ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تقسیم شبکه مخابرات خطای بزرگی است

| جمعه, ۷ مهر ۱۳۸۵، ۰۲:۴۵ ب.ظ | ۰ نظر

یک کارشناسان مخابراتی تاکید کرد: براساس سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی «شبکه های مادر مخابراتی» قابل واگذاری به بخش خصوصی نیستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از ابلاغ بند " ج " اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری که در آن بخش مخابرات « شبکه های مادر مخابراتی ، امور واگذاری فرکانس » قابل واگذاری به بخش خصوصی نخواهند بود، برخی از کارشناسان مخابراتی با تاکید بر لزوم حضور گسترده و پرنگ بخش خصوصی کشور در عرصه‌های مخابراتی کشور متقدند که «شبکه های مادر مخابراتی» ، ابزار توانمند دولت بر بخش مخابرات به منظور حاکمیت دولت بر این بخش ، سیاستگذاری، هدایت و نظارت بر بخش مخابرات است.
در صورتیکه به هر دلیل «شبکه های مخابراتی» در اختیار دولت قابلیت «شبکه های مادر مخابراتی» را نداشته باشند ، از تحقق حاکمیت دولت بر بخش مخابرات جلوگیری بعمل آمده ، که این موضوع تخطی از سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی خواهد بود.
یک مقام آگاه در تحلیل اظهارات یکی از مسوولین وزارت ارتباطات مبنی بر اینکه« شبکه‌هایی چون سیار، ثابت و یا دیتا دارای چندین لایه هستند. که در این بین تنها لایه دسترس قابل واگذاری خواهد بود»، به فارس اظهار داشت: از دید فنی شبکه مجموعه ای از تجهیزات گوناگون به منظور تحقق هدفی خاص است. بدین ترتیب در بخش مخابرات مجموعه ای از تجهیزات گوناگون تامین کننده هدفی همچون ارائه خدمات مخابراتی سیار، ثابت و دیتا است.
وی ادامه داد: جداسازی اجزای یک شبکه به چندین لایه مانند هسته، واسط و دسترس یا خدماتی از سوی مسوولان وزارت ارتباطات و عنوان این مطلب که زیرساختها دولتی باقی خواهند ماند خطای فنی بزرگی است. چراکه زیرساخت فقط خود یکی از شبکه ها است .
این مقام آگاه گفت: شرکتهایی مانند مخابرات، برق و امثال آن شرکتهای خدماتی هستند که ارائه دهنده خدمات خاصی است. بنابراین شبکه های مادر مخــابراتی ، شبکه های اصلی هستند که وظیفه ارائه خدمات مخابراتی در حوزه های ثابت ، سیار ، دیتا را برعهده دارند که از هرگونه واگذاری آنها به بخش خصوصی ، دولت در راستای حاکمیت ، سیاستگذاری ، هدایت و نظارت بربخش مخابرات منع شده است.
وی اضافه کرد: در صورت وجود نگاه کاملاً کارشناسی و به دور از هرگونه منفعت طلبی، دولت به منظور تحقق حاکمیتش بر بخش مخابرات بایستی از شبکه های مادر مخابراتی ، سیار ، دیتا ، ثابت و همچنین زیرساخت در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در بند " ج " سیاستهای کلی برخوردار باشد.
این مقام آگاه اظهارداشت: در بخش ارائه خدمات ثابت با توجه به مناطق هشت گانه مخابرات کشور، شبکه های مخابراتی استانهای تهران ، اصفهان ، فارس، همدان، اهواز ، خراسان رضوی، خوزستان ،آذربایجان شرقی به عنوان شبکه های مادر مخابراتی از منظر شبکه های مخابراتی ثابت هستند و در بخش ارائه خدمات سیار بدلیل وجود فقط یک شبکه دولتی در بخش شبکه تلفن همراه، شبکه مخابراتی شرکت ارتباطات سیار به عنوان شبکه مادر مخابراتی از منظر شبکه های مخابراتی همراه است.
