ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تعیین تکلیف بلوک سرنوشت ساز مخابرات در بورس

| سه شنبه, ۱ بهمن ۱۳۸۷، ۰۱:۱۸ ب.ظ | ۰ نظر

هیأت عالى واگذارى در جلسه اى روز گذشته در خصوص میزان و قیمت واگذارى بلوک شرکت مخابرات تصمیم گیرى کرد.

از روز ۱۹ مرداد که ۵ درصد سهام شرکت مخابرات در بورس با قیمت ۱۵۰ تومانکشف قیمت شد هر روز بحث عرضه بلوک این شرکت با قیمت هاى متفاوت مطرح بود به طورى که همین مسئله به رشد بى پشتوانه این شرکت دامن زد و سهام این شرکت قیمت بالاى ۲۱۰ تومان را هم دید، اما وقتى سرمایه گذاران دیدند ،خبرى از عرضه بلوکى مخابرات نیست و سهام این شرکت به بازدهى ۴۰درصدى رسیده شروع به خارج شدن از سهام این شرکت کردند، به نحوى که این شرکت روند نزولى شدید را پیش گرفت و با کاهش شدید قیمت رو به رو شد.

اما به لطف برگزارى مجمع سالانه و حمایت یک سرمایه گذار جدید - سرمایه گذارى مهر ایرانیان- توانست از گرداب شدید کاهش قیمت فرار کند.

با بسته شدن نماد این شرکت و برگزاراى مجمع پر هیاهو دامنه شایعات و ابهامات در خصوص سهام این شرکت افزایش یافت این جریانات که مصادف شده بود با حرکت نزولى شاخص، اکثر سرمایه گذاران بازار سهام دیگر هیچ شانسى براى پذیرایى از بلوک سهام مخابرات قائل نبودند.

اما از گوشه و کنار خبر رایزنى هاى سرمایه گذاران خارجى و داخلى براى خرید سهام این شرکت شنیده مى شد به نحوى که گروهى از سرمایه گذاران اندونزیایى با محوریت تأمین سرمایه امین و اتصالات -مدیران این شرکت حتى جلسه اى با مدیران فعلى شرکت مخابرات هم برگزار کردند- سرمایه گذاران داخلى همچون سرمایه گذارى مهر ایرانیان و ایران نوکیا که بخشى از سهام عرضه شده در بازار را هم جمع آورى کرده بودند در حال تجهیز سرمایه و رایزنى براى خرید این بلوک که نقش تعیین کننده اى در آینده سهام این شرکت و حتى بازار سرمایه خواهد داشت، هستند.
جلسه مهم عصر دوشنبه

غلامرضا حیدرى کرد زنگنه، معاون وزیر اقتصاد و یکى از اعضاى هیأت عالى واگذارى در خصوص این جلسه به خبرنگار «ایران» گفت: در این جلسه در خصوص میزان واگذارى و نوع بلوک واگر فرصت باشد قیمت اولیه و زمان عرضه تصمیم گیرى خواهد شد.

وى ادامه داد: براى عرضه بلوک مخابرات دو سناریو مطرح است، یکى بلوک ۵۰ درصدى این شرکت را با توجه به درخواست خریداران خارجى و داخلى عرضه شود یکى هم ۲بلوک ۲۰و ۲۳ درصدى به صورت مجزا در بازار عرضه شود.

وى سخنانش را از سرگرفت و افزود: تاکنون متقاضیان زیادى براى خرید این بلوک ها با سازمان خصوصى سازى وارد مذاکره شدند و براى خرید این سهام اعلام آمادگى کردند، اما به آنها گفتیم که باید در روز عرضه بلوک و در رقابت برنده شوند تا بتوانند بلوک ها را تملک کنند.

کرد زنگنه در خصوص هویت خریداران توضیح داد: هم خریداران خارجى و هم خریداران داخلى و هم ترکیبى از این دو در زمره خریداران این بلوک ها هستند.وى در پایان گفت و گویش تأکید کرد که این بلوک به طور حتم تا پایان سال روى تابلوى بورس خواهد رفت.
بلوک سرنوشت ساز

داریوش نعمت الهى از کارشناسان بازار سرمایه هم در خصوص تأثیر گذارى عرضه این بلوک بر جو روانى بازار گفت: مخابرات به عنوان پرچمدار بازار سهام خودش را معرفى کرده و با توجه به این که قیمت سهام شرکت هاى معدنى افت شدید پیدا کرده بازگشایى سهام این شرکت در قیمت بالاتر مى تواند شرایط رکود را به حد بسیار زیادى از بین ببرد و رونق را به بازار سهام برگرداند.

