ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تحریم مانع صادرات فاوا نیست

| دوشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۰۱:۴۹ ب.ظ | ۰ نظر

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات اعلام کرد که تحریم هیچ وقت نمی تواند مانع صادرات در حوزه فاوا شود.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران،حمیدرضا احمدیان  مدیر کل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات اعلام کرد:  سه مساله صادارات، اپلیکیشن و تحریم موضوعات کلان و مهمی هستند؛ تحریم هیچوقت نمی تواند مانع صادرات باشد و این موضوع همواره برقرار خواهد بود. آنچه که بایستی به آن توجه ویژه داشت این نکته است که تمرکز و عملکرد ما تا به امروز در بخش صادرات محصولات صنعتی، معدنی و کشاورزی بوده است و  به ظرفیت‌های صادرات محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات و دانش بنیان به خوبی توجه نشده و در گام‌های اولیه قرار دارند. البته این موضوع به معنی وجود گستره ای عظیم از پتانسیل و ظرفیت های بالقوه می باشد.

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: یکی از موضوعات اولیه که می تواند مبنایی مهم در حوزه صادارت فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد مساله استفاده بهینه از تجارت الکترونیک است که در داخل به خوبی رشد کرده اما در بهره برداری آن در صادرات ناکام بودیم؛ جریان تجارت الکترونیکی به سمت بسترهای موبایلی رفته و شرایط مساعدی با توجه به گستره نیازهای عمومی و تخصصی برای مردم در بخش های مختلف مهیا شده است و قطعا توسعه پلت فرمهای استاندارد می تواند آغازی برای حضور در بازارهای هدف باشد.

احمدیان همچنین به روابط عمومی فدراسیون فاوا اتاق بازرگانی اعلام کرد: در حوزه استارتاپ ها توان مالی پایین و نداشتن اطلاعات از ترندها و کشش بازار هدف چالش های اولیه هستند و در عین حال مواردی همچون اجرا نشدن قانون کپی رایت، عدم تحقق رگولاتوری محصولات فناوری اطلاعات ، تعدد متولیان صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور در کنار مشکلات بانکی و تسویه درآمدها از جمله مشکلات دیگری است که بطور کلی مقوله صادرات بخش فاوا را تهدید می کند.

وی در حاشیه جلسه کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی همچنین تاکید کرد:  کشور ما شرایط سخت زیادی را تجربه کرده و در همه آزمونها موفق بوده است، بنابراین شاید بگوییم تحریم مشکل است اما همه مشکل نیست؛ تحریم در کنار همه مشکلات یک فرصت است. می توان با تدبیر درست از همین شرایط بیشترین منافع را برای توسعه بخش فاوا کسب نمود

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات تصریح کرد: در برخی از بخش ها همانند تولید اپلیکیشن، بازی های رایانه ای و‌محتوی دارای پتانسیل و ظرفیت های خوبی هستیم . حوزه محتوا در زمان تحریم برای ما فرصتی بزرگ برای صادرات و کسب درآمد از ورود به بازارهای خوب منطقه‌ای از جمله افغانستان و گرجستان است.

احمدیان با اشاره به تدوین بسته تهیه حمایت از توسعه صادرات فاوا توسط وزارت ارتباطات به عنوان یک سند راهبردی اولیه، گفت:  در این سند راهکارهای و راهبردهای حمایت از صادرات فاوا تاکید شده است که برخی از مهتمرین موارد آن احصا و ایجاد پایگاه داده کسب و کار ها و‌توانمندی های ملی موجود در بخش فاوا با رویکرد حمایت از تولید داخل، توسعه فرصت های سرمایه کذاری و پتانسیل حداقلی موجود در صادرات می باشد. همچنین ایجاد پایانه‌های صادراتی موقت و نهادهای کارگزاری و ایجاد و مناسب سازی زیرساخت‌های بانکی از جمله سایر موارد راهبردی سند است.

وی با تاکید بر اهمیت گسترش و توسعه برنامه نویسی آزاد؛ افزود: مجموعه شرایط و فاکتورها به گونه ای می باشد که حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم، توسعه فضای فریلنس و درآمد زایی نیروی کار به صورت فریلنس است و برای همین نیاز است تا شرکت‌هایی واسط برای توسعه پلت فرمهای فریلنسری در داخل کشور ایجاد شده و با حضور و تعامل در سطح بین المللی اقدام به جذب پروژه در این زمینه کنندو البته در آغاز راه موضوعاتی همچون آموزش، فرهنگ سازی، مدیریت پروژه مسائل مهمی هستند که بایستی در قالب ساختار و برنامه ای منسجم به سراغ آن رفت.فرصت امروز تکرار نشدنی است، تحریم را می‌توان با برنامه ای جامع در صادرات فاوا و استفادا از این بستر کمرنگ کرد؛ بدین منظور باید فرهنگ فریلنسیگ ایجاد شود و نیروی کار تربیت شود و در عین حال با ایجاد و توسعه درگاه‌های فریلنسر از این بستر استفاده کرد.

  • ۹۷/۰۸/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">