ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رسیدگی شور دوم لایحه جرایم رایانه در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس پایان یافت.

به گزارش خبرنگار"ایلنا"، در جلسه امروز کمیسیون قضایی و حقوقی، شور دوم لایحه جرایم رایانه‌‏ای در دستور کار قرار گرفت و در نهایت اعضای کمیسیون پس از بررسی‌‏های کارشناسانه این لایحه را تصویب کردند.

لایحه جرایم رایانه به دنبال تصویب نهایی در کمیسیون مذکور با ارجاع به هیات‌‏رئیسه‌‏، به منظورتصویب اعمال نظر نمایندگان و اخذ رای مجلس در نوبت‌‏دستور کارهای صحن علنی مجلس قرارخواهد گرفت.در این لایحه برای اولین بار جرایم رایانه‌‏ای، مجازات‌‏ها و کیفرهای آن تعریف و تعیین شده است.

در لایحه جرایم رایانه‌‏ای که براساس پیشنهاد قوه قضاییه به مجلس ارایه شده است‌‏، هر نمادی از واقعه اطلاعات یا مفهوم به شکلی مطلوب برای پردازش در یک سیستم رایانه‌‏ای یا مخابراتی که باعث می‌‏شود سیستم‌‏های ذکر شده کارکرد خود را به مرحله اجرا گذارند، داده رایانه‌‏ای تعریف شده است.

در مقدمه توجیهی این لایحه، نبود قانون جامع لازم در زمینه برخورد قانونی با مجرمان حوزه رایانه و گستره وسیع فعالیت‌‏های رایانه‌‏ای و نیز سیاست‌‏های دوره توسعه قضایی و در راستای حبس‌‏زدایی، باراندیشی و بازنگری در سیاست‌‏های جنایی تقنینی مبنی بر توسل بی‌‏رویه و افراطی به مجازات حبس، به عنوان دلایل اصلی تدوین چنین لایحه‌‏ای در نظر گرفته شده است.

براساس یکی از بندهای این لایحه، هرکس به طور عمدی و بدون مجوز مرجع قانونی، با نقض تدبیرهای حفاظتی داده‌‏ها با سیستم‌‏های رایانه‌‏ای یا مخابراتی، به آنها دسترسی یابد به جزای نقدی از 5 میلیون ریال تا 50 میلیون ریال محکوم خواهد شد.

در این لایحه هم‌‏چنین جزای نقدی از 10 میلیون ریال تا 100 میلیون ریال برای کسی که با انجام اعمالی از قبیل وارد کردن، انتقال دادن، ارسال، پخش، صدمه زدن، پاک کردن، ایجاد وقفه، دستکاری یا تخریب داده‌‏ها یا امواج الکترونیک یا نوری، سیستم‌‏های رایانه‌‏های یا مخابراتی متعلق به دیگری را از کار بیندازد، یا کارکرد آنها را مختل نماید، پیش‌‏بینی شده است.

  • ۸۷/۰۹/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">