ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ترکیه و بانکداری الکترونیکی

| چهارشنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۸۶، ۰۸:۴۱ ب.ظ | ۱ نظر

سرمایه گذاری خارجی در موسسات مالی و بانکی ترکیه از سالها پیش شروع شده و هنوز هم ادامه دارد. هدف اصلی بانک‌های تجاری، سرمایه گذاری در مشاغل و صنایع کوچک تا متوسط و اعطای وام‌های خرد شده است. سرمایه بانک‌های ترکیه به مدد سرمایه گذاری‌های خارجی، واحد پولی قوی و تزریق منابع مالی جدید در سال 2006 بیش از 28 درصد رشد کرد. سود این بانک‌ها در همین سال بالغ بر 26 میلیارد دلار شد. بانک دولتی "زراعت" که دومین بانک بزرگ ترکیه است با 8 / 2 میلیارد دلار سود خالص از نظر سودآوری اول شد. تمام 16 بانکی که در بورس استامبول حضور دارند رشد منطقی و درآمد مناسبی را ابراز داشته‌اند.

وسعت ترکیه 780500 کیلومتر مربع (کمتر از نصف ایران)، دارای 7200 کیلومتر ساحل، کشوری زلزله خیز، زمستان‌های مرطوب و تابستان‌های گرم و خشک، حدود 71 میلیون نفر جمعیت، بدون مهاجرت به سایر کشورها، 80 درصد ترک و 20 درصد کرد، پایتخت آن آنکارا، تغییر رژیم در 29 اکتبر 1923، سیستم حکومتی لا مذهب و برگفته از چندین کشور اروپایی، با نرخ رشد 4 / 7 درصد، با 25 میلیون نفر نیروی کار، ده درصد بیکاری، 20 درصد زیر خط فقر، تورم 2 / 8 درصد در سال 2005، 74 میلیارد دلار صادرات در سال 2005، 170 میلیارد دلار بدهی خارجی، 20 میلیون تلفن ثابت و 50 میلیون تلفن همراه دارد.

در سال 1990 ترکیه از تورمی 3 رقمی و بهره بانکی بالا رنج می‌برد و بانک‌ها فقط به فکر زنده ماندن بودند. در 3 سال گذشته نرخ تورم بین 7 تا 5 / 10 درصد متغیر بوده و تلاش بانک‌ها اغلب در جهت بانکداری صحیح و کسب درآمد متمرکز شده است. در 5 سال گذشته وام‌های شخصی، بیمه کارت‌های اعتباری و نقدی، دستگاه‌های خودپرداز و پوز رشد زیادی داشته‌اند. در حال حاضر حدود 32 میلیون کارت اعتباری و 55 میلیون کارت نقدی در این کشور وجود دارد و بین کشورهای اروپایی در مقایسه کارت اعتباری در مقام سوم و بعد از آلمان و فرانسه قرار گرفته و در مقایسه کارت نقدی در مقام دوم قرار گرفته است. از نظر کارت اعتباری در مقیاس جهانی در مقام دهم می‌باشد.

در سال 1995 تعداد خودپردازها حدود 4600 دستگاه بود و در حال حاضر حدود 16700 دستگاه است. رشد دستگاه‌های پوز در دهه گذشته زیاد بود به نحوی که در سال 1995 فقط 25 هزار دستگاه بود و در سال 2000 به 300 هزار دستگاه رسید و در حال حاضر این تعداد حدود 4 / 1 میلیون دستگاه است. جدول زیر خلاصه‌ای از وضعیت بانکداری نوین در ترکیه است:
جدول آمار.JPG
این کشور هنوز برای رشد بانکداری موقعیت‌های بسیاری دارد. شش بانک دولتی در این کشور وجود دارد که سه بانک آن تجاری و سه بانک آن تخصصی است. چهار بانک اسلامی نیز وجود دارد که نحوه مشارکت وام گیرنده و سود دریافتی بر اساس شریعت اسلام (غیر شیعه) است و تحت مقررات سیستم بانکداری ترکیه نیز می‌باشد. این چهار بانک الان دچار مشکلاتی با سیستم و مقررات موجود می‌باشند.

در سال‌های اخیر و با بروز چند مشکل در نقدینگی و سایر مسایل، چندین بانک ضعیف ادامه فعالیت خود را متوقف کرده‌اند یا در بانک‌های بزرگ دولتی و غیر دولتی ادغام شده‌اند یا ورشکست شده‌اند. در نتیجه این اصلاحات و ادغام‌ها تعداد شعب بانک‌ها از 7691 عدد در سال 1999 به 6735 عدد در سال 2006 رسید. تعداد کارمندان بانک‌ها نیز از 000 173 نفر به 000 143 نفر تقلیل پیدا کرد. آماری که در این مقاله ارایه گردید با توجه به مشابهت نزدیک این کشور با ایران برای مقایسه مفیدتر از سایر کشورهای دیگر می‌باشد.
منبع : ماهنامه راه راست

  • ۸۶/۰۵/۱۰

نظرات  (۱)

سلام ممنون از شما لطف می کنید آدرس بانک زراعت در ترکیه را برای من میل کنید با تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">