ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تقلب‌ها و ترفندهای موبایل فروشان

| چهارشنبه, ۹ فروردين ۱۴۰۲، ۰۵:۳۱ ب.ظ | ۰ نظر

سمیه دهقان زاده - فروش و تعمیر موبایل‌های هوشمند دنیایی دارد بس بزرگ و پیچیده، کلی راه برای پیچاندن مشتری ها و خرج اضافه روی دست مشتری گذاشتن وجود دارد که مو لای درزش نمی‌رود،

ولی در همین صنف آدم‌های زیادی هستند که در هیاهوی کرونا و موبایل لازم شدن مردم و افزایش قیمت ساعتی تلفن همراه، هر روز با خدا معامله می‌کنند و سود کمتر و خیر زیادتر را به زندگی‌شان جاری می‌شود.

از آن موقع که تلفن همراه هوشمند به بازار آمد و اینترنت همراه هم با همه کم و کاستی پر چالش تشریف فرما شد، زمزمه‌های تغییر کاربری موبایل از تماس صوتی و پیامک به گوش رسید. خیلی‌ها دلشان نمی‌خواست ازگوشی‌های ساده ای مثل نوکیا یازده دو صفر و ته تهش سیستم عامل جاوا دست بکشند، ولی خب چه می‌شود کرد اندروید و به موازاتش سیستم عامل آی او اس (مخصوص گوشی های آیفون) آمده که دهکده جهانی، هر چه زودتر پا بگیرد و دنیای ارتباطات رنگ و رویی دیگر.

 کشور ما هم وارد این عرصه شد، ساعت و نقشه کاغذی، کتاب‌ها، قطب نما، قبله نما، دفترچه یادداشت، دوربین فیلمبرداری و دوربین عکاسی، تقویم، نامه کاغذی، رادیو، ضبط صوت، دستگاه پخش فیلم، اسکن، بانک داری دستی، ماشین حساب، چراغ قوه و... همه در جعبه جادو جمع شدند. دست هر کسی یک تلفن همراه بود که اینترنتش را که روشن می‌کردید، انواع تماس تصویری وصوتی هم جور می‌شد و مجموعه خدمات این هوشمند جان کامل‌.
البته خیلی‌ها هنوز راه‌های سنتی را دوست داشتند و تلفن های هوشمند را وقت تلف کردن در شبکه‌های اجتماعی می‌‌دانستند اما همین که هیایوی کرونا به  پا شد. همه چیز غیرحضوری شد، کلاس‌ها آنلاین و کوچک و بزرگ و مرد و زن، موبایل لازم شدند و در این میان موبایل فروش‌ها و تعمیرکارهای موبایل و تبلت بازارشان حسابی گرفت.

این روزها که سه سالی از همه گیری کرونا می‌گذرد، موبایل هوشمند داشتن از واجبات است و پیدا کردن گوشی درست و درمان و به قیمت و جاندار از آن هم واجب‌تر و صد البته پیدا کردن آدم امن و کاردرست و متخصص برای خرید یا تعمیر موبایل از همه واجب‌تر، آخر غریبه که نیستید این کار راه انداز جمع و جور، خوب گران تمام می‌شود برای تک تک‌مان.
پس خان اول و دوم که انتخاب موبایل مناسب و جمع کردن پول برای خریدش که تمام شد، باید بگردید دنبال آدم حلال خور و خدا ترس در این صنف‌. آخر در صنف موبایلی‌ها راه های پیچاندن و دو لا پهنا حساب کردن با مشتری‌ها کم نیست که حتی می‌توان گفت زیاد است.

مثلا وارد پاساژ موبایل علاالدین یا پاساژ چارسو که شوید، کلی مغازه از برندهای مشهور تا کمترشناخته شده پیش چشمتان رژه می‌روند، آنقدر خوش آب رنگ اند که آدم دلش می‌خواهد هر کدامشان را دست گرمی هم شده امتحانی بکند.