وى اضافه کرد: خبرقطعى عرضه این بلوک قبل از بازگشایى نماد مخابرات تأثیر مثبتى بر سهام این شرکت خواهد گذاشت و مى تواند ورق را در بازار به نفع سرمایه گذاران برگرداند.
مخابرات درانتظار استفساریه مجلس

درهمین خصوص امیرحمزه مالمیر، رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسى سازمان بورس به ایسناگفت : با گذشت دو ماه از برگزارى مجمع شرکت مخابرات، بازگشت مجدد شرکت مخابرات به بورس همچنان در گرو ابلاغ کتبى استفساریه دولت قرار دارد.وى گفت: در حال حاضر مهمترین علت تأخیر در بازگشایى نماد مخابرات موضوع استفساریه دولت است که اخبار غیر رسمى و شفاهى حاکى از آن است که استفساریه تصویب شده است اما تاکنون به صورت کتبى به شرکت مخابرات و سازمان بورس ابلاغ نشده است.

وى افزود: علاوه بر ابلاغ استفساریه دولت پیش بینى عملکرد واقعى ۶ ماهه و ۹ ماهه شرکت مخابرات باید ارائه شود که طبق گفته مسئولان شرکت مخابرات صورت هاى مالى ۶ ماهه حسابرسى شده و آماده ارائه است که تاکنون به سازمان بورس ارائه نشده است. وى خاطرنشان کرد: علاوه بر این طبق قانون باید گزارش ۹ ماهه شرکت نیز ارائه شود و شرکت دو روز فرصت دارد تا گزارش ۹ ماهه خود را ارائه کند ولى مشکلى از جهت ارائه گزارش شش و ۹ ماهه وجود ندارد و زمانى که استفساریه ارائه شود بلافاصله نماد شرکت بازگشایى خواهد شد.

وى با اشاره به اینکه تاریخ دقیقى از زمان بازگشایى نماد شرکت مخابرات نمى توان اعلام کرد گفت: سازمان بورس به دلیل صلاح سهامداران جزء پیگیرى هاى لازم را انجام مى دهد تا نماد شرکت مخابرات هر چه زودتر بازگشایى شود .
بلوک ۵۱ درصدى مخابرات ارزشگذارى شد
در حالى که این روز ها بحث واگذارى بلوک مخابرات به طورى جدى مطرح است، مدیرعامل تأمین سرمایه امین، از ارزشگذارى بلوک ۵۱ درصدى این شرکت خبر داد.

ارزشگذارى سهام شرکت ها قبل از عرضه هاى عمده و یا عرضه اولیه، یکى از مهم ترین چالش هاى بورس به حساب مى آید. چرا که پس از نوسان قیمت سهم پس از فروش و کشف قیمت همیشه زمزمه هایى مبنى بر گران یا ارزان فروشى سهام شرکت ها مطرح مى شود.

در اکثر بورس هاى بین المللى ارزشگذارى سهام شرکت ها علاوه بر قانون عرضه و تقاضا در بازار، توسط مشاوران پذیرش یا بانک هاى سرمایه گذارى انجام مى شود، نهادى که سال ها بورس تهران از نداشتن آن رنج مى برد.

پس از این که اخبارى مبنى حضور ۷ نهاد جدید در راستاى اصل ۴۴ در اقتصاد ایران مطرح شد، بحث فعال سازى بانک هاى سرمایه گذارى هم جدى شد.

این بانک ها در ایران در نام شرکت هاى تأمین سرمایه فعال شدند و شوراى بورس تاکنون ۳ مجوز براى فعالیت صادر کرده است و تأمین سرمایه امین و نوین با ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه فعالیت خود را آغاز کردند و تأمین سرمایه سایپا هم به تازگى مجوز فعالیت گرفته است.

محمد آرام بنیار، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امین درخصوص چالش هاى قیمت گذارى سهام در ایران گفت: ارزشگذارى حرفه اى مشکل اساسى بورس تهران است و اکثر ارزشگذارى ها براساس قیمت روز سهام شرکت ها تعیین مى شود، اما پس از برگزارى نخستین مجمع نوسان قیمت شدیدى پیدا مى کند و این نشان از کشف اصولى قیمت ها دارد.

