ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تولید بازی‌های سیاسی در کنار بازی‌های مفرح

| جمعه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۰، ۰۲:۴۷ ب.ظ | ۰ نظر

آیین گشایش نخستین جشنواره و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران، شامگاه 8 اردیبهشت ماه، در تالار مرکز همایش‌های برج میلاد با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

در نخستین جشنواره و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای بیش از 70 شرکت تولید بازی و 246 اثر تولیدی داخلی در بخش‌های اصلی و جنبی حضور دارند.

به گزارش خب (ایسنا)، دکتر علی‌رضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حمید شاه‌آبادی معاون هنری، مهدی مسعود‌شاهی، حجت‌الاسلام حمید شهریاری رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، بهروز مینایی دبیر جشنواره، از مسؤولان حاضر در مراسم افتتاحیه بودند.
***

در ابتدای دکتر علی رضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی تولید بازی‌های مقابله‌ای و سیاسی در کنار بازی‌های مفرح را یکی از مهمترین وظایف صنعت بازی کشور دانست.

او اظهار کرد: در حال حاضر جریانی در نظام سلطه وجود دارد که با استفاده از بازیهای رایانه‌ای مسلمانان را تروریست خطاب می‌کند و قصد دارد این مطلب را به جوانان و نوجوانانمان القا نماید. چرا وقتی آنها این گونه رفتار می‌کنند هیچ کس حساسیتی نشان نمی‌دهد.

وی ادامه داد: چرا اگر ما از شهیده مروه شروینی به عنوان یک زن محجبه مسلمان که در مقابل چشم قاضی یک دادگاه کشته می‌شود به عنوان نماد یک زن مسلمان بازی یا فیلم تولید کنیم متهم به سیاسی کاری می‌شویم. یا ما اگر از زندان‌های ابوغریب و یا گوانتانامو بازی بسازیم می‌گویند که ایران قصد بهره‌برداری سیاسی از هنر را دارد. در حالی که این موضوع در کشورهای غربی به وفور یافت می‌شود. به نظر من شما هم باید بگویید ما سیاسی نیستیم و تنها قصد داریم واقعیت‌ها را نشان دهیم.

مخبر دزفولی یکی از اقدامات غرب با کمک بازی‌های رایانه‌ای را ترویج سبک زندگی غربی عنوان و خاطرنشان کرد: کشورهای غربی حتی در تولید بازی‌های رایانه‌ای قصد دارند سبک زندگی غربی را جایگزین سبک زندگی شرقی کنند چرا شما با هدف مقابله با آن جریان سبک زندگی ایرانی و اسلامی را از طریق بازیهای رایانه‌ای منتقل نمی‌کنید آیا صفا و صمیمیتی که در خانواده‌های ایرانی و شرقی وجود دارد را می‌توان در غرب یافت؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد و تقویت غرور ملی را در میان کودکان ایرانی یکی از وظایف تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای دانست و تصریح کرد: توقع ما به عنوان شورای عالی انقلاب فرهنگی از بازی سازان و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای این است که متناسب با ظرفیت‌های کشور به نسل جوان و نوجوان پیام رسانی خوبی انجام شود. به عنوان مثال باید ارزیابی کرد که ما در صنعت بازی‌های رایانه‌ای در زمینه انرژی هسته‌یی، سلول‌های بنیادی و فناوری‌های زیستی چه کارهایی انجام دادیم. این موضوعات زمینه‌هایی هستند که غرور ملی را در کودکان و نوجوانان ما ایجاد می‌کنند. به طور کلی یکی از اصل‌های ما ورود به عرصه‌هایی است که باور در غرور ملی را در کودکان و نوجوانان تقویت کند.

وی با بیان این که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای باید به سمت تعریف دورنمای افق 1404 صنعت بازی برود تاکید کرد: به نظر من در کنار تعیین دورنمای افق 1404 بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای باید از تصدی‌گری و قبول مباشرتی همه امور پرهیز کند. البته این بدان معنا نیست که این بنیاد نباید بازی‌ تولید کند بلکه به نظر ما ساخت نمونه‌های گلخانه‌ای و فاخر برای الگو دادن به صنعت تولید بازی کشور یکی از اقدامات محوری بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای خواهد بود.

