ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تهدید صهیونیست‌ها به جنگ سایبری با ایران

| شنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۹، ۰۴:۳۸ ب.ظ | ۰ نظر

کارشناسان اسرائیلی مدعی شدند که حمله سایبری اخیر روی زیرساخت‌های تأمین آب اسرائیل و حمله به بندر شهید رجایی ایران شاید بهانه‌ای برای آغاز جنگ سایبری میان ایران و اسرائیل باشد.

در این خصوص موردکای گلدمن (Mordechai Goldman)، نویسنده وبگاه تخصصی المانیتور و متخصص سابق نظامی و دیپلماتیک روزنامه فوق ارتدوکس «Hamevaser» مقاله‌ای نوشته که به شرح زیر است :

«طبق گزارش‌ها، چندی پیش کارکنان اسرائیلی در تأسیسات تأمین آب متوجه موردی غیرمعمول شدند؛ یک پمپ بدون توقف کار خود را آغاز کرد. در جایی دیگر، در یک سیستم عامل تکنیسین‌ها نتوانستند به رابط تنظیم کننده آن دسترسی پیدا کنند. ایستگاه سوم، بی‌نظمی ناشی از تغییرات غیرقابل برنامه‌ریزی در داده‌ها را گزارش داد.

حدود یک ساعت بعد، اداره سایبری ملی اسرائیل بیانیه‌ای غیرعادی منتشر و اذعان کرد که تسهیلات مورد حمله قرار گرفته و از شرکت‌های درگیر در بخش‌های آب و انرژی خواست سریعاً رمزهای اینترنت خود را برای دسترسی به سیستم کنترل تغییر، اتصالات اینترنتی را محدود و نسخه به‌روزرشده سیستم رگولاتور را نصب کنند.

کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در جلسه‌ای ویژه از وزرا خواست تا یکسری فرم‌های محرمانه را امضا کنند. گزارشات حاکی از آن هستند که این جلسه برای واکنش‌های احتمالی به حمله سایبری نسبت داده شده به ایران برگزار شده است؛ مقامات ارشد اسرائیلی پس از این نشست گفتند که این حمله از سوی ایران بوده و تهران با هدف قرار دادن تأسیسات غیرنظامی از خط قرمز عبور کرده است.

2 روز پس از جلسه امنیتی اسرائیل، واشنگتن پست گزارش داد که با یک حمله سایبری انبوه روی بندر شهید رجایی در بندرعباس و مختل کردن این بندر برای چندین روز پاسخ داده است. یک منبع ناشناس به نقل از این مقاله نوشت که در این حمله، پایانه کانتینر در بندر هدف بوده و بارگیری و تخلیه در بندر چند روز مختل شده است.

این اقدام تلافی‌جویانه به نسبت قوی‌تر از حمله به تأسیسات آب اسرائیل بوده و درحالیکه هیچ مشکلی برای زیرساخت‌های تأمین آب اسرائیل به‌وجود نیامده اما فعالیت‌ها در بندر شهید رجایی مختل شدند. آموس یادلین (Amos Yadlin)، رئیس سابق اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی اظهار داشت :

«نمی‌توان قابلیت‌های سایبری اسرائیل را با ایران مقایسه کرد؛ اسرائیل، یک قدرت سایبری بزرگ در جهان است. من توانایی‌های سایبری ایران را مسخره نمی‌کنم، اما توانایی‌های آنها بسیار کمتر از اسرائیل است.»

با وجود موقعیت راهبردی نسبت داده شده به اسرائیل از سوی رسانه‌های خارجی، این حمله در فضای باز صورت گرفت. حمله به زیرساخت‌های تأمین آب اسرائیل بلافاصله با حمله تلافی‌جویانه با سلاح‌های مشابه جواب داده شد. راز زیمت (Raz Zimmt)، متخصص بررسی ایران در مؤسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل گفت که حمله به تأسیسات غیرنظامی معمولاً انجام نمی‌شود؛ اما پیام اسرائیل این بود که اگر ایرانی‌ها به اینگونه تأسیسات حمله کنند، اسرائیل نیز پاسخ خواهد داد.

یادلین دراین خصوص اعلام کرد :

«ایران چون نتوانسته به‌صورت فیزیکی از طریق درگیری سوریه به اسرائیل حمله کند، راه سایبری را در پیش گرفته است. ایران به دنبال راهی ساده بود و سایبر به نظر ساده‌ترین راه می‌‎آمد. این حمله شاید به معنای کلمه موفقیت‌آمیز نبود، اما اسرائیل از این طریق می‌خواست پیامی به ایران بدهد و اکنون ما منتظر پاسخی بسیار تهاجمی هستیم.»

