ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تعویق معامله ۸/۷ میلیارد دلاری فروش مخابرات

| دوشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۸۸، ۰۲:۰۸ ب.ظ | ۰ نظر

عصومه طاهرخانی - دو مقام آگاه در وزارت اقتصاد از قطعی شدن تعویق معامله بلوکی 8/7میلیارد دلاری مخابرات که قرار بود روز چهارشنبه انجام گیرد خبردادند.

این دو منبع آگاه تایید کردند که به دلیل وجود برخی مسائل که ابهامات 6گانه هیات پذیرش عمده‌ترین آن است، بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس حداقل 2هفته به تعویق می‌افتد.

پیش‌تر نیز «دنیای اقتصاد» در گفت‌وگوهای جداگانه با مسوولان وزارت اقتصاد و مسوولان شرکت بورس از احتمال برگزار نشدن معامله بلوکی مخابرات در روز چهارشنبه خبرداده بود. گر چه تماس‌های مکرر با مسوولان سازمان خصوصی‌سازی برای تایید یا تکذیب این خبر به نتیجه‌ای نرسید، ولی تایید دو مقام آگاه، قطعیت تعویق را محرز کرده است.

از سوی دیگر آگهی عرضه بلوک 50درصد به اضافه یک سهم مخابرات هنوز از سوی هیات پذیرش شرکت بورس منتشر نشده و مطابق آیین‌نامه عرضه‌های بلوکی باید 7 روز کاری بعد از انتشار این آگهی، معامله انجام شود. با احتساب این بند قانونی چنانچه امروز هم همه شرایط انجام معامله فراهم باشد، امکان انجام معامله در روز چهارشنبه وجود ندارد و در خوشبینانه‌ترین حالت باید در هفته آینده مزایده برگزار شود.
خصوصی‌سازی:احتمال تعویق هست

تنها اظهارنظر رسمی سازمان خصوصی‌سازی که فروشنده بلوک مخابرات است از طریق خبرگزاری «ایسنا» منتشر شده که به دنبال آن معاون این سازمان از احتمال تعویق عرضه سخن گفته است.

«مهدی عقدایی» گفت: معامله بلوکی شرکت مخابرات که قرار بود در 18 شهریور انجام شود احتمالا به دلیل ارائه نشدن اطلاعات مورد نظر شرکت بورس با تاخیر انجام می‌شود.

وی افزود: هیات پذیرش اوراق بهادار شروط شش گانه‌ای را برای شرکت مخابرات تعیین کرده است که در حال حاضر این شرکت اطلاعات مورد نظر هیات پذیرش را تکمیل نکرده است، بنابراین عرضه بلوکی مخابرات احتمالا به تاخیر می‌افتد.

وی با بیان اینکه اطلاعات مورد نظر شرکت بورس از سوی شرکت مخابرات در حال تکمیل است، اعلام کرد: سازمان خصوصی‌سازی آمادگی لازم برای انجام عرضه بلوکی در زمان مقرر را دارد ولی انجام آن به نظر شرکت بورس بستگی دارد و اگر بورس اطلاعات را تایید کند، قطعا عرضه در 18 شهریور انجام می‌شود در غیر این صورت عرضه بلوکی به تاخیر می‌افتد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه تعداد خریداران بلوک مخابرات از یک نفر بیشتر است، خاطرنشان کرد: در صورتی که شروط شش گانه هیات پذیرش بورس احراز شود و بورس مشکلی نداشته باشد، بلوک 50‌درصدی شرکت مخابرات در 18 شهریور به فروش می‌رسد.
مخابرات: سوالات به ما مربوط نیست

ظاهرا تنها دلیل تعویق عرضه بلوکی مخابرات عدم پاسخگویی مدیران مخابرات به سوالات بورس است.

سوالاتی که مدیرعامل شرکت مخابرات معتقد است بسیاری از آنها کلی است و در حوزه پاسخگویی شرکت نیست و باید از وزارت ارتباطات پیگیری شود.

«صابر فیضی» در جواب سوال خبرنگار ما که پرسید: «چرا هنوز مخابرات جواب سوالات هیات پذیرش بورس را نداده؟ گفت: از 6 سوالی که بورس مطرح کرده، تنها 4 سوال به ما مربوط می‌شد و 2 سوال دیگر را باید خود بورس از سازمان حسابرسی و سازمان تنظیم مقررات رادیویی استعلام می‌کرد.