مخبر دزفولی با اشاره به این که بازی‌های رایانه‌ای اکنون ابزار دست سلطه گران قرار گرفته است خاطر نشان کرد: بشریت در طول زمان‌های مختلف نماد‌ها و صنایع مختلف را متناسب با نیازهای روز خود برای انتقال پیام‌هایش انتخاب می‌کند. این توانمندی‌ها گاهی می‌تواند ابزار دست سلطه گران قرار گیرد. صنعت بازی در چند سال اخیر در دست سلطه گران برای القای نظریه سلطه به کار گرفته شده است. البته ساحت جوانان و نوجوانان و نسل‌های پر انرژی ملت‌ها وبه خصوص جوانان ایرانی اکنون بیش از گذشته در معرض انتقال این پیام قرار دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که صنعت تولید بازیهای رایانه‌ای باید به سطح اول جهانی برسد عنوان کرد: چند سال قبل که در شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر مقام معظم رهبری برای راه‌اندازی بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای صحبت می‌کردیم فیلم‌، بازی و انیمیشن‌های زیادی در جهت تخریب شخصیت‌های کشور روحیه دلاوری، دفاع مقدس و آرمان‌های انقلاب اسلامی در کشورمان وجود داشت.

وی افزود: ما ثابت کرده‌ایم که اگر بخواهیم می‌توانیم جزو برترین رتبه‌های منطقه‌ و جهانی در زمینه‌های مختلف باشیم. در چند سال گذشته مشاهده کرده‌اید که ما در بسیاری از رشته‌های علمی و تکنولوژیکی جزو برترین‌های منطقه شده‌ایم و حتی در برخی از رشته‌ها جزو بالاترین رتبه‌های جهانی هستیم. همان طور که در علم ثابت کردیم که می‌توانیم باید در هنر و صنعت تولید بازیها‌ی رایانه‌ای نیز فعل «توانستن» را صرف کنیم. روزی که با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی بنیان ملی بازیهای رایانه‌ای تاسیس شد تنها دو یا سه عنوان بازی و انیمیشن تولید داخل داشتیم اما امروز می‌بینیم که بعد از گذشت سه سال بیش از 90 عنوان بازی تولیدی در داخل کشور داریم.

به گزارش ایسنا، علیرضا مخبر دزفولی با بیان این که شورای عالی انقلاب فرهنگی از بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای و تولید بازی در کشور پشتیبانی می‌کند بیان کرد: اگر بخواهیم جریان تولید بازی در کشور موفق شود باید دست همکاری فرهیختگان جامعه را بفشاریم. باید هر تشکلی که از نخبگان در این زمینه تشکیل شده است مورد حمایت بنیاد قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سخنانش عنوان کرد: بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای باید برای بخش های مختلف تولید بازیهای رایانه‌ای و نظارت بر آنها برنامه ریزی کند. این بنیاد باید بتواند با مشورت از نخبگان جامعه در این زمینه کارهای خود را به پیش ببرد. چرا باید غرب الگو‌های خود را به ما القا کند؟ مطمئن باشید الگوی ایرانی ـ اسلامی ما چون بر اساس فطرت انسانی است به دل می‌نشیند.
***
به گزارش ایسنا، بهروز مینایی دبیر نخستین جشنواره و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران توجه به بازی‌های رایانه‌ای را بسیار مهم دانست و بیان کرد: بازیهای رایانه‌ای نقطه ارتباط عالم جسمانی و عالم معنویت است. نفوذ در عالم خیال نقطه اتکای بسیار قدرتمندی است که می‌تواند آرمان‌های معنوی و اقتصادی جامعه را تعالی دهد.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: اگر ما موظف به مدیریت خانواده‌ها هستیم، باید بدانیم که نقطه‌های بسیار مثبتی در زمینه صنعت بازی وجود دارد که می‌تواند در این زمینه کمک بسیار زیادی به خانواده‌ها کند. آموزش مدیریت، برنامه ریزی، استفاده از منابع، توجه به زمان بندی، ارتباط مناسب پدر و مادر با فرزندان و غیره از جمله مواردی است که بازیهای رایانه‌ای می‌تواند در زمینه تربیت فرزندان به خانواده‌ها کمک کند.

وی با بیان این که اکنون ایران به عنوان قطب بازی سازی منطقه مطرح است تصریح کرد: پس از گذشت سه سال از تاسیس بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای اکنون حدود 250 اثر به جشنواره‌ بازیهای رایانه‌ای رسیده است. این در حالی است که ما در سه سال اخیر در بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای از 40 بازی برای ساخت حمایت کردیم. با این تعداد تولید و تکنولوژی که به آن دست پیدا کرده‌ایم اکنون به عنوان قطب بازی سازی منطقه به حساب می‌آییم.

مینایی در پایان سخنانش با ارایه گزارشی کوتاه از نخستین جشنواره بازیهای رایانه‌ای گفت: در طول برگزاری جشنواره و نمایشگاه بازیهای رایانه‌ای تهران 25 کارگاه دانش آموزی و دانشجویی در حاشیه نمایشگاه برگزار خواهد شد. همچنین در این دوره 38 بازی تولیدی توسط دانش آموزان به جشنواره رسیده است که این مطلب به عنوان زیر ساختی در تولید بازیهای رایانه‌ای به حساب می‌آید.
***
حمید شاه آبادی معاون هنری در ادامه پیام دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به جشنواره و نمایشگاه بازی ها رایانه ای قرائت کرد.

