ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تولید گوشی با کمک سامسونگ به کجا رسید؟

| سه شنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۶ ق.ظ | ۰ نظر

بررسی پیشینه اخبار و آرشیوها، همیشه ما را به نکات جالب توجهی می‌رساند، یکی از این نکات جالب سفر دو وزیر ارتباطات (محمود واعظی و جواد آذری) به کره جنوبی و وعده تولید گوشی به کمک سامسونگ بعد از این سفرها بود.

به گزارش عصر ارتباط شهریور ماه سال 95 بود که محمود واعظی در سفری به کره جنوبی با مسوولان شرکت سامسونگ دیدار و گفت‌وگو داشت و اعلام کرد: «مایل هستیم شرکت‌های کره‌ای در زمینه انتقال تکنولوژی پیشرفته و به‌خصوص در زیرساخت‌های ارتباطی نقش موثرتر و فعال‌تری داشته باشند و این همکاری‌ها به سرمایه‌گذاری و "تولید مشترک" تغییر یابد.»

هرچند گفته می‌شد در این دوره واعظی با مسوولان شرکت سامسونگ به توافقات اولیه دست یافته اما همچون سریالی از توافقات قبلی او، خبری از تولید موبایل داخل ایران توسط شرکت سامسونگ هم نشد تا عدم تولید داخلی موبایل با کمک سامسونگ نیز به فهرست وعده‌های بی‌نتیجه قبلی این وزیر اضافه شود.

پس از این اما با روی کار آمدن دولت دوازدهم آذری‌جهرمی جایگزین واعظی در وزارت ارتباطات شد. درست یک‌سال بعد از سفر واعظی، آذری‌جهرمی نیز سفری به کره جنوبی داشت. اواسط مهر ماه 96 وزیر جوان ارتباطات در حالی که به تازگی از سفر به کره جنوبی بازگشته بود در حاشیه جلسه‌ای در خصوص سروسامان دادن به طرح بی‌نتیجه رجیستری که از دوره واعظی روی دست وزیر جدید مانده بود، وعده تولید موبایل در کشور با مشارکت خارجی‌ها را مطرح کرد و گفت: درصددیم از تولید داخل حمایت کنیم و از برندهایی که سهم زیادی از بازار ایران دارند، می‌خواهیم برای تولید داخل همکاری کنند.

جهرمی در این مقطع گفته بود: قرار است برنامه مدونی را برای پیاده‌سازی موضوع تولید گوشی موبایل در کشور داشته باشیم که در این زمینه قرار است وزارت ارتباطات با وندورهای خارجی (تولید‌کنندگان موبایل خارجی) وارد مذاکره شود که در حال حاضر موضوع مذاکره با کمپانی سامسونگ برای تولید گوشی موبایل در ایران در دست بررسی قرار گرفته است.

همچنین وزیر ارتباطات گفته بود که در همین حال در این جلسه موضوع مذاکره با سایر تولید‌کننده‌های خارجی برای راه‌اندازی خط تولید در ایران نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

براساس اعلام جهرمی قرار بود برای مذاکره با تولیدکنندگان گوشی‌های تلفن همراه که سهمی در بازار ایران دارند، برنامه مدونی وجود داشته باشد و وزارت ارتباطات به نیابت از دولت، گمرک و وزارت بازرگانی با یک ادبیات واحد با این برندها وارد مذاکره شود.

مخلص کلام اینکه فارغ از وعده واعظی وزیر پیشین ارتباطات که عملی نشدن وعده‌هایش پدیده غیرعادی و دور از ذهنی نبود، باید منتظر نتیجه وعده وزیر ارتباطات فعلی ماند.** در این میان انتظار می‌رود اگر موضوع تولید گوشی بعد از سفرها به کره جنوبی، صرفا یک وعده و تیتری برای رسانه‌ها نبوده و واقعا یک برنامه عملیاتی و اجرایی بوده، چنانچه طرح در حال پیشرفت است جزییات آن اعلام شود و اگر هم به نتیجه نرسیده که حداقل خبر مختومه شدن آن اعلام شود، تا وزیر جوان به سرنوشت وزیر قبلی که فهرست بلندبالایی از وعده‌ها و طرح‌های بی‌سرانجام در کارنامه خود ثبت کرد (و البته به جایگاه بالاتری ترقی کرد!) دچار نشود. **

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">