 از گلس لایه لایه تا مادام العمرهای میلیونی
«لیلا ایرانی» که بعد از دو بار تعویض ال سی دی گوشی‌اش، مجبور شده موبایل جدید بخرد می‌گوید: وقتی با چند نفری مشورت کردم و با دوستم رفتم که بالاخره طلسم این موبایل همیشه مشکل دار را بشکنم، یک گوشی از برند معروفی انتخاب کردم. همه نمایندگی‌های رسمی اش در پاساژ چارسو قیمت ثابتی را گفتند، بالاخره یک مغازه را انتخاب کردیم برای خرید، ولی وقتی حرف لوازم جانبی‌اش پیش آمد، قیمتش هی گران و گران تر شد، آقای فروشنده می‌گفت از گلس صد و پنجاه هزار تومان داریم تا هفتصد و پنجاه هزار تومان. اگر هفتصد و‌پنجاه هزار تومانی اش را بخرید مادام العمر برایتان تعویضش می‌کنیم، فقط فرانشیزش را کم می‌کنیم و بقیه اش رایگان است.
قاب‌هایشان هم دو برابر قیمت مدل مشابه اش در فروشگاه‌های آنلاین بود. تازه این قصه یک موبایل میان‌رده خوب و نو است که لوازم جانبی برای محافظت لازم داشت و بس.

گلس برای خودش داستانی دارد در دنیای موبایل، مثلا ممکن است بروید موبایل بخرید و حس نو بودن و محافظت از آن باعث شود دلتان بخواد، گلس خوب روی ال سی دی گوشی تان باشد. بعضی از فروشنده‌ها، مثلا قیمت می‌دهند گلس خوبی است و فقط 60 هزار تومان، شما می‌بینبد اینکه پولی نیست، قبول می‌کنید، بعد که تمام شد از شما 600 هزار تومان می‌خواهند و می‌گویند این گلس‌ها لایه لایه است ما 10 تا لایه برایتان چسباندیم و قیمتش همانی می‌شود که گفتیم» این‌ها را آقای حسینی که سال‌هاست در کار خرید و فروش موبایل است می‌گوید.

حلال خوری در دنیای بخور بخور ارتباطات موبایلی 

به راستی، حلال خوری آن هم در این دوره زمانه و برای شغل‌هایی که آدم‌های کمتری از آن سررشته دارند و آدم‌های بیشتری به آن احتیاج دارند، کار اصلا آسانی نیست.

آقای حسینی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «متاسفانه در کنار کلی آدم درست و حسابی و نان حلال خور در صنف ما آدم‌هایی هستند که از ناآگاهی یک سری مشتری‌، پول به جیب می‌زنند، مثلا عده‌ای  تا چند وقت قبل برای خدمات نرم‌افزاری و نصب نرم افزارهای پیش فرض گوشی هم پول می‌گرفتند یا برای ساختن اپل آی دی (مخصوص گوشی‌های آیفون) با چرب زبانی و آسمان و ریسمان بستن، پول‌های گزاف می‌گرفتند. 

بعضی وقت‌ها هم موبایل تعمیری را جای موبایل نو، به مشتری غالب می‌کنند، در دنیا مرسوم است موبایل‌ها اگر در یک بازه زمانی خاص دچار مشکل شوند و دیگر کار نکنند آن را به شرکت سازنده اش مرجوع می‌کنند و یک گوشی نو، به مشتری می‌دهند. موبایل مشکل دار شده را هم تعمیر می‌کنند و به اصطلاح موبایل رفرش را با قیمت پایین تر می‌فروشند، اما بعضی از افرادی که در کار موبایل هستند این گوشی‌های تعمیری را جای موبایل نو، به مشتری می‌دهند و پول یک گوشی نو هم از او می‌گیرند.»

با خدا معامله می‌کنیم، خودش هوایمان را دارد

اگر شما هم مثل ما وا رفته‌اید از این همه دوز و کلک، شما را به شنیدن قسمت پایانی این بلدراه دنیای موبایل‌ها دعوت می‌کنم، او می‌گوید: «همه این‌ها را که گفتم یک طرف سکه است، آدم‌های درست و حسابی و حلال خور هم در صنف ما کم نیستند، یادم می‌آید آن وقت که اوج کرونا بود و همه پدر مادرها باید برای بچه‌هایشان موبایل می خریدند تا کلاس‌های آنلاین شرکت کنند، خیلی از همکارها، آنچنان با دقت به مشتری‌ها مشاوره می دادند که بهترین موبایل را با مناسب‌ترین قیمت بخرند که سابقه نداشت. یا موبایل‌های حد صفر یا کارکرده تر و تمیز را نگه می داشتند برای کسانی که می‌دانستند خیلی پول در بساط ندارند تا آن پدر و مادرها شرمنده بچه‌هایشان نشوند و بتوانند با پول کمتر هم شده، یک موبایل کار راه انداز به بچه هایشان بدهند و بچه ها هم از درس و مشق نیفتند.