وی گفت: در بخش ارائه خدمات دیتا نیز بدلیل وجود فقط یک شبکه دولتی در بخش شبکه دیتا، شبکه مخابراتی شرکت فنآوری اطلاعات به عنوان شبکه مادر مخابراتی از منظر شبکه های مخابراتی دیتا می باشد و در بخش شبکه زیرساخت مخابراتی شرکت ارتباطات زیرساخت ، شبکه مادر مخابراتی از منظر زیرساخت است.
این کارشناس مخابراتی با اشاره به اینکه فنآوری اطلاعات فقط یکی از کاربردهای بخش مخابرات است، افزود: امروزه کاربردهای بسیار متنوع بخش مخابرات بر همگان مشخص است.کاربردهایی چون صوت و صدها کاربرد دیگر که در آینده از بخش مخابرات حادث می شود.بخش مخابرات با مجموعه پتانسیل‌های موجودش همواره به عنوان نقطه توسعه و مورد توجه ویژه مسئولان ارشد هر کشور است. وی افزود: حساسیت های خاص این بخش و اثرگذاری مستقیم آن بر تمامی بخش های موجود در کشور باعث شده است، بخش مخابرات از اقدامات یک سویه، سلیقه‌ای و یا تعلق آن به گروه یا حزب خاصی کاملاً دور بماند. مخابرات و اقتصاد، مخابرات و امنیت، مخابرات و اجتماع و غیره واژه های تنیده بهم هستند، که به هیچ عنوان قابل جداسازی نیستند.
جداسازی هر کاربرد و ایجاد سازمانی مستقل و خارج از مجموعه مخابراتی و یا وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات ، ایجاد مدیریتهای موازی کرده و باعث تاثیر گذاری مستقیم بر بخش مخابرات و در نهایت بر تمامی بخشها اعم از امنیتی ، اقتصادی ، اجتماعی و... خواهد بود.
این مقام آگاه توضیح داد: ظاهراً درسازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، ساختاری با عنوان معاونت فناوری اطلاعات در حال شکل گیری است ،و این در حالی است که جایگاه فناوری اطلاعات هم اکنون در دفتر بخشی ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد ، جایی که بخش مخابرات نیز در همان دفتر ، مورد برنامه ریزی قرار می گیرد وبه مجموعه بصورت کاملاً یکپارچه وکامل می نگرد.
وی گفت: این اقدام که تبعات بسیاری را بدنبال خواهد داشت باعث تضعیف بخش ارتباطات و فنآوری اطلاعات و در نهایت باعث تضعیف بخش مخابرات و مهیا نمودن ایجاد مدیریتهای موازی دیگر و در نهایت کاهش شدید سرعت توسعه بخش مخابرات می شود. لازم به یادآوری است در سازمان جهانی مخابرات itu یک قسمت به عنوان IT یا فنآوری اطلاعات وجود دارد بنابراین در جهان نیز تدوین دستورالعملها و غیره در خصوص فناوری اطلاعات در سازمان جهانی مخابرات مورد بررسی قرار می گیرد. وبرای فنآوری اطلاعات سازمان مستقلی درنظر گرفته نشده است.
گزارش فارس حاکی است: طبق بند " ج " سیاستهای کلی اصل 44 واگذاری 80 درصد از سهام بنگاه‌های دولتی مشمول صدر اصل 44 به بخش‌های خصوصی شرکت‌های تعاونی سهامی عام و بنگاه‌های عمومی غیر دولتی است.
براساس این بند بنگاه‌های پستی و مخابراتی به استثنای شبکه‌های مادر مخابراتی، امور واگذاری فرکانس و شبکه‌های اصلی تجزیه و مبادلات و مدیریت توزیع خدمات پایه پستی در حوزه مخابرات و پست واگذار خواهند شد.

  • ۸۵/۰۷/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">