ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تدوین دو آیین‌نامه حمایت از صنعت IT

| سه شنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۰، ۰۳:۵۹ ب.ظ | ۰ نظر

تدوین 2 آیین‌نامه حمایتی از صنعت فناوری اطلاعات و ارسال به دولت

خبرگزاری فارس: معاون سازمان فناوری اطلاعات گفت: آئین‎نامه اجرائی بند الف ماده 46 برنامه پنجم، مشتمل بر حمایت از صنعت IT و آیین‌نامه بند ب مشتمل بر اشتراک‎گذاری رایگان اطلاعات با هدف ایجاد سامانه‎های اطلاعاتی، آماده و به هیئت دولت ارسال شد.

علی اصغر انصاری در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: پیش‌نویس آیین‌نامه بند الف و ب ماده 46 قانون برنامه پنجم آماده شد.

معاون توسعه و مدیریت سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: این پیش‌نویس مطابق قانون، باید در 6 ماه نخست برنامه آماده می‌شد که ما نیز به همان ترتیبی که قانون تعیین‌کرده بود، آماده و برای مراحل بعدی تصویب ارسال کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه قانون باید در هیئت دولت تصویب شود، ادامه داد: این پیش‌نویس نیز باید برای تصویب، مراحل تصویب در هیئت دولت را طی کند.

انصاری ادامه داد: بند "الف" در رابطه با حمایت از صنعت فناوری اطلاعات بوده است و بند "ب" نیز در خصوص اشتراک گذاری و تبادل اطلاعات دستگاه‌های اجرایی بوده است.

وی گفت: در بند الف ماده 46 در خصوص آیین‌نامه حمایت از صنعت صحبت شده و مسولیت تدوین این آیین‌نامه‌ها را نیز مشخص کرده است.
به گزارش فارس، فصل چهارم قانون برنامه پنجم، مختص به نظام اداری و مدیریت فناوری اطلاعات است.

این فصل از ماده46 آغاز می‌شود و در بند الف آن آمده است:

الف ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است نسبت به ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی امن و پایدار با پهنای باند مناسب با رعایت موازین شرعی و امنیتی کشور مناسب اقدام و با استفاده از توان و ظرفیت بخش‌های عمومی غیردولتی، خصوصی و تعاونی، امکان دسترسی پرسرعت مبتنی بر توافق‌نامه سطح خدمات را به صورتی فراهم نماید که تا پایان سال دوم تمامی دستگاه‌های اجرائی و واحدهای تابعه و وابسته و تا پایان برنامه، شصت درصد (60%) خانوارها و تمامی کسب و کارها بتوانند به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شوند.

میزان پهنای باند اینترنت بین‎الملل و شاخص آمادگی الکترونیک و شاخص توسعه دولت الکترونیک باید به گونه‎ای طراحی شود که سرانه پهنای باند و سایر شاخص‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان برنامه در رتبه دوم منطقه قرار گیرد.

حمایت از بخش‌های عمومی غیردولتی، خصوصی و تعاونی در صنعت فناوری اطلاعات کشور به ویژه بخش نرم‎افزار و امنیت باید به گونه‎ای ساماندهی شود که سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی در سال آخر برنامه به دو درصد (2%) برسد.

آئین‎نامه اجرائی این بند مشتمل بر حمایت از صنعت فناوری اطلاعات توسط وزارتخانه‎های ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنایع و معادن و بازرگانی و معاونت ظرف شش ماه نخست برنامه، تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‎رسد.

همچنین در بند ب این ماده آمده است که تمامی دستگاه‌های اجرائی مکلف هستند که ضمن اتصال به شبکه ملی اطلاعات و توسعه و تکمیل پایگاه‌های اطلاعاتی خود حداکثر تا پایان سال دوم برنامه بر اساس فصل پنجم قانون مدیریت خدمات کشوری اطلاعات خود را در مراکز داده داخلی با رعایت مقررات امنیتی و استانداردهای لازم نگهداری و به‌روزرسانی نمایند.

بر اساس آئین‎نامه اجرائی که در شش ماهه اول برنامه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همکاران و معاونت، تهیه و به تصویب هیأت‎وزیران خواهد رسید نسبت به تبادل و به اشتراک‎گذاری رایگان اطلاعات به منظور ایجاد سامانه‎های اطلاعاتی و کاهش تولید و نگهداری اطلاعات تکراری در این شبکه با تأمین و حفظ امنیت تولید، پردازش و نگهداری اطلاعات اقدام نمایند.

قوه‎قضائیه از شمول این بند مستثنی است.

  • ۹۰/۰۶/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">