وی اضافه کرد: ما جواب 4 سوال مربوط به خودمان را برای بورس فرستاده‌ایم ولی بورس‌ها می‌گویند که قانع نشده‌اند و نامه دومی را روز شنبه برای ما فرستاده‌اند.وی ادامه داد: در نامه دوم بورس از ما خواسته شده که علاوه بر دادن توضیحات بیشتر در مورد 4 سوال قبلی، 2سوال دیگر را که مربوط به استعلام خود بورس بود را هم ما انجام دهیم.ما هم در حال گرفتن استعلام‌های مربوط هستیم.

وی پایان وقت دیروز را زمان دریافت استعلام سازمان تنظیم مقررات عنوان کرد و گفت: سازمان حسابرسی هم طی روزهای آینده جواب استعلام ما را می‌دهد و از طرف ما دیگر ابهامی نیست، مگر اینکه بورس سوال دیگری داشته باشد.
بورس: مشکلی نداریم

اما اظهارنظر معاون شرکت بورس در «سنا» به آمادگی کامل این شرکت برای عرضه بلوک مخابرات سخن به میان آورده هم جالب است.چرا که تنها دلیل تعویق عرضه ابهامات مطرح شده از سوی هیات پذیرش شرکت بورس است.

«محمدرضا رستمی» با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی باید اهلیت و صلاحیت خریداران را بررسی و به شرکت بورس اعلام کند، گفت: «سازمان خصوصی سازی تاکنون اهلیت و صلاحیت متقاضیان خرید بلوک سهام مخابرات را به شرکت بورس اعلام نکرده است.»

وی ادامه داد: «بر اساس ماده 9 دستورالعمل پذیرش، سازمان خصوصی‌سازی باید مجوز کتبی هیات پذیرش را دریافت کند که تا کنون این اقدام صورت نگرفته است.»

معاون ناشران شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی پیش از عرضه بلوک سهام مخابرات باید مجوز وزیر امور اقتصادی و دارایی را به عنوان رییس شورای عالی بورس دریافت کند،‌تاکید کرد: «در صورتی که شرکت مخابرات ابهامات موجود را برطرف کرده و سازمان خصوصی‌سازی هم اقدامات لازم را انجام دهد،‌ شرکت بورس اوراق بهادار از آمادگی کامل برای عرضه این بلوک برخوردار است.»
2خریدار کیستند؟

آخرین گمانه‌زنی‌ها برای خریداران احتمالی مخابرات حاکی است که 2خریدار بالقوه پای معامله این شرکت هستند.

منابع آگاه از حضور قطعی کنسرسیومی با رهبری بنیاد تعاون سپاه و یک تعاونی در یزد با نام «پیشگامان کویر یزد» خبر می دهند. پیش‌تر نیز گمانه‌زنی‌هایی از حضور بنیاد تعاون به همراه «مهر اقتصاد ایرانیان»، «شستا» و «ستاد فرمان اجرایی امام» نیز در معامله خبرداده بود.
منتظر پاسخ سازمان حسابرسی هستیم

در حالی که معاون سازمان خصوصی‌سازی از تاخیر معامله بلوکی شرکت مخابرات که قرار بود در 18 شهریورماه انجام شود به دلیل تکمیل نشدن اطلاعات موردنظر هیات پذیرش بورس از سوی شرکت مخابرات خبر داد، مدیر عامل شرکت مخابرات علت این موضوع را تاخیر در ارائه موارد درخواستی از سوی بورس دانست.

صابر فیضی در گفت‌وگو با (ایسنا) اظهار کرد: هیات پذیرش اوراق بهادار شروط شش‌گانه را برای شرکت مخابرات تعیین کرده است که شرکت مخابرات به چهار مورد آن پاسخ داده و دو مورد دیگر باقی مانده است؛ نامه مربوطه 14 شهریورماه یعنی دو روز گذشته از طرف بورس به ما اعلام شد که البته تاریخ نامه برای چهارشنبه هفته گذشته بوده و دیر به دست ما رسیده است.

وی گفت: یکی از دو موردی که بورس برای پاسخ آن از ما درخواست کرده باید از سازمان حسابرسی سوال شود و پاسخ مورد دیگر را باید از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات دریافت می‌کردیم.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران ادامه داد: موردی که از سازمان تنظیم مقررات سوال کرده بودیم آماده شده و قرار است امروز به بورس ارائه دهیم و مورد دیگر را که پاسخش باید از سازمان حسابرسی دریافت شود، روز گذشته (15 شهریورماه) از این سازمان سوال شده و هر زمانی که سازمان حسابرسی آن را اعلام کند سریعا به بورس ارائه خواهیم کرد.

  • ۸۸/۰۶/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">