ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تلاش سایبری سیا برای جذب خبرچین از ایران

| سه شنبه, ۱ آبان ۱۴۰۳، ۱۱:۰۱ ق.ظ | ۰ نظر

نگار قیصری – سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده  (سیا) تلاش جدیدی را برای جذب خبرچین در چین، ایران و کره‌شمالی آغاز کرده است. این سازمان اخیرا پیام‌هایی به زبان‌های چینی، فارسی و کره‌ای در حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و به کاربران آموزش داد که چگونه به‌ طور امن با این سازمان تماس بگیرند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این اقدام جدید پس از برگزاری یک کمپین صورت می‌گیرد که برای جذب روس‌ها در پی حمله به اوکراین انجام شد؛ کمپینی که به گفته CIA، موفقیت‌آمیز بوده است.

یکی از سخنگویان سیا در بیانیه‌ای گفت: «ما می‌خواهیم مطمئن شویم افرادی در دیگر رژیم‌های مشابه بدانند که ما آماده همکاری هستیم.»

این پیام‌های جذب نیرو در پلتفرم‌هایی مانند X (توییتر سابق)، فیس‌بوک، یوتیوب، اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و نیز دارک‌وب منتشر و از افراد خواسته شد نام، مکان و اطلاعات تماس خود را ارائه دهند.

دستورالعمل‌های دقیقی برای کاربران ارائه شده بود تا افراد از طریق وب‌سایت رسمی سیا، با استفاده از شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) رمزگذاری‌شده یا مرورگر ناشناس که اغلب برای دسترسی به دارک‌وب استفاده می‌شود، با این سازمان تماس بگیرند.

میسون ریچی، استاد سیاست بین‌الملل در دانشگاه مطالعات خارجی هانکوک در سئول گفت: «هیچ‌وقت یادم نمی‌آید تلاش مشابه برای جذب افراد با استفاده از یوتیوب یا شبکه‌های اجتماعی، حداقل به زبان کره‌ای، صورت گرفته باشد.»

او در گفتگو با بی‌بی‌سی اظهار داشت: «به نظر می‌رسد آنها این کمپین را با توجه به موفقیت‌شان در روسیه انجام داده‌اند، با این حال، از آنجا که بیشتر مردم کره‌‌شمالی به اینترنت دسترسی ندارند، درباره میزان اثرگذاری آن تردید دارم.»

البته پروفسور ریچی خاطرنشان کرده ایالات متحده، ممکن است تاجران کره‌شمالی را هدف قرار داده باشد که به طور غیررسمی از مرز با چین عبور می‌کنند و احتمال دارد به شبکه‌های VPN دسترسی داشته باشند.

سازمان اطلاعات آمریکا، کشورهایی مانند کره‌شمالی، ایران و چین را از نظر جمع‌آوری اطلاعات، جزء «اهداف سخت»  می‌داند، زیرا بنا به ادعای CIA، هر سه کشور یادشده، نظارت شدیدی را اعمال می‌کنند.

در همین رابطه، سیا طی بیانیه اعلام کرد: «این تلاش، تنها یکی از راه‌هایی است که CIA برای سازگاری با محیط جهانی جدید، همزمان با افزایش سرکوب دولتی و نظارت جهانی اتخاذ کرده است.»

با این حال، ریچی درباره ارزش اطلاعاتی که این کمپین ممکن است قادر به جمع‌آوری آن باشد، تردید دارد.

به گفته وی، «باید فرض کنیم سازمان CIA می‌داند چه می‌کند اما این سوال مطرح می‌شود که چند نفر از این افراد ناراضی، به مراکز قدرت نزدیک هستند و چقدر به مکان‌هایی که تصمیمات مهم گرفته می‌شود، دسترسی دارند.»

او اضافه کرد: «حداقل، این اقدام به ‌نوعی در کارکرد عملیات‌های ضداطلاعاتی، اختلال ایجاد می‌کند.»

با این وجود، رهبران اطلاعاتی آمریکا که از تلاش‌های خود در روسیه دلگرم شده‌اند، همچنان مطمئن‌ هستند که به تعداد کافی از شهروندان ناراضی دست خواهند یافت؛ شهروندانی که مایل به ارائه اطلاعات مفید هستند.

در همین رابطه، دیوید کوهن، معاون مدیر CIA به بلومبرگ گفت: «در چین، افراد زیادی وجود دارند که به اطلاعات دسترسی دارند و از حکومت شی جین‌پینگ نیز ناراضی هستند.»

او افزود: «افرادی در داخل چین هستند که به دلایل مختلف و به طور اساسی، از مسیر سیاست‌های شی جین‌پینگ ناراضی هستند و می‌دانند که می‌توانند با همکاری با ما به کشور خود کمک کنند.»

در عین حال، لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین معتقد است آمریکا در حال راه‌اندازی «کمپین اطلاعات نادرست سازمان‌یافته و سیستماتیک» علیه چین است.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هرگونه تلاش برای ایجاد شکاف میان مردم چین و حزب کمونیست چین یا هدف تضعیف پیوند نزدیک آنها، قطعا شکست خواهد خورد.» (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">