ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

از پنج میلیارد و هشت میلیون جمعیت جهان حدود دو میلیارد نفر مشترک تلفن همراه هستند که حدود ‪ ۷۰‬درصد این بهره برداران از سیم کارتهای اعتباری استفاده می‌کنند.
این در حالی است که در کشور ما حدود شش میلیون نفر مشترک تلفن همراه هستند که حدود ‪ ۱۰‬درصد از جمعیت ایران را شامل می‌شود که تا پایان برنامه چهارم توسعه باید به ‪ ۴۰‬میلیون مشترک برسد.
شبکه مستقل تلفن همراه اعتباری تالیا در ایران که برای توسعه حوزه ارتباطات با همکاری بخش تعاون از خردادماه امسال به بهره‌برداری رسید ، متعهد شده است تا پس از خدمات رسانی به تهرانیها حوزه فعالیت خود را به سراسر کشور گسترش دهد.
شرکت تعاونی اسلامی مجتمع صنعتی رفسنجان برنده مناقصه ‪ BOT(‬به معنی طراحی، راه اندازی و مدیریت پروژه) بهره‌بردار مستقل اعتباری تلفن همراه اعتباری ایران شد و قرار است تا پایان برنامه چهارم توسعه شش میلیون سیم کارت اعتباری در کشور ارایه کند.
این مناقصه با استناد به تبصره ‪ ۲۹‬قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور بدین منظور برگزار شده بود.
استفاده از تلفن‌های همراه اعتباری تالیا تجربه‌ای بود که پیش از ایران ، کشور همسایه ما ترکیه نیز از آن بهره برده‌است.
هم‌اکنون با پایان یافتن مرحله نخست واگذاری تلفن‌های همراه اعتباری در شهر تهران حدود ‪ ۴۵۰‬هزار نفر به جمع مشترکین تلفن همراه کشور افزوده شدند.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، این عده از مشترکین نیز از اختلالاتی مشابه اختلالات رایج در شبکه تلفن همراه دولتی کشور، گلایه‌مندند.
حسن شریفی یکی از مشترکان تالیا می‌گوید، برقراری تماس از طریق تالیا به موبایل در برخی ساعات شبانه‌روز دشوار و یا بعضا غیرممکن است.
وی معتقد است که بعضی از نقاط تهران در این ارتباط ، پوشش مناسبی از نظر آنتن دهی ندارند و باید مورد بازنگری مجدد قرار گیرند.
مشترک دیگری با اشاره به مزایای استفاده از تالیا که استفاده از این وسیله ارتباطی را برای طیف گسترده‌تری از جامعه مهیا کرده‌است ، می‌گوید:

بهتر است مدت اعتبار این نوع سیم کارت افزایش یابد.
محمد جعفری، یکی دیگر از مشترکان تالیا که این سیم کارت اعتباری را برای یکی از فرزندانش تهیه کرده، معتقد است که نارسایی‌های کنونی در مقابل مزایای تالیا می‌تواند قابل چشم پوشی باشد.
کارشناسان معتقدند که بر اساس تفاوت کاربرانی که از تالیا استفاده می‌کنند، میزان بازدهی آن نیز متمایز است اما هیچ کس نمی‌تواند مزایایی که تالیا در حق انتخاب مردم ایجاد کرده‌است را انکار کند.
"از عمر تالیا مدت زیادی نمی‌گذرد، اما به دلایلی جای خود را با تمام کاستی‌هایش در میان خانواده‌ها باز کرده‌است".
"تالیا بد یا خوب فعلا خریدار خودش را دارد و مشترکان آن چشم انتظارند تا مشکلات تالیا که مانند مشکلاتی است که در سیم کارت دولتی وجود دارد، رفته رفته کاهش یابد."

در این ارتباط مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی شبکه تلفن تالیا، گفت: کمبود لینک‌های ارتباطی و ناکافی بودن آنتن‌های ‪ BTS‬مشغول به‌خدمات رسانی ، مهمترین دلایل بروز برخی اختلالات در شبکه تلفن همراه تالیا است.
" ابوالفضل شاکری " افزود: متخصصان شبکه تالیا با همکاری کارشناسان شرکت مخابرات ایران در تلاش هستند تا اواسط آبان ماه بخش قابل توجهی از کاستی‌های موجود این شبکه را بسرعت برطرف کنند.
وی همچنین گفت: عدم وجود تجربه قبلی در خصوص تلفن همراه اعتباری در کشور که منجر به عدم کسب اطلاعات و شناخت کافی و دقیق از رفتار مشترکان در این شبکه شد ، یکی از عمده دلایل بروز اختلالات در این شبکه در کنار دو عامل قبلی است.
شاکری افزود: بازآرایی و چیدمان آنتن‌ها و نحوه پوشش رادیویی شبکه با توجه به پایان مرحله نخست واگذاری ها، در دستور کار متخصصان شبکه قرار گرفته و انتظار می‌رود با اصلاح و جابجایی ‪ ۷۲‬آنتن ، این مشکلات کاهش یابند.
وی ادامه داد: هم‌اکنون مکان یابی برای نصب ‪ ۴۰۰‬ایستگاه ‪ BTS‬جدید در تهران انجام شده و در مراحل مختلف عقد قرارداد، نصب و بهره‌برداری است.
مدیر روابط عمومی تالیا، گفت: عملیات مکان یابی سایتهای ‪ BTS‬برخی مراکز استانهای اصلی کشور در حال اتمام است و تا پایان سال جاری ، اکثر مراکز استانها، تحت پوشش خدمات تلفن همراه اعتباری تالیا قرار می‌گیرند.
شاکری افزود: تالیا نخستین اپراتور تلفن همراه غیردولتی فعال در ایران خواهد بود که خدمات ‪ GPRS(‬امکان دریافت و ارسال تصاویر و اینترنت پر سرعت) را در دسترس برخی از مشترکانش قرار خواهد داد.
وی ادامه داد: همانگونه که اشاره شد، تامین‌کننده اصلی تجهیزات تالیا براساس قرارداد اگرچه یک شرکت خارجی است، اما عمده تجهیزات جانبی و عملیات نصب ، راه‌اندازی و بهره‌برداری با بهره‌گیری از منابع و امکانات داخلی صورت می‌گیرد.
این مقام مسوول در تالیا، گفت: رومینگ با اپراتور اول شبکه تلفن همراه کشور (‪ (TCI‬طبق قرارداد با شرکت مخابرات ایران از اوایل سال ‪ ۸۵‬و پس از عبور شمار مشترکان از مرز دو میلیون مشترک آغاز خواهد شد.
براین اساس ، تالیا خوب یا بد، هر چه که هست ، کارشناسان بازار تلفن همراه می‌گویند که باعث شده تا انحصار و روند روبه صعود قیمت سیم کارت دولتی را شکسته و بیش از سطح کنونی اجازه افزایش این نوع سیم کارتهای دولتی را نداده‌است.
" تالیا، بخشی از تقاضای موجود در بازار تلفن همراه را پاسخ داده و از هدایت تقاضا به سوی سیم کارت ‪ ۸۵۰‬هزار تومانی کاسته‌است."

با تمام این توصیفها، نیازهای کنونی این بخش را می‌توان توجه به زیر ساختهای تلفن همراه و ایجاد زمینه برای گسترش زیرساختهای مورد نیاز برای فعالیت بخش غیردولتی و رفع مشکلات حقوقی و قانونی احتمالی فراروی آن برشمرد.

  • ۸۴/۰۷/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">