زیمت نیز مدعی شد :

«حمله نسبت داده شده به ایران روی زیرساخت‌های تأمین آب اسرائیل، نتیجه ناکامی تهران در حملات اسرائیل به سوریه بوده است. من دو هفته پیش گفتم که بحران پیش روی ایرانیان، آنها را وادار به یک حمله سایبری می‌کند. آنها این کار را در همه جا انجام می‌دهند : لبنان، سوریه، عراق و یمن. آنچه ایران تاکنون نتوانسته انجام دهد، پاسخ به حملات اسرائیل در سوریه بوده است. جنگ سایبری، حداقل به‌صورت موقت راه‌حل خوبی است؛ زیرا این حملات ارزان‌تر و ظریف‌تر هستند.»

در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا این حملات به دنیای فیزیکی نیز کشیده خواهد شد یا خیر. یادلین مدعی شد انتظار حملات پیاپی ایران و اسرائیل روی یکدیگر را دارد؛ اما ایران در حوزه سایبری ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر است.

 به گفته زیمت، در این مرحله ایران علاقه‌ای به درگیری نظامی با اسرائیل ندارد و در حال حاضر وضعیت نسبت به یک سال و نیم گذشته بی‌ثبات است؛ و در نتیجه زمان خوبی برای درگیری نظامی میان ایران و اسرائیل نیست. وی خاطرنشان کرد که ایران بسیار محتاط‌تر رفتار خواهد کرد.

وی هشدار داد که نقطه عطف درگیری میان ایران و اسرائیل نزدیک است و دور فعلی حملات سایبری شاید پیش‎درآمد آن باشد. او گفت که ایران تنها 4 تا 6 ماه دیگر با دستیابی به توانایی‌های هسته‌ای فاصله دارد؛ آنها پیشرفت کرده‌اند و بسیار محتاطانه رفتار می‌کنند. درنتیجه پتانسیل درگیری میان ایران و اسرائیل وجود دارد. در چند ماه آینده، شاید اسرائیل با شرایطی ویژه مواجه شود.»

 

در همین رابطه: اسرائیل دست به دامن رسانه ‌ها برای جلوگیری از فضاحت حمله سایبری به ایران
در پی حمله سایبری ناموفق رژیم صهیونیستی به بندر شهید رجایی، رسانه‌های جریان ساز غربی به اطلاعات دروغ دامن می‌زنند.

خبرگزاری واشنگتن‌پست در گزارشی مدعی شد که رژیم اسرائیل مجری حمله سایبری اخیر علیه تأسیسات بندرگاهی ایران شد که بر اثر آن هرج‌ومرج فراوانی در این منطقه پدید آمده است.

واشنگتن‌پست در این گزارش به نقل از ادعای مقامات آمریکایی و دیگر کشورها اعلام کرد که اسرائیل پشت پرده این حمله سایبری به بندر شهید رجایی بوده است و باعث شده تا یکی از شلوغ‌ترین بنادر کشور با یک توقف ناگهانی غیرقابل‌توصیف مواجه شود. در ادامه آمده است رایانه‌هایی که جریان و مسیر حرکت کشتی‌ها و کامیون‌ها  را تنظیم می‌کردند همگی به‌صورت ناگهان ازکارافتاده و این امر باعث شد تا تجمع فراوانی در این مسیر به وجود آید.

علیرغم اینکه سایبربان در همان روز این رخداد اعلام کرد حمله سایبری یادشده از سوی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است واشنگتن‌پست در ادامه مدعی شد مقامات ایرانی پس از گذشت یک روز از این حادثه تنها اعلام کردند که هکرهای خارجی ناشناس به رایانه‌های آفلاین یک حمله سطحی انجام داده‌اند؛ اما اکنون پس از گذشت 7 روز از این ماجرا مشخص می‌شود که اسرائیل، دشمن بزرگ ایران، مسئول اجرای این حمله بوده است.

این رسانه امریکایی همچنین مدعی شد حمله سایبری نامبرده که به مدت چند روز با ایجاد یک گره بزرگ در تردد این بندر، مشکلات فراوانی را به باور آورد. رسانه‌های امریکایی-اسرائیلی در حالی کمپین دروغ‌پراکنی خود را تقویت کرده و به این اخبار غلط دامن می‌زنند که یک منبع آگاه در گفتگو با سایبربان همان در روز این رخداد اظهار داشت که تنها دو شرکت از بندر شهید رجایی هدف حمله سایبری قرار گرفته و حمله یادشده تنها بخشی از اطلاعات را مخدوش کرده بود که این مشکل نیز تنها پس از یک بازه زمانی کوتاهی به حالت اولیه بازگشته است.