هرکسی هم در که به همکارهای خوبمان نصیحت می کرد شما سودت را بکن، چه کاری است این همه وقت می‌‌گذاری سود خاصی هم نمی‌کنی، جواب می دادند، ما به آن بالا سری معامله می‌کنیم، خودش هوایمان را دارد.»

به فرموده پیامبر مهربانی «اگر خواستی دعای تو مستجاب شود، کسب خود را پاک و حلال کن». 
و این مدل آدم‌هایی که ذکر خیرشان بود، نه تنها کسب روزی حلال می‌کنند، انگار کن کوک چهارمی هم می‌زنند برای بهتر شدن حال و روز بندگان خدا، پس بی شک خدا هم هوایشان را دارند و به مالشان برکت می‌دهد و صدایشان زودتر به عرش خدا می‌رسد.

«ال سی دی» های داستان‌دار و پول‌هایی که به جیب می‌زنند

بیایید از خرید و فروش، به دنیای تعمیر و درست کردن موبایل برویم. دنیایی که بعد از افزایش قیمت تلفن همراه، بیش از پیش بر و بیا دارد و طرفدار. 

«حسین» آقا، جوانی است سی و چند ساله که چشم باز کرده دست به آچار بوده و خیلی زود صنف موبایل و تعمیرات را برای کسب روزی انتخاب کرده و حالا سال‌هاست در این صنف مشغول است و کلی حرف دارد از چم و خم تعمیر یک موبایل هوشمند.

او می‌گوید: یک وقتی کسی می‌آید  در مغازه ما، موبایلش تصویر ندارد. ما تعمیرکارها در مرحله اول وقتی حتی جای شکستگی هم روی گوشی نیست به او می گوییم احتمال 90 درصد مشکل ال سی دی گوشی‌ات است، ولی وقتی گوشی را باز می کنیم، می‌بینیم سوکت ال سی دی  از روی بُرد در آمده. فقط آن را، جا می زنیم. گوشی درست می‌شود و تصویر بر می‌گردد.

اگر تعمیرکار درست و حسابی باشد، فقط هزینه همان تعمیر جزئی را می‌گیرد، ولی متاسفانه خیلی‌ها به مشتری می‌گویند ال سی دی  گوشی‌ات را عوض کردیم (ممکن است قیمت ال سی دی نو، یک تا سه میلیون باشد) آنها مشکل سوکت گوشی را حل می‌کنند و پول تعویض یک ال سی دی را از مشتری بنده خدا می‌گیرند.

ایرادهایی که روی گوشی می‌گذارند و از زندگی‌شان سر در می‌آورد

حسین آقا ادامه می‌دهد:« بعضی وقت‌ها هم موبایلی را می‌آوردند که مشکل شارژ دارد، قاعدتا مشکل از سوکت، برد رابط است یا از فلت است که باز آن هم سوکت فلت دارد و امکان دارد سوکتش شل شده باشد یا ایراد در مسیر شارژش باشد، بعد اگر تعمیرکار منصف و دست پاک‌ نباشد یک سوکت شارژ عوض می کند یا فلتی که برای مسیر شارژ است را جا می‌زند و به مشتری می‌گوید من آیسی شارژش را عوض کردم و هزینه خیلی بیشتری از صاحب موبایل می گیرد.
 در هر نوع تعمیری، از ماشین گرفته تا لوازم خانگی و موبایل می‌شود دست برد و یک هزینه اضافه و بیشتر روی دست صاحب مال گذاشت و چقدر ناراحت کننده است که آدم مالش را به حرام آلوده کند، ولی چه می‌شود کرد بعضی از آدم‌ها هستند که این حرف‌ها برایشان خنده‌دار است و هر چقدر هم بلا و مصیبت از جاهای دیگر سرشان می‌آید، متوجه نمی‌شوند تاثیر مال حرامی است که خودشان دستی دستی، قاطی مال حلالشان کرده‌اند.

