کاربران فعلی تلفن همراه همچنان در صورت مشاهده خدمات گسترده تر، ارزان تر و مطلوب تر حاضر به پرداخت بها هستند.

به قول یک دوست کاربران به سرویس دهنده و تبلیغات وفادار نیستند بلکه آنها به سرویس عرضه شده توجه دارند. به این ترتیب این موضوع تقریبا قطعیت پیدا کرده که خدمات و سرویس های ارزان تر و با کیفیت تر می تواند به راحتی منجر به جذب تعداد قابل توجهی از مصرف کنندگان شده و تکان محکمی به آمار مشترکان اپراتور دیگر وارد کند.

نظیر اتفاقی که در خصوص انواع محصولات در کشور روی داده و ادامه نیز خواهد داشت.
منبع : فناوران

  • ۸۷/۱۰/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">