ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تکلیف اینترنت را روشن کنید

| شنبه, ۱۸ مهر ۱۳۸۸، ۱۱:۲۶ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - همه ناراضی هستند، بخش دولتی معتقد است توسعه اینترنت پرسرعت به واسطه تکیه به توانمندی بخش خصوصی و منع حضور دولتی ها در سال های گذشته، متناسب با برنامه نبوده و کشور از این بابت متضرر و عقب مانده است.

بخش خصوصی هم ناراضی است، ایشان هم مسایل و مشکلات خود را مطرح می کنند و معتقدند فضا و امکانات سخت افزاری و قانونی برای پیشرفت کارشان فراهم نشده است.

مصرف کنندگان هم اما از وضع موجود ناراضی هستند. کاربران اینترنت در ایران به قیمت،‌ کیفیت و محدود بودن دسترسی به اینترنت پرسرعت حتی در بخش هایی از پایتخت کشور معترض هستند.

بنابراین هیچ ضلعی از اضلاع تامین، عرضه و مصرف اینترنت در کشور از وضع موجود رضایت نداشته و جالب آن که با وجود روشن بودن مشکلات توسعه اینترنت،‌ گلایه همه بخش ها کمافی السابق پابرجاست.

یکی از خواسته های اصلی از وزیر ارتباطات جدید نیز رسیدگی به وضعیت اینترنت و تعیین تکلیفی برای آن بود. این در حالی است که امروزه شاخص های توسعه یافتگی کشورها در ضریف نفوذ و کاربری اینترنت در حال تغییر است و دسترسی به اینترنت از طریق دایال آپ تقریبا در دنیا رو به فراموشی است.

اما در کشور ما ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت که در همان پرسرعت بودنش نیز حرف و حدیث های زیادی وجود دارد، به هیچ وجه زیبنده کشوری در حال توسعه نیست.

اگرچه یکی از موانع توسعه اینترنت پرسرعت در جایی خارج از وزارت ارتباطات و مسایل سخت افزاری ریشه دارد. برخی از مسوولان فرهنگی نبود محتوای بومی در اینترنت را عاملی برای بی نیازی به توسعه سریع تر و بیشتر دسترسی به اینترنت می دانند.

ایشان معتقدند زمانی که محتوای مبتنی بر اینترنت پر سرعت در کشور فراگیر نشده،‌ کاربر ایرانی نیز دلیلی برای دسترسی به خدمات پرسرعت ندارد. در این خصوص این دغدغه نیز مطرح است که عرضه اینترنت پرسرعت به معنای تسریع در دسترسی به خدمات و محتوای آن سوی مرزهاست که در بسیاری از موارد نه تنها سنخیتی با مبانی فرهنگی ما ندارد بلکه مغایر با آن نیز هست.

به عبارتی برخی از مسوولان معتقدند توسعه اینترنت باید به موازات عرضه و توسعه محتوای بومی باشد.

اما موضوعی که باقی می ماند این است که در نهایت وزارت ارتباطات باید به نوعی برنامه عمل خود را برای توسعه اینترنت کشور اعلام و شفاف کند.

چراکه اتخاذ سیاست انفعالی و کندی در این زمینه نیز راهگشا نخواهد بود و چه بسا سرعت و توسعه فناوری، در آینده هر نوع تاخیر در این عرصه را از اساس زیر سوال برده و تمام زیرساخت های فعلی را نیز بی استفاده بگذارد.

اما در حالی که کسی چه می داند شاید فردا روزی همچون مقوله ماهواره، خدمات اینترنتی نیز به صورت بی سیم و از فضا ارسال شود،‌ بخش دولتی و خصوصی و کاربران سرگرم کشمکش بر سر نوع تفسیر قانون و نحوه تامین و عرضه، قیمت و کیفیت اینترنت و تولید محتوا برای آن هستند.

از این رو بار دیگر به مسوولان امر توصیه می شود تا هر چه سریع تر تکلیف اینترنت را در کشور روشن کنند.
منبع : فناوران

  • ۸۸/۰۷/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">