 یکی از مقامات امنیتی خارجی که ظاهراً بنا بر ادعای واشنگتن‌پست شاهد این رخداد بوده، حمله سایبری یادشده به بندر شهید رجایی را بسیار موفق و دقیق توصیف کرده است. وی همچنین تشریح کرد که آسیب‌های به وجود آمده بر اثر حمله سایبری نامبرده، بسیار جدی‌تر از آن توضیحاتی است که مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند. این مقام امنیتی که مدعی شد:

یک هرج‌ومرج سراسری (بر اثر این حمله) در آنجا ایجاد شده است.

به گفته واشنگتن‌پست مقامات امریکایی نیز بر این باورند که این حمله سایبری از سوی اسرائیل اجرا شده باشد.

در گزارش واشنگتن‌پست آمده است که به این خبرگزاری در تاریخ 9 می تصاویر ماهواره‌ای از این منطقه بندرگاهی نشان داده‌شده که در آن ترافیک بسیار سنگین کشتی‌های در حال حرکت به بندر شهید رجایی را به تصویر کشیده است. در تصویر دیگری که سه روز بعد از این منطقه  است صف تجمع ده‌ها کشتی باری در این منطقه دیده شده است.

گاف رسانه‌ای کمپین‌های دروغ‌پراکنی امریکایی-اسرائیلی زمانی مشخص می‌شود که خود آن‌ها در مطالب خود از بندر شهید رجایی به‌عنوان یکی از شلوغ‌ترین بندرهای ایران نام‌برده اما در پرده‌های نمایش دروغین خود از تصاویر هوایی که نشان‌دهنده تجمع کامیون‌ها و کشتی‌ها است سخن می‌گویند. بر اساس گزارش‌ها بندر شهید رجایی در روند عادی خود روزانه به‌طور میانگین از ده‌ها کامیون برای بارگیری به سمت این بندر استقبال می‌کند. حال با سوءاستفاده دروغین از این تصاویر و تعبیر غلط از صفی که کامیون‌ها در انتظار بارگیری هستند، رسانه‌های غربی مستمسک سناریوهای مضحک خود شده تا نه‌تنها فضاحت حمله ناموفق خود را از این طریق بپوشانند بلکه از حمله‌ای که آسیب بسیار جزئی به زیرساخت‌های آنجا داشته به‌عنوان یک حمله بزرگ و کاملاً موفق یاد کنند تا مبادا سلطه آن‌ها در فضای سایبری خدشه‌دار شود.

 واشنگتن‌پست در گزارش خود به سخنان دمیتری آلپروویچ (Dmitri Alperovitch) نیز اشاره کرده است. وی که یکی از سیاست‌گذاران امنیت سایبری اسرائیلی در شرکت کرود استرایک است در این خصوص اعلام کرد:

اگر تصور کنیم این امر (نقش اسرائیل در حمله به بندر شهید رجایی) حقیقت داشته باشد، این همان خطی از سیاست‌های اسرائیل در قبال اقدامات ایران است که به شکل تأثیرات فیزیکی یا به روش‌های دیگر پاسخ داده می‌شود.

وی همچنین در ادامه گفت:

هرگاه اقدامات تنش‌ آمیز ایران مانند حملات راکتی در سوریه مشاهده شده است بمباران تلافی‌جویانه اسرائیل در همان نقاط به اجرا درآمده است؛ بنابراین، به نظر می‌رسد اسرائیلی‌ها همان دکترین را در فضای سایبری پیاده کرده باشند.

آن‌طور که به نظر می‌رسد امریکا و اسرائیل بیش‌ازپیش در فضای رسانه‌ای به هماهنگی با یکدیگر رسیده‌اند تا هرگونه ضعف و خطای یکدیگر را با کمک جریان‌های رسانه‌ای خود و متحدان منطقه‌ای بپوشانند. سخنان رهبر انقلاب نیز در خصوص زوال و افول دولت‌های غربی به‌خصوص امریکا و اسرائیل در این مورد به‌وضوح خود را نشان داده و موید این امر است که این دولت‌ها همواره از با انتشار اخبار غلط به دنبال هدایت افکار عمومی و جوامع بین‌المللی به سمت حواشی و موضوعاتی غیر از رخداد اصلی هستند.

منبع: سایبربان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">