در این پیام آمده است:

بی تردید در جهان امروز قدرت های سلطه در تمامی ابعاد نظامی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و رسانه ای چتر استعمار و استبداد خود را گسترش داده اند. دولت هایی که علم و فرهنگ را ابزاری برای بقای نظام های سلطه خود می دانند، همواره تلاش می کنند تا چهره ای خشن و پلید از عدالتخواهان جهان ترسیم نمایند و تلاش ملت ها برای دستیابی به حقوق مسلم خود را تهدیدی جهانی شمرده و از گسترش روحیه عدالتخواهی در مجامع تخت سلطه خود جلوگیری کنند.

یکی از مصادیق بارز استفاده ابزاری در عرصه فرهنگ، سرمایه گذاری در عرصه بازی‌های ویدیویی و رایانه ای است که وارونه جلوه دادن حقایق، حرکت‌های عدالت طلبانه را تهدیدی برای جهان شمرده و اشغال، غارت و کشتار را امری بدیهی و غیر قابل تردید به تصویر می‌کشند و بدین سان قصد تسلط بر افکار جهانی به خصوص نسل جوان کشورهای عدالت طلب را دارند. اندیشه ای که پایداری و مقاومت کشورهای عدالت خواه جهان بخصوص مسلمانان مظلوم در برابر ظالمان جهان در جهت فتح قله های علمی و فرهنگی و دستیابی به فناوریهای نوین است.

امروز به لطف برپایی حاکمیتی عدالت گستر و حقیقت جو در ایران، دولت های پوشالی و نظام های ستمگر سراسر گیتی در حال از هم پاشیدگی است و در برابر موج عدالت خواهی توان ایستادگی نخواهند داشت و این ایران اسلامی است که به وجود فرزندان غیور که در صف عالمان جهان ایستاده اند افتخار می کند.

به فضل خداوند و پس از شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران و با پیروی از منویات رهبری، تلاش های موثری در حوزه های مختلف فرهنگی صورت گرفت و در سال 1385 به دستور مقام عظمای ولایت و تدبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گام مهمی در این عرصه برداشته شد، ک همانا تشکیل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف پیگیری ماموریت های جدید برای مقابله با جنگ نرم در عرصه بازی های رایانه ای است.

نهال تازه رسته ی دولت نهم در زمان کوتاهی در دولت دهم با روحیه انقلابی به بالندگی رسید که به حمدالله امروز شاهد هستیم تولید بازی های رایانه ای فاخر ایرانی برگرفته از تاریخ و ادبیات کهن که این مرز پرگهر هستیم آثاری ارزشمند با دستان توانمند جوانان ایرانی ساخته شده و نیز استفاده صحیحی از بازی های رایانه ای توفیقات فراوانی حاصل شده است که تمامی آن محصول همت والای خادمان ملت در دولت و تلاش و پشتکار جوانان و نخبگان میهن اسلامی است و این خود گام های موثری است در راه نیل به اهداف علیه حاکمیت اسلامی، که هوشمندانه در سند چشم انداز ایران 1404 تبیین شده است.

امرو جوانان پرافتخار ایرانی، طلایه داران فرهنگ عدالت جویی وظلم ستیزی اند که برافراشته شدن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران د صفوف اول علمی جهان را باعث گردیده اند و جهانیان را به رغم موانع بسیار در تحریم ها و هزاران تهدید دیگر در بهت و حیرت فرو برده اند.

اینجانب ضمن تقدیر از کلیه متخصصین، کارشناسان، تولیدکنندگان و فعالان این حوزه از صمیم قلب آرزو می کنم برپایی نخستین نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای تهران بتواند هدف عالیه خود را پیگری نمده و عنوان نخستین گام برای تسخیر و فتح قله های علمی و فرهنگی جهان با شعار عدالتخواهی و ظلم ستیری شناخته شود.

دنیا بداند که ما و جوانانمان به این باور رسیده ایم که علی رغم همه تهدیدها و تحریم ها، برای اعتلای نام ایران اسلامی در تمامی عرصه های علمی و فرهنگی باید همصدا باهم فریاد برآریم که «ما می تونیم»

توفیق، رفیق طریق و عزت و اعتبارتان باد.
***

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نخستین جشنواره و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران از هشتم ادیبهشت‌ماه آغاز و تا 12 اردیبهشت ماه در تالار همایش‌های برج میلاد ادامه خواهد داشت.

  • ۹۰/۰۲/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">