وى اضافه کرد: اطلاعات شرکت ها باید در سه بخش فناورى، حقوقى و مالى راستى آزمایى شود تا بروز مشکلات احتمالى به حداقل برسد.

آرام بنیار گفته هایش را از سر گرفت و توضیح داد: سازمان بورس باید ضوابطى تعیین کند که شرکت در هنگام درج در کنار اطلاعات درج امید نامه واقعى با اظهارنظر مشاور پذیرش و تحلیل و قیمت را ارائه کند. همچنین براى معاملات بلوکى و ادغام احتمالى شرکت ها ضوابط ویژه اى تعیین شود.

به گفته وى، در ارزشگذارى باید توانایى قدرت خلق پول شرکت را براى ۱۰ سال آینده بررسى و با توجه به اطلاعات ۱۰ سال گذشته تعیین کرد.

مدیرعامل تأمین سرمایه امین از ارزشگذارى بلوک ۵۱ درصدى مخابرات در بورس خبر داد و یادآور شد: این اطلاعات براى چند کنسرسیوم داخلى و خارجى که متقاضى تملک این بلوک هستند و تاکنون خریدارانى از کشورهاى اندونزى، امارات، مالزى و حتى کویت در تلاش براى خرید این سهام هستند ارسال شده است.

وى در تکمیل گفته هایش افزود: البته هر کدام از خریداران خارجى که مى خواهند سهام مدیریتى بخرند، باید با یک شریک ایرانى شریک شوند.آرام در پایان با بیان این که هنوز سازمان خصوصى سازى قرارداد ارزشگذارى و تعهد پذیره نویسى سهام این شرکت اصل چهل و چهارى را به دلیل امضا نشدن دستورالعمل مربوط توسط وزیر اقتصاد با تأمین سرمایه امین منعقد نکرده گفت: فرایند ارزشگذارى بانک ملت شروع شده و در صورت ارائه اطلاعات ظرف ۲۰ روز به پایان مى رسد.
فروش 50 درصد سهام شرکت مخابرات تا پایان سال

درهمین حال مدیر عامل شرکت مخابرات ایران از فروش 50 درصد از سهام شرکت دولتی مخابرات ایران تا قبل از پایان سال 87 خبر داد.

به گزارش فارس به نقل از سلولار نیوز صابر فیضی در گفت و گو با Dow Jones Newswires تاکید کرد: خارجیان علاقمند تنها می توانند 35 درصد سهام را خریداری کنند و بدین منظور باید با شرکت های داخلی همکاری کنند.

به گفته وی عرضه سهام شرکت مخابرات ایران در بازار بورس از جمله مهم ترین اقدامات دولت برای خصوصی سازی محسوب می شود و این سهام با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است.

در این گزارش برنده شدن اپراتور اتصالات به عنوان سومین اپراتور تلفن همراه ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است.
گزارش عملکرد مخابرات هفته آینده نهایی می‌شود

قائم مقام سازمان حسابرسی نیز گفت : پیش نویس گزارش عملکرد 6 ماهه اول شرکت مخابرات تهیه شده و یکی دو روز دیگر به گزارش نهایی حسابرسی به مراجع قانونی ارایه می شود.

اکبر سهیلی‌پور در گفت و گو با فارس در خصوص آخرین وضعیت بررسی گزارش عملکرد 6ماهه اول شرکت مخابرات توسط سازمان حسابرسی اظهار داشت: بررسی ها بر روی تمام شرکت‌های مخابراتی استانی به اتمام رسیده و اخیرا" پیش نویس گزارش عملکرد 6 ماهه اول شرکت مخابرات تهیه و به شرکت مخابرات ارسال شد.

وی ادامه داد: گزارش نهایی عملکرد 6 ماهه اول شرکت مخابرات نیز ظرف یکی دو روز دیگر به مراجع قانونی ارایه می شود و از نظر سازمان حسابرسی این گزارش نهایی است.

وی در خصوص دلیل طولانی شدن بررسی این گزارش مخابرات گفت: چون سال جاری اولین سالی بود که شرکت مخابرات از حالت دولتی خارج و دارای پروانه بهره‌برداری شده بود، لذا بررسی‌ صورت‌های مالی و اثر پروانه بهره برداری در سودآوری این شرکت به طول انجامید اما در سال آینده مشکلی نخواهد بود.

این گزارش از جمله الزامات بازگشایی مجدد نماد مخابرات در بورس است که از 25 آبان ماه برای برگزاری مجمع سالیانه متوقف شده است.

  • ۸۷/۱۱/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">