ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تحقق آموزش الکترونیکی روی زیرساخت همراه‌اول

| چهارشنبه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۰۳:۱۰ ب.ظ | ۰ نظر

با گذشت بیش از یکسال از شیوع کرونا در دنیا و تغییر سبک کار و زندگی مردم، حالا آمارها نشان می‌دهد که در کنار خدماتی نظیر دولت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی، اکنون بار اصلی موفقیت آموزش الکترونیکی در کشور نیز از طریق زیرساخت‌های گسترده ارتباطی و نرم‌افزاری همراه‌اول محقق شده است.
به گزارش آی‌تی آنالیز، بدون شک اگر از سال‌های دور با سرمایه‌گذاری‌ها، دوراندیشی‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیق زیرساخت‌های گسترده ارتباطی در کشور ایجاد نمی‌شد، امروز با انبوهی از معضلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی مواجه می‌شدیم.
چراکه اگر بستر ارتباطات در اقصانقاط کشور احیا نشده بود، از تبادل ساده پول بر بستر کارتخوان‌ها گرفته تا امکان حفظ و تداوم کسب و کارها و حتی ارایه خدمات بهداشتی و فوریتی نیز با اختلال مواجه می‌شد.
تحقق آموزش الکترونیکی برای بالغ بر 15 میلیون دانش‌آموز به همراه خانواده ایشان و تداوم خدمات کارکنان بزرگترین وزارتخانه کشور یعنی وزارت آموزش و پرورش، نیازمند ایجاد گسترده‌ترین زیرساخت‌ها در کشور بود.
آموزش الکترونیکی برای دانش‌آموزان کشور اما نیاز به 3 الزام اولیه داشت، یعنی سخت‌افزارهای دسترسی به آموزش، نرم‌افزارهای ارایه آموزش و شبکه ارتباطی برای تحقق آموزش الکترونیکی.
همراه اول اما در دو قسمت این مهم نقشی کلیدی و اساسی ایفا کرد. این اپراتور با پیگیری سخت برای ایجاد نرم‌افزار دسترسی به آموزش الکترونیکی، اقدام به راه‌اندازی شبکه شاد کرد که حالا بزرگترین اپلیکیشن ایران با میلیاردها تراکنش در روز است.
دومین اقدام همراه‌اول در تحقق آموزش آموزش الکترونیکی رساندن ارتباطات به سراسر کشور و ایجاد عدالت آموزشی بود.
در همین راستا آخرین آمار اعلام شده از سوی جواد حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، بر اساس اطلاعات موجود در سامانه طرح هدایت از ۸۴ درصد دانش‌آموزانی که از شبکه شاد استفاده می‌کنند،  ۴۱.۴۶ درصد از طریق همراه اول، ۲۹.۱۲ درصد از طریق ایرانسل،۱۰.۷ درصد آنان  از طریق اینترنت خانگی،  ۱.۵۷ درصد از طریق رایتل و ۱.۵۶ از سایر روش‌ها به شبکه شاد متصل می‌شوند.
همانطور که ملاحظه می‌شود بخش مهمی از دانش‌آموزان و متعاقب آن والدین و معلمان از طریق شبکه همراه‌اول در حال تحصیل هستند. به عبارت دیگر همراه‌اول از 15 میلیون دانش‌آموز کشور، بیش از 6 میلیون و 300 نفر و ایرانسل 4 میلیون و 350 هزار دانش‌آموز را تحت پوشش دارند.
از سوی دیگر با احتساب اختلاف 12درصدی پوشش اپراتور اول به نسبت اپراتور دوم، همراه اول 1 میلیون و 800 هزار دانش‌آموز بیشتر از ایرانسل تحت پوشش آموزش الکترونیکی دارد.
نکته مهم دیگر در خصوص میزان استفاده از شبکه شاد از سوی دانش‌آموزان کشور، به رایگان بودن استفاده از این خدمات باز می‌گردد که در این مورد هم طبعا سهم بیشتری از هزینه‌های آموزش در ایران از سوی همراه‌اول تامین می‌شود.
اگرچه وزارت ارتباطات اخیرا اعلام کرده که رایگان بودن هزینه استفاده از شبکه شاد صرفا تا تیرماه سال جاری ادامه داشته و از آن به بعد یک سوم هزینه باید از سوی دانش‌آموزان پرداخت شود که بنا بر اعلام وزارت آموزش و پرورش این موضوع صحت نداشته و حداقل تا پایان سال جاری استفاده دانش‌آموزان کشور از شبکه شاد رایگان و به عهده اپراتورهای موبایل خواهد بود.
از سوی دیگر اگرچه نحوه دسترسی دانشجویان به آموزش‌های مجازی در دست نیست، اما با توجه به آخرین آمار از میزان مشترکان فعال اپراتورهای کشور می‌توان با اطمینان گفت که بخش اصلی آموزش عالی کشور نیز از طریق همراه‌اول محقق شده است.
گزارش منتشره از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور در مقطع زمانی منتهی به 3 ماهه پایانی سال 99 نشان می‌دهد که همراه‌اول رکورد بیشترین سیم‌کارت واگذار شده و بالاترین مشترک فعال در کشور را دارد.
بر اساس این آمار همراه اول با بیش از 20 میلیون سیم‌کارت دایمی و بیش از 78 میلیون سیم‌کارت اعتباری، جمعا بیش از 99 میلیون و 515 هزار سیم‌کارت را در کشور واگذار کرده است. 
این در حالیست که ایرانسل به عنوان اپراتور دوم کشور با بیش از 5 میلیون سیم‌کارت دایمی و بیش از 87 میلیون سیم‌کارت اعتباری، جمعا بیش از 92 میلیون و 963هزار سیم‌کارت در کشور واگذار کرده است.
به عبارت دیگر همراه اول با اختلاف 7 میلیون سیم‌کارت خریداری شده از سوی ایرانیان، بیشترین واگذاری را در کشور انجام داده است.

  • ۰۰/۰۳/۱۹

همراه اول

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">