ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

توفیق اجباری یا اختیاری؟

| شنبه, ۲ شهریور ۱۳۸۷، ۰۲:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

م.ر.بهنام رئوف - چندی پیش یکی از خبرگزاری های کشور مطلبی را با مضمون ارسال 83 میلیون پیامک فارسی و موفقیت دولت در طرح پیامک فارسی را منتشر کرده بود که در آن مطلب از شرکت ارتباطات سیار به عنوان ناجی خط و زبان فارسی در محیط مجازی نام برده شده بود.

علی رغم آنکه خبرگزاری مذکور پیش از این نیز با انتشار گزارش هایی به عنوان یکی از منتقدان اصلی افزایش تعرفه پیامک لاتین بود اما این بار این بنگاه اطلاع رسانی در ابتدای مطلب خود اینگونه نوشته است که: "به رغم انتقادات به تصمیم دولت مبنی بر افزایش بهای پیامک لاتین و کاهش بهای پیامک فارسی ، در سالجاری حدود83 میلیون پیامک فارسی از کل 103 میلیون پیامک مشترکان نشان دهنده موفقیت دولت و همراه اول در این رابطه بوده است".

در این مطلب که چندان شبیه به یک خبر نبود، نگارنده با تاختن به منتقدان طرح افزایش تعرفه پیامک لاتین و کاهش تعرفه پیامک فارسی به آمارهایی اشاره کرده است که عمدتا ارایه این آمارها از سوی شرکت مذبور تا به حال تنها در اختیار خبرگزاری فوق الذکر قرار می گیرد و لاغیر.

جدا از بحث هایی این چنینی که نقد و بررسی آن در این نوشتار نمی گنجد اما رکورد جدید مورد نظر مدیران همراه اول که به تعبیر این عزیزان نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز افزایش داشته است را به درستی نمی توان توفیقی برای این شرکت و یا مشترکانش به حساب آورد.

چرا که بدون شک مشترکان تلفن همراه این بار در حالی اقدام به ارسال این تعداد پیامک فارسی کرده اند که به تازگی و به واسطه پیامک های صاحبان همراه اول از مبلغ قبض دوره گذشته و رقم های محسوس شده سرویس پیامک خود مطلع شده اند. از دیگر سوی طی دو مناسبت گذشته یعنی روز مادر و روز پدر، آمارهای منتشر شده نشان داد که اگر چه ارسال پیامک در این اعیاد نسبت به دوره گذشته خود با رشد همراه بوده است اما رشد مذکور در مقایسه با رشد تعداد کاربران طی یک سال گذشته رقمی چندان افتخار و توفیق آمیز نیست.

در نتیجه ارسال این تعداد پیامک فارسی بیشتر از آنکه نشان دهنده استقبال کاربران از خط و زبان فارسی باشد نشان دهنده ذهنیت اقتصادی آن ها نسبت به قبض پایان این دوره است. از سوی دیگر و از آنجا که ارسال پیامک فارسی در تعداد حروف استفاده شده با محدودیت روبرو بوده، در گزارش توفیق آمیز این شرکت به تعداد پیامک هایی که ارسال آن ها به دلیل همین نقص دو برابر تعرفه یک پیامک فارسی محاسبه می شود (یعنی 178 ریال یا حتی بیشتر) هیچ گونه اشاره ای نشده است.

در نتیجه ارسال پیامک فارسی از سوی مشترکان همراه اول بیشتر به دلیل ارزان تمام شدن قیمت یک پیامک فارسی نسبت به پیامک لاتین (یعنی 178 ریال نسبت به 222 ریال) است. در همین راستا و بر اساس اطلاعات همان گزارش منتشر شده نیز نمی توان این نتیجه را گرفت که درآمد دولت نسبت مدت مشابه سال قبل اش کاهش یافته است.

نتیجه گیری علمی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی: ارسال 83 میلیون پیامک فارسی از کل 103 میلیون پیامک ارسالی یک توفیق اجباری است نه یک توفیق اختیاری!

  • ۸۷/۰۶/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">