ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تماس صوتی تلگرام بدون هماهنگی فعال شد

| شنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۶، ۰۲:۵۵ ب.ظ | ۰ نظر

تماس صوتی تلگرام در حالی از پایان هفته گذشته برای ایرانی ها نیز فعال شد که وزیر ارتباطات مدعی شده بود بدون رضایت اپراتورها، این سرویس فعال نمی شود.
فناوران- تماس صوتی امن و رایگان محبوب ترین پیام رسان مورد استفاده در ایران یعنی تلگرام سرانجام برای کاربران کشورمان نیز فعال شد.
نکته جالب اینکه برای فعال سازی این قابلیت، تلگرام روش متفاوتی را در پیش گرفت به این ترتیب که باید شخصی که این قابلیت برای وی فعال شده است با شخص دیگر تماس بگیرد تا امکان تماس صوتی برای طرف دوم نیز فعال شود. البته این امکان به شرطی است که فرد موردنظر از آخرین نسخه نرم افزار تلگرام بهره مند بوده و درواقع آن را به روزرسانی کرده باشد.
همه تماس های صوتی تلگرام رایگان هستند و برای امنیت بیشتر رمزنگاری شده اند. این بدان معناست که نه خود سازندگان تلگرام و نه هیچ کس دیگر قادر به شنود این مکالمات نخواهند بود.
تلگرام برای اینکه کاربران از امنیت مکالمه ها 100 درصد مطمئن شوند، شیوه انحصاری را در پیش گرفته است. به این ترتیب که هنگام برقراری تماس، 4 اموجی برای دو طرف مکالمه به نمایش در می آید که اگر برای هر دو یکسان بود، تماس در امنیت کامل برقرار می شود.


 شرط عجیب آقای وزیر
در روزهایی که قابلیت تماس صوتی تلگرام برای کاربران اروپایی فعال شده و قرار بود این امکان برای سایر نقاط دنیا نیز به تدریج ممکن شود، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در اظهار نظری عجیب اعلام کرد: «مسوولان تلگرام چندی پیش موضوع راه اندازی تماس صوتی رایگان را برای کاربران ایرانی با ما در میان گذاشته بودند که این امر منوط به بررسی اثرات آن روی فعالیت اپراتورهای داخلی شد. در حال حاضر کمیته ای برای بررسی اثرات رایگان بودن تماس صوتی شبکه اجتماعی تلگرام روی اپراتورهای داخلی تشکیل شده و قرار است این کمیته اثرات راه اندازی تلگرام صوتی روی اپراتورهای داخلی را مشخص کند».
وزیر ارتباطات همچنین مدعی شد در صورتی تماس صوتی تلگرام در ایران برقرار می شود که این کار ضرری به سرمایه گذاری اقتصادی اپراتورها وارد نکند در غیر این صورت وزارت ارتباطات ایران اجازه این کار را به تلگرام نمی دهد!
در همان زمان کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات به وزیر ارتباطات هشدار دادند که امکان فیلتر کردن تماس صوتی تلگرام بدون مسدودسازی کل پیام رسان وجود ندارد با این حال وزیر ارتباطات و سخنگوی دولت تاکید کردند قرار نیست تلگرام مسدود شود.
با این حال، همان طورکه از پیش نیز مشخص بود، تماس صوتی تلگرام برای کاربران ایرانی نیز بدون توجه به نظر وزیر و کمیته مربوطه فعال شد.


 اپراتورها مقاومت نکنند
رمضانعلی سبحانی فر، رییس کمیته ارتباطات و فناوری ارتباطات مجلس نیز پس از فعال سازی تماس صوتی تلگرام برای کاربران ایرانی درباره شرط وزیر ارتباطات برای راه اندازی سرویس صوتی تلگرام گفت: اپراتورهای موبایل باید به پیشواز سرویس های جدید بروند و پیش از آنکه سرویس های جدید آنها را تحت تاثیر قرار دهد، اقدام به راه اندازی سرویس های جدید کنند.
رییس کمیته ارتباطات و فناوری ارتباطات مجلس به فارس گفت: اگر امروز هم تلگرام صوتی در ایران ارایه نشود، به زودی سرویس های دیگری بازار اپراتورها را تهدید خواهند کرد.
وی با بیان اینکه اپراتورهای موبایل باید پیش تر از دیگران خدمات مختلف جدید را به مردم ارایه دهند، گفت: روند بازار موبایل به سمت کاهش درآمد مکالمه و افزایش درآمد دیتاست و ارایه سرویس های جدید به درآمد اپراتورها کمک 
خواهد کرد.


 اپراتورها تماس تلگرام را فیلتر کردند؟
خبر دیگر اینکه براساس گزارش های کاربران از روز گذشته تماس صوتی تلگرام برای کاربران همراه اول، ایرانسل و رایتل دچار اختلال شده است. برخی خبرگزاری ها دلیل این اختلال را استقبال گسترده کاربران ایرانی از این پیام رسان اعلام کردند اما گزارش ها حاکی است تنها کاربران این دو اپراتور امکان تماس را ندارند.
شایعه مسدودسازی عمدی تماس صوتی تلگرام روی برخی اپراتورها زمانی قوت می گیرد که به سخنان گذشته وزیر ارتباطات رجوع کنیم: «همواره تلاش شده تصمیمی گرفته شود که هم مردم راضی باشند و هم اپراتورها. البته اگر اپراتوری در هر مقطعی به دلیل مسایل اقتصادی و نه سیاسی و بر اساس سرمایه گذاری که کرده، نخواهد یکی از این شبکه ها روی شبکه اش صدا ارایه کند، این مساله مربوط به خود آنهاست و ما نمی توانیم اجبار کنیم ولی به هرحال موضوع در حال بررسی است.»
در همین حال پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام نیز در توییتر مدعی شد اپراتورهای موبایل ایران دسترسی به تماس صوتی تلگرام را مسدود کرده اند: «ما امکان تماس برای کاربران مان را در ایران فراهم کرده ایم، اما اپراتورهای ایرانی آن را فیلتر کرده اند. فکر می کنم باید از آنها شکایت کنید».
با این حال روابط عمومی همراه اول در پاسخ به تماس خبرنگار فناوران هرگونه مسدودسازی تماس صوتی تلگرام را تکذیب کرد.
وزیر ارتباطات نیز اعلام کرد: نقشی در فیلترینگ تماس صوتی تلگرام نداریم و اپراتورها در ارایه خدمات به کاربران مختار هستند.
با این حال پس از جنجال بزرگ رسانه ای بر سر فیلتر شدن تماس صوتی تلگرام، بدون اینکه هیچ نهادی مسوولیت آن را بپذیرد، این اختلال فعلا برطرف شد.


 مراقب حریم خصوصی خود باشید
با فعال شدن امکان تماس صوتی در تلگرام، لزوم توجه به حریم خصوصی و مراقبت از آن بیش از پیش باید مدنظر قرار گیرد. تلگرام به صورت پیش فرض امکان تماس صوتی برای همه افراد را با هم را فراهم کرده است. با این حال کاربران می توانند نسبت به محدودیت تماس صوتی گام بردارند. روش کار نیز به این صورت است که در بخش Setting روی گزینه Privacy and security کلیک کرده و انتخاب کنید که امکان تماس صوتی برای همه افراد یا اعضای دفترچه تلفن یا هیچ کس برقرار شود.
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">