ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تعهد تأمین تبلت برای دانش‌آموزان

| چهارشنبه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۰۲:۱۲ ب.ظ | ۰ نظر

جانشین وزیر در طرح هدایت از تهیه و توزیع بیش از ۲۸۰ هزار تبلت بین دانش آموزان خبر داد و گفت: در تفاهم‌نامه با استانداری‌ها یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تبلت تعهد شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید جواد حسینی در نشست شورای فرهنگ عمومی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای این شورا، در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد بابیان این‌که در وضعیت کرونا تمام تلاش جامعه جهانی و آموزش‌وپرورش ایران این بود که گرچه مدارس تعطیل شده‌اند جریان آموزشی تعطیل نشود، اظهار کرد: مهم‌ترین راهکار «آموزش‌های مجازی» بود اما این‌که این آموزش‌ها از چه طریق شکل گیرد و یا با چه امکاناتی برای همه دانش‌آموزان فرصت برابر ایجاد کند، مسئله اصلی بود.

وی بابیان این‌که وزارت آموزش‌وپرورش «شبکه شاد» را باهدف ادامه آموزش‌ها در فضای مجازی ایجاد کرد، گفت: شبکه شاد «مستقل»، «فراگیر»، «رایگان»، «منعطف «و «امن» است که هم‌اکنون در این شبکه ۱۱۵ هزار مدیر، ۷۲۷ هزار معلم و ۱۲ میلیون و شش‌صد هزار دانش‌آموز عضو هستند.

حسینی تصریح کرد: مطمئن‌ترین و کیفی‌ترین نوع آموزش در شبکه شاد ایجاد شد اما متأسفانه ۳۰ درصد از دانش‌آموزان مناطق محروم، حاشیه شهرها و روستاها از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم هستند و طرح هدایت باهدف تأمین این تجهیزات در آموزش‌وپرورش اجرایی شده است.

وی بابیان این‌که آسیب‌های فضای مجازی و استفاده از تجهیزات هوشمند آموزشی توسط دانش‌آموزان یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت آموزش‌وپرورش است، اظهار کرد: اینترنت و فضای مجازی در سه بعد به‌عنوان ابزار، محتوا و عمل ارتباطی آسیب‌زا است و صیانت از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های فضای مجازی ازجمله دغدغه‌های وزارت آموزش‌وپرورش است.

جانشین وزیر در طرح هدایت خاطرنشان کرد: طراحی «نرم‌افزارهای کنترلی ویژه والدین»، طراحی «ده میلیون سیم‌کارت دانش‌آموزی» توسط وزارت ارتباطات و واگذاری آن از اول مهرماه، «تولید تبلت‌های داخلی با سیستم‌عامل دانش‌آموزی» و برگزاری دوره‌های آموزشی سواد رسانه‌ای ویژه دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان ازجمله برنامه‌های اندیشیده شده وزارت آموزش‌وپرورش در حوزه صیانت از آسیب‌های فضای مجازی است.

وی افزود: در عصر کرونا راهبردهای ده‌گانه‌ای از سوی وزیر آموزش‌وپرورش تدوین شد که یکی از آن‌ها «پوشش و انعطاف حداکثری آموزش» بود و یکی از روش‌های اصلی پوشش حداکثری آموزش استفاده از فضای مجازی و شبکه شاد بود.

حسینی بابیان این‌که جوهره اصلی سند تحول بنیادین نیز گسترش عدالت و ارتقای کیفیت آموزش است، عنوان کرد: یکی از ارکان عدالت، «عدالت دیجیتالی» است. در عصر کرونا بین ۳ تا ۵ میلیون دانش‌آموز از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم هستند که این ممکن است موجب گسترش بی‌عدالتی شود و طرح هدایت باهدف تداوم آموزش و پوشش حداکثری در وزارت آموزش‌وپرورش اجرایی شده است.

وی با اشاره به خزانه‌ای و ماتریسی بودن ساختار طرح هدایت، اظهار کرد: «شناسایی دقیق دانش‌آموزان نیازمند» به تفکیک منطقه، مدرسه و جنسیت اولین محور طرح هدایت بود که این کار از طریق شناسایی دانش‌آموزان نیازمند از طریق مدیر و شورای مدرسه و بارگذاری اطلاعات در سامانه طرح هدایت امکان‌پذیر شد.

جانشین وزیر در طرح هدایت، محور دوم طرح هدایت را تأمین منابع ۳ میلیون تبلت دانست و تصریح کرد: تأمین این میزان تجهیزات هوشمند اعتباری بیش از ده‌هزار میلیارد نیاز دارد و منابع دولتی، عمومی، مردمی و خیریه‌ای در این محور به کار گرفته‌شده‌اند.

وی افزود: در تفاهم‌نامه با استانداری‌ها یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تبلت تعهد شده است و مؤسسات عمومی و غیردولتی نیز تأمین یک‌میلیون و ۲۸۰ هزار و ۹۱۵ تبلت را تعهد کرده‌اند.

حسینی ادامه داد: در بودجه سال جاری نیز ۵۰۰ میلیارد اعتبار برای «طرح هدایت» دیده‌شده است که از این طریق نیز ۱۲۵ هزار تبلت تأمین خواهد شد و درمجموع تاکنون تأمین ۲ میلیون ۹۸۰ هزار تبلت بااعتبار ده‌هزار میلیاردی تعهد شده است.

وی بابیان این‌که تاکنون و در قالب «طرح هدایت» ۲۸۰ هزار تبلت تهیه و به دانش‌آموزان نیازمند اهداشده است گفت: محور بعدی طرح هدایت نحوه تأمین تبلت‌ها است که با محوریت شرکت صنایع آموزشی و از طریق همکاری با ۷ شرکت داخلی این تبلت‌ها از طریق تولیدات داخلی و واردات تأمین خواهند شد.

جانشین وزیر در طرح هدایت، افزود: برای تسهیل واردات تبلت، معافیت ۳ درصدی از عوارض گمرکی شرکت‌های واردکننده تبلت برای طرح هدایت در هیأت دولت به تصویب رسیده است و این معافیت کمک شایانی به طرح هدایت کرده است.

وی محور بعدی در «طرح هدایت» را «تبلیغات» دانست و گفت: تبلیغات از طریق رادیو و تلویزیون، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی وزارت و آموزش‌وپرورش استان‌ها، روابط سایر دستگاه‌های اجرایی، شبکه شاد و تبلیغات محیطی در دستور کار قرار دارد و تاکنون با راه‌اندازی پویش‌های مردمی نظیر نذر هوشمند، من حاضرم، طرح حامی هوشمند، جهاد آموزشی، چلچراغ و اولیا خردمند دانش‌آموزان هوشمند بخشی از تجهیزات هوشمند آموزشی تأمین‌شده است.

حسینی محور بعدی در طرح هدایت را «چگونگی توزیع تجهیزات هوشمند آموزشی» دانست و گفت: در واگذاری تبلت‌ها اولویت با دانش‌آموزانی است که در خانواده هیچ وسیله هوشمند آموزشی ندارند و سپس اولویت‌های بعدی با دانش‌آموزان نیازمندی است که امکان آموزش‌های حضوری در مناطق آنان فراهم نیست.

  • ۰۰/۰۳/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">