ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تهیه طرح تاسیس صندوق توسعه فیبر نوری

| شنبه, ۱۶ مهر ۱۴۰۱، ۰۴:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی برای تاسیس صندوق توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری خبر داد.
به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی در توضیح طرح تاسیس صندوق توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری، گفت: با توجه به رشد نامتوازن در دولت های قبلی و ضعف های بسیار شبکه دسترسی نهایی مردم به اینترنت به ویژه اینترنت ثابت طرحی با هدف حل مشکلات تدوین شده است؛ تهدیدات اخیر دولت آمریکا در بحث سخت افزار و تجهیزات تامین اینترنت برای کشور از طریق تامین کنندگان سرویس های ماهواره‌ای در باند LEO لزوم توسعه زیرساخت ها در شبکه های زمینی را نشان می دهد که یکی از مهم‌ترین آن ها شبکه دسترسی فیبر نوری است.

وی ادامه داد: البته طبق برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری به ویژه شبکه فیبر دسترسی خانگی تا ۲۰ میلیون مشترک طی ۳ سال آینده در دستورکار قرار دارد. همچنین سرمایه گذاری جهت توسعه فیبر خانگی تا درب منازل و سازمان ها به ازای هر اشتراک (پورت) طبق طرح های کارشناسی شده، نزدیک به ۳۵ میلیون ریال است که این عدد برای توسعه کل شبکه در سطح کشور طی ۳ سال برای ۲۰ میلیون مشترک، بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد ریال تخمین زده می شود.

میرتاج الدینی افزود: همچنین طبق قانون اجازه تعیین وصول حق الامتیاز فعالیت بخش خصوصی غیردولتی در زمینه پست و مخابرات در خصوص سهم دولت از کاروران مخابراتی، ۲۸ درصد از درآمدهای ناخالص سالیانه اپراتورهای موبایل و ۳ درصد از درآمدهای ناخالص اپراتورهای ثابت است که بر اساس این طرح بخشی از درآمد دولت از طریق این صندوق در اختیار اپراتورها قرار می‌گیرد تا شبکه دسترسی نهایی مبتنی بر فیبر نوری توسعه پیدا کند. در این شرایط میانگین سالانه مبلغ این صندوق ۶۰ هزار میلیارد ریال خواهد بود.

وی هدف اصلی این طرح را افزایش سطح دسترسی مردم به اینترنت بدون تحمیل هزینه های توسعه بزرگ، عدم ایجاد انحصار در بین اپراتورها و توسعه متوازن شبکه ثابت در برابر شبکه های موبایل و ماهواره ای دانست و این طرح را یکی از بزرگترین طرح های مجلس شورای اسلامی در حوزه ICT توصیف کرد.

میرتاج الدینی در جمع بندی گفت: بر این اساس به منظور مدیریت عادلانه مالی و استفاده حداکثری از ظرفیت های زیرساختی کاروران مخابراتی و توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری در کل کشور، صندوقی تحت عنوان «صندوق توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری» وابسته به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان مجری این صندوق، تاسیس می شود.

همچنین سهیل یحیی زاده، رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرمایه گذاری در راستای توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری برای بخش خصوصی به تنهایی مقرون به صرفه نیست، اعلام کرد: دوره بازگشت سرمایه در بازه زمانی ۱۰ ساله برای آن پیش بینی شده است و همانند نمونه های بین المللی سرمایه گذاری در این بخش، نیازمند کمک از بخشی از منابع درآمدی دولت از اپراتورها و کاروران مخابراتی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هدف مجلس شورای اسلامی توسعه متوازن و عادلانه شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری طی ۵ سال آینده در کشور است، گفت: قصد داریم شرایطی فراهم شود تا مردم بتوانند از توسعه زیرساخت با پهنای باند بیشتر استفاده کنند.

یحیی زاده با بیان اینکه یکی از چالش های موجود عدم تناسب تولید محتوا، زیرساخت و پلتفرم ها در قیاس با توسعه شبکه مخابراتی است، بیان کرد: با توجه به وابستگی کشور به شبکه پلتفرم های خارجی از توسعه یافتگی مناسبی برخوردار نیستیم و باید بدانیم که حدود ۷۰ درصد از پهنای باند کشور در قالب پلتفرم های خارجی مصرف می شود در صورتی که محتوای داخل این پلتفرم ها و مدل بهره برداری مردم از این سکوها کاملا داخلی است و عملا شاهد هدر رفت پتانسیل های موجود داخلی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه قابلیت توسعه پلتفرم های داخلی وجود دارد، خاطرنشان کرد: دولت باید با برنامه ریزی شرایط را برای نخبگان و دانشگاهیان، متولیان کسب و کار و نیز شرکت های داخلی فراهم کند و نباید این پلتفرم ها از نظر جغرافیایی محدود به ایران باشند، بلکه باید پلتفرم های داخلی نیز بتوانند به همان میزان در این چند ساله به پلتفرم های خارجی شده بها داده شده، آزادی عمل داشته باشند و در داخل و حتی در سطح منطقه مورد استفاده قرار گیرند.

یحیی زاده با بیان اینکه کمک های دولت در چند سال اخیر فقط محدود به چند مجموعه خاص و شامل ارائه خدمات بسیار ناچیز بود، گفت: دولت باید از ردیف های بودجه ای که از سوی مجلس در اختیارش قرار می‌گیرد منابع مربوط به توسعه پلتفرم ها به ویژه سرور اختصاصی را در اختیار نخبگان و دانشگاهیان و شرکت های فناور قرار دهد چرا که به دلیل بالا رفتن هزینه های دیتا سنتر به ویژه تامین سرورهای اختصاصی برای توسعه دهندگان پلتفرم در کشور طی این چند سال، نیازمند حمایت دولت در ارائه این خدمات هستیم.

رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید حوزه رسانه های تعاملی (VOD) و نیز بخش مدیا توسعه یابد، گفت: تا زمانی که محتوای مناسبی در اختیار نداشته باشیم، نمی توانیم توسعه متوازن زیرساخت مخابراتی در کشور را رقم بزنیم و باید توسعه محتوای داخلی و توسعه زیرساخت مخابراتی همزمان رخ دهد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">