ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تسما طرح بزرگی نیست

| دوشنبه, ۳ مهر ۱۳۸۵، ۰۶:۰۲ ب.ظ | ۰ نظر

در راستای رشد نشر الکترونیک در کشور و تولید محتوای فارسی ، 40 هزار و 700 محصول در کشور انتشار یافته است.
دکتر محمد امین شهرستانی ، رییس مجمع ناشران الکترونیک ، درگفت وگو با خبرنگار ایلنا ، درخصوص رشد نشر الکترونیک در تولید محتوای کشور با بیان این مطلب، اظهارداشت‌‏: در مقایسه با سال 77 که تنها 250 محصول در کشور در جهت تولید محتوا وجود داشت، نشر الکترونیک در سال جاری رشد فزاینده‌‏ای را به دنبال داشته است، به طوری که در حال حاضر بالغ بر 4 هزار و 700 محصول در راستای تولید محتوا در کشور شناسایی شده است.

دکتر شهرستانی ، افزود‌‏: نشر الکترونیک بیش از 85 درصد نرم افزارهای محتوایی تولید شده در کشور را شامل شده است.

وی ، با اشاره به اعلام یونسکو که چهار پنجم دانش بشری را در دهه آخر قرن بیستم برگرفته از فرآیندهای فن‌‏آری اطلاعات می‌‏داند، یادآور شد: در این آمار ،‌‏طبقه‌‏بندی مفهومی اطلاعات و نوع جدید دسترسی همگان به اینترنت مد نظر قرار گرفته است که از این لحاظ کشور ما بسیار ضعیف عمل کرده است.

دکتر شهرستانی ، با بیان این که تا سال 82 هیچ ساز و کار دولتی در کشور به طور رسمی در خصوص توسعه نشر الکترونیک به وجود نیامده بود، گفت: طی سه سال اخیر فناوری اطلاعات در قالب طرح تکفا دیده شد که بیشتر جنبه‌‏های سخت‌‏افزاری و نر‌م‌‏افزاری اتوماسیون را در بر می‌‏گرفت.

رییس مجمع ناشران الکترونیک، خاطرنشان کرد‌‏: با اعلام طرح تسما توسط شورای‌‏عالی اطلاع‌‏رسانی جهت‌‏گیری به سمت تولید محتوا شکل گرفته است که این مساله نسبت به تحولات جهانی شناخته شده حرکت بزرگی نیست.

دکتر شهرستانی، اصلی‌‏ترین مشکل نشر الکترونیک را عدم رعایت قانون کپی رایت عنوان کرد و افزود: مادامی که قانون کپی‌‏رایت حاکم نشود و امنیت سرمایه‌‏گذاری تولیدکنندگان از این طریق به دست نیاید نمی‌‏توان شاهد رشد این صنعت بود.

وی ، تصریح کرد: در جهت رشد نشر الکترونیک در کشور بیمه محصولات نرم‌‏افزاری باید عملی شود.

رییس مجمع نشر الکترونیک ، با اشاره به ساختار دولتی کشور در همه ابعاد اجتماعی و فرهنگی گفت‌‏: در حال حاضر 179 میلیون تیراژ از کتاب‌‏های درسی در قالب سنتی تولید می‌‏شود و این در حالی است که 65 درصد نشر کشور در این حوزه قرار دارد که این باید تبدیل به نشر خصوصی و الکترونیک شود.

دکتر شهرستانی ، تصریح کرد: دولت باید به صورت شفاف‌‏تری با برنامه‌‏ زمان‌‏بندی شده تکلیف خصوصی‌‏سازی را در این بخش روشن کند.

  • ۸۵/۰۷/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">