وی در ادامه می‌گوید:« خیلی وقت‌ها یک گوشی می‌آورند که روشن نمی شود. امکان دارد مشکل از آی سی شارژ یا آی سی تغذیه  باشد یا فقط کلید پاور مشکل داشته باشد که هر کدام این ها هزینه‌های بسیار متفاوتی از هم دارند و تعمیرکار می‌تواند مشکل جزئی را رفع کند و ایراد بزرگتری روی گوشی بگذارد و پول بیشتری بگیرد.

یا پیش می آید گوشی مدام ری استارت می شود به احتمال زیاد کلید پاور موبایل حالت آب خوردگی پیدا کرده که اتصالی کرده، خیلی‌ها تا  یک گوشی با این مشکل را پیش شان می برند، فقط پاور را عوض نمی‌کنند می‌گویند باید گوشی ات یکی دو روز بماند و این مقدار هم هزینه اش است و اینطوری گوش مشتری را می‌برند.

دست پاک‌های دنیای گوشی‌ها

حسین آقا که صبحتش گل انداخته ادامه می‌دهد:« بعضی وقت‌ها هم  ال سی دی گوشی، کار می‌کند و تصویر دارد، اصطلاحا می‌گویند گلس ال سی دی شکسته، خیلی از تعمیرکارها می‌گویند ال سی دی اش شکسته و باید تعویض شود  در صورتی که همان ال سی دی قابل تعمیر است و گلس می خورد و تقریبا یک دهم ال سی دی هزینه دارد.  خیلی جاها بدون اینکه کسی متوجه شود می توان وجدان را زیر پا گذاشت و برای انجام یک تعمیر، چند برابر پول گرفت.

ولی تا دلتان بخواهد آدم درستکار هم داریم در همین صنف موبایل و تعمیرات.خیلی جاها می توان با وجدان کار کرد و پولی که در می آوری کمتر ولی حلال باشد.
 مثلا ما بین خودمان چیزی باب کردیم که مشتری صفر تا صد تعمیر را ببیند. حالا چطور. این طوری که ما باجه شیشه‌ای در مغازه می‌زنیم که مشتری به همه کارهایی که روی موبایلش می کنیم دید داشته باشد، بعضی‌ها هم از لوپ تعمیرات موبایل استفاده می‌کنند، آن را به یک نمایشگر بزرگتر وصل می‌کنند و هر کاری که روی موبایل انجام می دهند دقیق و شفاف روی نمایشگر دیده می‌شود و مشتری هم با خیال راحت موبایل گرانقیمتش را به دست تعمیرکار می‌دهد. این کار هم تبلیغ کارش است هم یک نوع راستی آزمایی. هم دیگر مو لای درز حرف‌های تعمیرکار نمی رود.

« یادم می‌آید، خانمی با یک موبایل که مدام خاموش می شد آمده بود پیش یکی از همکارها، به‌این بنده خدا گفته بودند باطری موبایلش خراب شده و باید عوضش کند، آن خانم دستش تنگ بود و موبایل لازم. بعد همکار ما متوجه شد که فقط پشت گوشی شل شده و باطری از جایش در می آید، با یک نوار چسب در را محکم کرد، وقتی مشتری با حالت نگران آمده بود موبایل را بگیرد، همکارمان لبخند زده بود و گفته بود خرجش یک تکه چسب نواری بود که آن هم مهمان ما! انگار دنیا را به آن خانم داده بودند که موبایلش تعمیر شده بودند آن هم به دست یک آدم درستکار و متخصص. آن خانم در حق همکار ما دعایی کرد و رفت و من یقین دارم همین دعاها، همین خدا را دیدن‌ ها در دنیایی که پول حرف اول و آخر را می‌زند، همین ایجاد اعتمادها به دنیایی می‌ارزد».

حقیقتا خیلی وقت‌ها دوربین و کابین شیشه‌ای لازم نیست تا اعتماد بین تعمیر کار و مشتری شکل بگیرد، بزرگی ظریف بین می‌گفت اگر کسی به این جمله که می‌گویند عالم محضر خداست، در محضر خدا گناه نکنید اعتقاد داشته باشد، دیگر همه چیزش خدایی می‌شود، آدمیزاد مدام مراقب است و آن وقت است که تلاش برای کسب روزی حلال و همان جهاد در بهترین وجهش آغاز و عطر برکت در فضا طنین انداز می‌شود. (منبع:فارس)

  • ۰۲/۰۱/۰۹

بازار موبایل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">