ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تصمیم بزرگی که منتقدی نداشت

| سه شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۴۵ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - مسوولان دولت یازدهم از نخستین روزهای کاری خود، روال و عملکردی متفاوت در مواجهه با اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به نمایش گذاشتند. برخی وزرا با حضور در شبکه‌های فیلتر شده با ایرانیان و خارجی‌ها وارد تعامل و گفت‌وگو شدند و در نمونه‌ای بارز، از بستر شبکه‌های اجتماعی لحظه لحظه گزارش پیشرفت مذاکرات هسته‌ای را به دنیا مخابره کردند.

در گامی دیگر، تداوم فیلتر ابزارهای پیام‌رسان موبایلی و شبکه‌های اجتماعی هم تقریبا کند و به عبارتی متوقف شد.

در نهایت نیز یک ترک عادت برای نخستین بار به وقوع پیوست. یک انتخابات مهم در کشور برگزار شد با تفاوتی مهم. در این دوره یک تصمیم بزرگ گرفته شد و بنا بر این شد که دیگر اینترنت و تمام شبکه‌ها و ابزارهای ارتباطی وابسته به آن قطع یا مختل نشود. اتفاقی که تا پیش از این و در مواقع مشابه، به کرات رخ داده بود و با تمام گلایه‌ها و نارضایتی‌ها، اینترنت به محاق می‌رفت.

قابل توجه آنکه، این تصمیم بی‌سابقه اما منتقدی جدی نداشت. شاید منتقدان نیز پذیرفته بودند که اگر بنا به نفوذ باشد، این اتفاق در یک شب خاص قرار نیست، رخ دهد. چه به هر حال مخالفان نظام و کشور سال‌هاست که شبانه روز و به انحاء مختلف در حال تخریب کشور هستند و اختلال یک یا چند شبه در اینترنت، مانع و عامل بزرگی برای توقف عداوت ایشان نیست.

موضوع عدم اختلال در گردش اطلاعات و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، اگرچه منتقدانی داشته و دارد، اما بگذارید با طرح یک سوال مهم ببینیم، این تغییر رویکرد، چه بر سر کشور آورده است.

پرسش مهم این است که چه کسی می‌تواند با مستندات متقن، بگوید در حدود سه سال گذشته و در پی تداوم نیافتن فیلترینگ و عدم اختلال اینترنت در ایام خاص، میزان جرایم و مفاسد فضای مجازی در کشور افزایش یافته است؟

مگر نه این که امروزه محل وقوع جرایم مجازی در فضاهای فیلتر شده و نشده، تفاوتی ندارند؟ مگر تنها در روز خاصی از سال، اینترنت مخل امنیت کشور و مجرای نفوذ می‌شود؟

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که با حفظ ثبات و پایداری اینترنت و گردش آزاد اطلاعات، نمایشی از توانایی و اقتدار کشور ارایه کنیم تا سودجویان نیز بدانند که نمی‌توانند با پناه گرفتن در صفوف مردم، می‌توانند دست به هر اقدام خرابکارانه‌ای بزنند. مگر نه این که در اخبار نهادهای امنیتی، نظامی و انتظامی کشور، شاهد شناسایی و برخورد بسیار سریع با کوچک‌ترین و پیچیده‌ترین اقدامات مخرب در فضای مجازی هستیم؟ پس تفاوتی نمی‌کند، تخلف و جرم در کدام بستر، شبکه‌اجتماعی، پیام‌رسان و در چه روز خاصی رخ ‌دهد، چون ما دیگر آمادگی لازم و کافی را یافته‌ایم.

(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۴/۱۲/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">