ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تولید گوشی را رها نمی کنیم

| چهارشنبه, ۶ تیر ۱۳۸۶، ۰۲:۳۷ ب.ظ | ۰ نظر

هجوم تبلیغاتی سنگینی که ناشی از تحرکات پشت پرده بود، به روند تولید گوشی تلفن همراه (موبایل) در داخل کشور آسیب وارد کرد.

"محسن حاتم" معاون امور تولید وزیر صنایع و معادن با بیان این مطلب افزود: زمانی که بحث تولید گوشی موبایل در داخل کشور مطرح شد ، بسیاری از تولید کنندگان خارجی با توجه به توان بالقوه موجود در کشور به مزیت‌های ایران اذعان داشتند و مذاکرات با قدرت مناسبی آغاز شده بود، اما تبلیغات منفی، طرف‌های خارجی را با تردید مواجه کرد و همین امر از سرعت کار کاست .

وی در گفت وگو با ایرنا افزود: در پروژه تولید گوشی موبایل نیز مانند بسیاری از پروژه‌های تولیدی دیگر زمانیکه تولیدکنندگان عزم ورود به آن را پیدا کردند، بحث‌های منفی مانند "این پروژه ارزش افزوده ندارد ، اشتغال ایجاد نمی‌کند و مونتاژ است "، مطرح شد.

حاتم افزود: زمانی که بحث تولید نمایشگرهای دیجیتال "ال سی دی " نیز مطرح شد ، برخی گفتند که این کار مونتاژ است ، ارزش افزوده ندارد ، ایجاد اشتغال نمی‌کند.اما اکنون ظرفیت تولید "ال سی دی " در کشور به یک میلیون در سال نزدیک شده است .

معاون وزارت صنایع تصریح کرد، اگر این تولید صورت نمی‌گرفت، اکنون "ال سی دی" که مصرف‌کننده آن را ‪ ۴۰۰‬هزار تومان خریداری می‌کند، باید ‪ ۲‬میلیون تومان خریداری می‌کرد.

وی در مورد کند بودن روند تولید گوشی موبایل در داخل کشوراظهار داشت: علاوه بر هجوم تبلیغاتی، جدول تعرفه قطعات " اس کی دی " و " سی کی دی " گوشی موبایل آذر ماه ‪ ۸۵‬به تصویب رسید و در عمل تا آذر ماه یادشده مقدور نبود که اقدامی انجام شود.

حاتم سپس در مورد محقق نشدن وعده‌های دولت در مورد تولید گوشی موبایل در سال گذشته گفت: برخی رسانه‌ها به اشتباه خبر "تولید تجهیزات شش میلیون خط شبکه تلفن همراه" را با عنوان " تولید شش میلیون گوشی موبایل" منتشر کردند و هنوز هم این اشتباه را مرتکب می‌شوند و این روند ادامه دارد. در حالی که دولت هیچ گاه ادعای تولید شش میلیون دستگاه گوشی موبایل را در طی یکسال نداشته است .

حاتم، درمورد مزیت‌های ایران در زمینه‌تولید گوشی موبایل گفت: کشورهایی مانند هند و پاکستان تولید گوشی موبایل را شروع کرده‌اند و ایران با جمعیت ‪ ۷۰‬میلیونی و قابلیت بالای تخصصی در حوزه نرم افزاری و سرمایه‌گذاری‌های سنگین که در حوزه سخت افزاری انجام داده ، دارای مزیت برای تولید گوشی موبایل است.

وی در مورد پیشنهادهای مطرح شده درخصوص کاهش تعرفه واردات گوشی موبایل اظهارداشت: تعرفه واردات گوشی تلفن همراه که اکنون اعمال می‌شود، ‪ ۶۰‬درصد است ،اما مباحثی نیز در مورد کاهش تعرفه مطرح شده است که باید مراقب باشیم به تولید لطمه نزند.

معاون وزیر صنایع‌ومعادن گفت :پیشنهاد رسمی در مورد کاهش تعرفه واردات گوشی موبایل ندیده‌ام، اما بطور غیر رسمی شنیده‌ام که وزارت بازرگانی این پیشنهاد را مطرح کرده است که باید در شورای اقتصاد در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

حاتم تصریح کرد، با کاهش تعرفه مخالف هستیم و معتقدیم هر گونه تغییری در نظام تعرفه‌ای باید به گونه‌ای باشد که روند تولید داخل نیز بتواند به حیات خود ادامه دهد.

وی افزود: کسانیکه تعرفه واردات ‪ ۶۰‬درصدی را برای تولید گوشی موبایل رانت تلقی می‌کنند ، حامی کسانی هستند که از طریق واردات گوشی موبایل رانتهای چند صد میلیون دلاری داشتند.

این مقام مسئول افزود: گوشی تلفن همراهی که قیمت آن در گمرک ‪ ۳۰‬دلار اظهار می‌شد ، ‪ ۸۵‬تا ‪ ۹۰‬هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسید و هیچ خدمات پس از فروشی نداشت ،بسیاری از گوشی‌های وارداتی دچار نقصان بودند و آزمایش -های ایمنی اشعه را پشت سر نگذاشته بودند و کشور مبدا آنها مشخص نبود .

وی افزود: قبل از افزایش تعرفه گوشی تلفن همراه سال گذشته نیز پدیده قاچاق و کم اظهاری را شاهد بودیم و وقتی بحث تولید داخلی مطرح شد ، تمام این مشکلات را بعنوان یک بحران بزرگ پای وزارت صنایع و معادن نوشتند.

حاتم در ادامه گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت :هرچند فرآیند تولید گوشی موبایل ، فرآیند مونتاژ است، اما در حوزه‌های پیشرفته مانند مخابرات ناگزیر هستیم از مرحله مونتاژ گذر کنیم ، اینطور نیست که در هر حوزه‌ای که تنوع تولید وسرعت تغییر در تنوع محصول داشته باشیم، باید عقب نشینی کنیم.

وی تاکید کرد، در افق سال ‪ ۲۰۱۰‬میلادی ، نیاز دنیا به گوشی تلفن همراه به یک میلیارد و ‪ ۲۰۰‬میلیون دستگاه خواهد رسید و در آن زمان واقعا تاسف خواهیم خورد که در تولید این حجم عظیم سهمی نداریم .

حاتم با بیان اینکه ایران باید براساس موقعیت‌های نسبی خود حرکت کند ، افزود: در حوزه‌های صنایع با فناوری پیشرفته (های تک ) فرآیند نرم افزار مقدم بر سخت افزاری است و ایران در زمینه فناوری نرم افزاری مزیت دارد و سالها است که بهترین مغزها و استعدادهای کشور وارد حوزه الکترونیک می- شوند.

معاون وزیر صنایع و معادن گفت: مزیت ما در این نیست که از روز نخست بگوییم که می‌خواهیم گوشی ملی با طراحی ایرانی و تکنولوژی کاملا ایرانی تولید کنیم . از این رو ابتدا با کمک کسانی که کار را شروع کردند، فعالیت خود را شروع می‌کنیم و ادامه خواهیم داد.

گفتنی است ، تولید گوشی تلفن همراه در کشور از اسفند ماه ‪ ۸۵‬توسط ‪۲‬ تولیدکننده با ظرفیت تولید یک میلیون گوشی در سال آغاز شده است.

  • ۸۶/۰۴/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">