ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دبیر شورای عالی فضای مجازی جزییات فازبندی و مراحل اجرایی شبکه ملی اطلاعات را اعلام کرد.
فناوران- ابوالحسن فیروزآبادی گفت: در رابطه با شبکه ملی اطلاعات اقدامات خیلی خوبی در 7-8 ماه اخیر صورت گرفته و ده ها جلسه میان مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات در این خصوص برگزار شده و در نتیجه این جلسات سه سند تهیه شده است. 
وی افزود: سند اول اصول حاکم بر شبکه ملی اطلاعات و سند دوم و سوم هم درباره فازهای اجرایی و زمان بندی شبکه ملی اطلاعات است. این شبکه قرار است در سه فاز تحویل شود که فاز نخست آن در هفته دولت امسال، فاز دوم در دهه فجر و فاز سوم در روز جهانی مخابرات سال آینده به بهره برداری می رسد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: به طور مثال در فاز نخست متوسط سرعت دسترسی پهن باند داخلی در کلان شهرها و برخی شهرهای بزرگ به دو مگابیت بر  ثانیه و سرانه ترافیک در کشور به 14 کیلوبیت بر ثانیه خواهد رسید. در فاز دوم این اتفاق در شهرهای بزرگ و در فاز سوم در همه کشور رخ می دهد.
وی افزود: تاکنون دو گام با هماهنگی کامل بین مرکز ملی فضای مجازی و وزات ارتباطات صورت گرفته است. یکی راه اندازی NIX داخلی در 4 شهر اصلی کشور بود و همچنین قرار شد در چابهار و یک شهر مرزی دیگر در جنوب کشور NIX بین المللی راه بیفتد. NIXها مرکز اصلی تبادل اطلاعات ملی و هسته اصلی شبکه ملی اطلاعات خواهند بود. 
وی ادامه داد: اقدام دوم هم این است که معتقدیم شبکه ملی اطلاعات بدون افزایش محتوا و افزایش نسبت ترافیک داخل به بین الملل معنایی ندارد. به همین منظور تصمیم گرفتیم تعرفه تبادل ارتباطات در داخل کشور را کاهش دهیم. این تعرفه را در فاز نخست به یک دوم کاهش دادیم و تا پایان سال به یک چهارم می رسد و امیدواریم این کار تشویق موثری برای جمع آوری و تولید محتوا باشد. در این زمینه کارهای دیگری هم هست که به تدریج تا آخر سال انجام می شود.
وی درباره اینکه برخی می گویند شبکه ملی اطلاعات در کشور نداریم، گفت: اینکه بگوییم شبکه ملی وجود ندارد اغراق است. ما شبکه ای داخلی با 80 میلیون مشترک موبایل داریم. همچنین شبکه سوییچینگ و شبکه فیبر خوبی هم در کشور وجود دارد. 
وی افزود: البته کسانی که می گویند شبکه ملی اطلاعات نداریم هم حق دارند. چون از الزامات شبکه ملی اطلاعات مدیریت یکپارچه و مستقل است؛ به این معنی که همه شبکه ها باید به هم وصل شود تا بتوان در آنها اعمال سیاست کرد. اکنون وضعیت اتصال شبکه ها به هم خیلی روشن نیست و نمی توان مدیریت یکپارچه ای روی آنها صورت داد. شبکه های پراکنده ای در شرکت مخابرات ایران و مخابرات استان ها و همچنین در اپراتورها شکل گرفته و ارتباط آنها با زیرساخت در چارچوب شبکه بزرگ ملی باید تعریف شود. 
وی گفت: بنابراین نباید بگوییم شبکه ملی اطلاعات نداریم. همان طورکه وقتی می توانیم بگوییم وضعیت شبکه ملی اطلاعات مناسب است که همه 6 الزام رعایت شده باشد. البته در هفت هشت ماه اخیر کار سرعت بسیار خوبی گرفته و هم صورت مساله و هم راه حل ها بسیار روشن تر از گذشته است. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">