ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تعرفه‌های جدید اینترنت برای نجات PAPها

| شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۳۶ ق.ظ | ۰ نظر

اینترنت ثابت در کشور در حال حاضر روزهای سختی را برای بقا در بازار سپری می‌کند. عدم توسعه مناسب شبکه اینترنت ثابت در زمان ورود این تکنولوژی به کشور، انحصار مخابرات و عدم ارائه امکانات مورد نیاز به شرکت‌های اینترنتی برای توسعه شبکه خود و بعد از آن هم برداشته‌شدن انحصار ارائه خدمات نسل سوم و چهارم موبایل، فعالان بازار اینترنت ثابت را بیش از پیش با چالش روبه رو کرده است.

مدیران شرکت‌های اینترنتی بر این باورند تا زمانی که تعرفه‌گذاری مناسبی در بخش اینترنت ثابت اتفاق نیفتد و تعرفه اینترنت موبایل همچنان با قیمتی پایین‌تر از ثابت در اختیار کاربران قرار بگیرد آنها دیگر امیدی برای ماندن در این بازار ندارند. مجموعه این شرایط نیز باعث شده تا وزارت ارتباطات دولت یازدهم برنامه و سیاستگذاری‌های مشخصی برای توسعه اینترنت ثابت کشور در نظر بگیرد.

از جمله این سیاستگذاری‌ها هم تغییر در مدل تعرفه‌گذاری اینترنت ثابت است. شرکت‌های اینترنتی در این مرحله و با توجه به منتشر نشدن مصوبه تغییر مدل تعرفه‌گذاری اینترنت ثابت حاضر به هیچ ابراز نظری در این خصوص نیستند.

با این حال مجید رئیسی، مدیر فنی یکی از شرکت‌های اینترنتی معتقد است که دولت با این مصوبه جدید می‌تواند به رشد استفاده از محتوای ویدئویی بر بستر شبکه اینترنت ثابت کمک کند. وی می‌گوید: «در حال حاضر حجم استفاده از محتوای ویدئویی در حال افزایش قابل توجهی است. به اعتقاد من با این مدل تعرفه‌گذاری کاربران به سمت استفاده از محتویات ویدئویی بر بستر شبکه ملی اطلاعات تشویق خواهند شد. در واقع این هدفی است که این مصوبه دنبال می کند و با اجرای اصولی آن می‌توان انتظار داشت به این هدف برسیم.» او در ادامه می‌افزاید: «از جمله نکات مثبت دیگر این مصوبه بالا بردن کف سرعت اینترنت است. با مصوبه جدید کاربر بدون نگرانی از اتمام حجم اینترنتش می‌تواند ترافیک مصرف کند.»

در مقابل این اظهارنظر اما نظرات متفاوتی هم وجود دارد از جمله اینکه برخی کارشناسان اینترنتی معتقدند مصوبه جدید به نفع اپراتورهای اینترنتی تمام خواهد شد و نه کاربران. در این زمینه امین خسروی، کارشناس اینترنتی می‌گوید: «روشی که وزارت ارتباطات در پی پیاده‌سازی آن است در دنیا برای اینترنت موبایل اعمال می‌شود و نه شبکه اینترنت ثابت. از سوی دیگر تعیین سقف بر عهده اپراتورها گذاشته شده است و مشخص نیست که به صورت واقعی سرعت مورد درخواست کاربر به او تعلق می‌گیرد یا خیر.» این کارشناس اینترنتی تأکید می‌کند که دولت به جای دخالت در تعرفه‌گذاری و تغییر مدل‌ها بهتر است موانع توسعه شبکه اینترنت ثابت را از پیش پای فعالان این بازار برداشته و زمینه را برای ورود سرمایه‌گذاران واقعی برای توسعه این بخش فراهم کند.(منبع:روزنامه ایران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">